Bloggen har ett borgerligt perspektiv och drivs av Rebecca Weidmo Uvell. Jag är inte journalist utan opinionsbildare. 

Det är en av landets största opinionsbloggar och har i genomsnitt 70 000 – 100 000 unika besökare varje månad.

Detta är en privat blogg, inte en tidning. Det finns ingen replikrätt. Allt material är gratis.

En ulv i isbjörnsklädsel

Om pandan är varje miljökrämares bästa opinionsbildare är isbjörnen klimatalarmisternas poster boy. 

Ni har alla sett bilden på isbjörnen ensam på ett isflak. 

Den bilden kommer från en artikel i Science som publicerades 2010. 

Problemet med bilden är att den är fejk. Den framställdes som ett foto men är photshoppat för större effekt, och tidningen tvingades införa en rättelse. 

Om ni klickar på länken till artikeln från 2010 ser ni bilden som den byttes ut till efter rättelsen infördes. 

Samma sak med den svältande isbjörnen, bilden ser ni om ni klickar på länken. 

Filmen med den svältande isbjörnen, som påstods svälta på grund av klimatförändringar,  hade en räckvidd av 2,5 miljarder visningar online. 

Den svältande isbjörnen blev en symbol för klimataktivisterna och en kraftfull sådan. 

Problemet var att det inte fanns några som helst bevis på att just denna björn svalt på grund av klimatet. De fotografer som råkade filma den hade ingen koll alls på vad just denna björn levt av och varför den inte hittade mat. 

Så en rättelse infördes. 

Men som bekant spelar sådana ingen roll för ingen av er har förmodligen läst den och ingen annan heller utan folk kommer bara ihåg bilden av den svältande isbjörnen. 

Faktum är att isbjörnen inte heller är utrotningshotat utan klassad som sårbar, precis som pandan. 

Isbjörnspopulationen ökar och är idag ca 26 000 individer men det är svårt att uppskatta så mellan 22 000 och 30 000. Enligt IUCN Red List. 

Uppskattningen 2005 var 22 000 så populationen har ökat stort under 2000-talet, trots att isbjörnen i allt större utsträckning använts i klimathotspropaganda. 

2015 uppmättes en 42 %-ig ökning av isbjörnar på Svalbard trots lite mindre is än vanligt och de var i god kondition. 

Berättar då WWF om detta?

Att populationen isbjörnar växer och har vuxit med 30 % sedan 2005?

Såklart inte. Det tjänar man inga pengar på.

Pandan har jag redan konstaterat är en söt WWF-bluff som har som enda jobb att dra in pengar till WWF utan förankring till att verkligheten inte stämmer överens med sagan om den hotade nallebjörnen.

Isbjörnen är inte heller utrotningshotad.

Populationerna växer. Fotot på den ensamma björnen på isflaket är fejk och den svältande björnen är inte resultat av klimatförändringar. 

Fejk news, helt enkelt. 

…………………

Uppdatering 15 aug:

1950 var isbjörnspopulationen 5 000 st.

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 0762096244 

Morgan Johansson – fel igen


Som tidigare konstaterats verkar Justitieministern tycka att vad han säger och sanningen inte behöver vara samma sak.

Nedan ser ni en nyligen gjord tweet om migrationen.

Att påstå att hundratusentals invandrare kommer få TUT och PUT kommande år är fel. Även om de folk mest säger är att det kommer att KOMMA flera hundra tusen.

Om man kollar prognosen från Migrationsverket kan man konstatera att de räknar med upp till 28 000 asylsökande per år.

Totalt upp till 100 000 asylsökande till 2022 inkl 2019.

Anhöriga bara för 2019 och 2020 förväntas till 115 000, för ansökningar. Plus de för 2021 och 2022. Det blir flera hundra tusen.

Beviljandegraden har legat på 70 % efter alla instanser historiskt, i snitt.

Det blir 150 000 personer om man räknar med ovan siffror.

Men sedan avviker en hel del. Cirka 20 000 per år vägrar utvisning och “försvinner”.

Så flera hundra tusen personer kommer att komma och stanna, med eller utan TUT.

Morgan Johansson verkar tro att folk tror på vad han säger och att han därför kan säga vad som helst.

WWF, barnarbetet och den utnyttjade pandan

Kommer ni ihåg när pandan var symbolen för allt som måste räddas i naturen?

Det är den fortfarande. Jag fick reklam från dem i veckan och på framsidan – pandan. Nu är det i och för sig deras logga men utöver loggan fanns alltså en stor fluffig urgullig panda, som är en av deras bästa opinionsbildare. 

Vem vill inte rädda en panda?

Och detta utnyttjar WWF skamligt i all sin marknadsföring.

Jag fick som förälder precis ett tjockt kuvert från WWF. Reklam. Som vänder sig till mina 8-åringar. Pandan på omslaget, och “117 miljoner kronor insamlat”.

Vi ska få vara med och rädda pandan. Pandaförsäljningen är visserligen ett eget företag men har WWFs tillstånd att utnyttja deras varumärke.

Nyfiken som jag är öppnade jag såklart och där hittade jag……jultidningsupplägget. Komplett med flashiga bilder på allt en 8-åringar kan drömma om, och helt orimligt låg provision på försäljningen. 

Om min  son skulle hoppa på detta (det får han inte) och säljer för 1400 kronor skulle ha bara få behålla 130 kronor av det. En provision på 9 %. Och ett barn måste slita för att sälja för 1400 kronor. I katalogen för “WWF-produkter” folk kan köpa hittar du allt från tesilar till necessärer och strumpor.

Säljer han för 248 skulle han få en provision på 4 %. 

Genom att utnyttja gulliga pandan och påskina att den måste räddas samt locka med mini-motocross, Iphones och annat barn önskar sig utnyttjar Pandaförsäljningen och WWF skamlöst både barns arbete och pandan. 

Men WWF vänder sig till vuxna också. 

Som möjligheten att “bli pandafadder“. Kostnad: 100, 200 eller 300 kr per månad.

Eller 1200 kr/2400 kr/3600 kr per år.

Problemet är att pandan inte alls behöver räddas.

Redan på 1940 inledde kinesiska staten aktiviteter för att skydda pandan och som idag, sedan länge, satsar mycket på dess bevarande. Exakt vad WWF kan göra för pandorna i diktaturen Kina, som också äger alla pandor, är rätt oklart och därför är WWF också rätt luddiga med vad pengarna går till. Utbildning om pandor verkar vara största grejen. 


Faktum är att antalet pandor ökat från 1596 till nästan 1900 stycken sedan 2003. 

De lever i 67 naturreservat, vilka ökat i areal med 11,3 % sedan 2003.


Pandan inte ens längre utrotningshotad.

2016 ändrades dess status från det till “sårbar”. Och Kina tjänar mycket på sina investeringar för pandan. Uppskattningsvis 255 miljoner dollar spenderas varje år av Kina för bevarandet. Genom att Kina hyr ut pandor till olika zoo:s drar de in 709 miljoner dollar per år, vilket innebär en avkastning på 923 % per år.

Men detta står som ni kan ingenstans på WWF:s hemsida. Att pandan inte är utrotningshotad till exempel. Eller att Kina satsar 255 miljoner dollar per år själva, utan WWF:s inblandning. 

I själva verket är barnarbetet ett sätt för WWF att finansiera andra saker. 

Som generalsekreterarens lön på 102 000 kronor per månad plus pension på 729 000 kronor per år. Han har även en generös fallskärm på 1,8 miljoner kronor. 

Den lönen använder generalsekreteraren bland annat för att opinionsbilda. Mot plast till exempel. 

Ironiskt nog säljer de samtidigt den klimatsämsta ekologiska tygkassen, komplett med undergångsretorik som tryck. 


Eller elda på klimatalarmismen med hjälp av argument som Greta-effekt och “klimatnödläge”.

Eller kräva ännu mer straffskatt på flyget för att verkligen få flyget att lägga ner i Sverige. 

 

WWF är en av de största opinionsbildarna i Sverige inom miljö och för att ha råd med det använder de inte bara barnarbete. 

Nej då. 

De viggar även SIDA och därmed skattebetalarna på pengar. 

Varje år finansierar skattebetalarna oerhört stora summa pengar – i fjol 91 miljoner kronor och 2017 var summan 120 miljoner kronor. 

Samtidigt sitter Wirtén i Skogsstyrelsens styrelse, utsedd av regeringen.

Där sitter även fd generalsekreterare för Naturskyddsföreningen och nära privat vän med högt uppsatta i Miljöpartiet Mikael Karlsson.

Dags att syna både pandabluff, isbjörnsbluff och WWF:s egentliga roll i svensk politisk offentlighet – en av klimatalarmismens starkaste röster i syfte att få politikerna att fatta en rad drastiska och skadliga beslut för såväl människors vardag som för landets ekonomi. 

Men glöm inte:

Konsumera mindre!

Och sälj sedan dåliga dyra produkter åt WWF så kan du tjäna ihop till egna dåliga prylar 👍

En sak till: Bonnier är de som tjänar mest på barnen. Pandaförsäljningen ägs av dem.

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 0762096244 

Grönlandsfloppen

Trots att brottsligheten fortsätter med oförminskad styrka – fyra våldtäkter samma helg i Uppsala, nio rån på samma natt i Helsingborg och att de värsta gängkriminella i Stockholm nu släpps – ansåg vår Justitieminister att han hade tid att engagera sig lite i klimatfrågan från hängmattan i juli. 

Skönt ändå, att han unnar sig semester och tycker att han har så lite att göra. 

Det låter ju dessutom som jättemycket is som smält. 200 miljarder ton. Hans tweet byggde på nyheten att Grönland uppmätt ett värmerekord. 

Mmm. 

Men det hade de inte alls tydligen.

För nyss meddelande danska SMHI att de mätt fel. Det var inte alls något rekord på 4,7 grader i juli utan 2 minusgrader. 

Faktum är att det var långt i från ett rekord utan visserligen en rätt varm sommar men inte mer än så. 

Det var för mycket snö på en av mätstationerna som ligger längst bort att man inte läste av rätt. Nedan ser ni en nytagen bild på den stationen. Ser somrigt ut. 

Var är rubrikerna nu? Rättelserna?

Såg en liten notis från TT bara. Men inte alls så enormt genomslag som “rekordet” fick. 

Och på sommaren smälter alltså isen varje år. För att det blir plusgrader igen, precis som isen och snön smälter i Sverige och i fjällen inte minst. 

Det säger oss ingenting, hur mycket 200 miljarder ton är. Inte i kontexten. Så jag fick ett litet räkneexempel sänt till mig. Enligt den skulle nuvarande smältning ge ett snöfritt Grönland på bara……12 500 år. 

Hur är det då med varmaste månaden?

Det verkar inte heller stämma. 

Professor Roy Spencer, med fokus på meteorologi, har jobbat åt NASA. Och har en intressant hemsida. 

Enligt honom var det inte alls den varmaste månaden juli 2019.

Inte i närheten. För problemet är att de mätstationer man bygger den iaktagelsen på inte alls är gjorda för att mäta just dessa långa mätserier man nu använder dem till. Juli 2019 var troligtvis den fjärde varmaste månaden på 41 år snarare. 

Han förklarar utförligt varför han drar den slutsatsen. 

Inte minst mäter man fel för att urbaniseringen gjort att stenstäderna växt enormt och därmed kapslas värmen in i städerna. Alla vi som bor i en stad vet att det är betydligt varmare där än utanför städerna. Själv bor jag i stenhus och det tar flera veckor in på hösten innan huset kylts ner i sig om huset blir mindre varmt. 

Det finns dock många som VILL att det ska vara så här. Sossarna är som bekant bara intresserade av makt och spelar man med i klimathysterin kan man driva igenom olika slags “lösningar” i klimatets namn som passar deras agenda. Där har vi förklaringen varför den gode Morgan Johansson orkade twittra från hängmattan när Sveriges brottslighet skenar och han borde vara på jobbet för att försöka lösa läget. 

Men han har ju redan låtit meddela via polisen att våra ungdomar ju inte borde ha så dyra jackor så slipper de bli rånade, använd inte dina dyra klockor själv heller för då kan du pistolrånas i din port och gå för Guds skull inte ut själv om du är tjej vid någon tid på dygnet längre utan ta med dig ett förklä eller ett eget medborgargard kanske?

Tills media börjar intressera sig för det här kommer jag i högre grad bevaka klimatfrågan på bloggen från och med nu.

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 0762096244 

Ta Greta-effekten med en nypa salt

Jag skrev tidigare i våras om de fake news nyvalde språkröret Per Bolund strödde omkring sig om resor. Han talade om en Greta-effekt, ett ord allt fler börjar slänga sig med om saker de vill påstå har förändrats nu. 

Även Svenska Turistföreningen. 

Det är en förening från 1885 i syfte att främja turism i Sverige och idag har de dessutom ett dotterbolag som vinstdrivande driver 213 vandrarhem/hotell, 8 fjällstationer och 45 fjällstugor. 

I uppgifterna ingår även att bilda opinion för att semestra i Sverige. Och det kan man säga att de gjorde i artikeln som citeras nedan. 

Där de påstår att ökningen de sett på 18 % sedan förra sommaren handlar om en “Greta-effekt”. Att folk på grund av flygskam stannar hemma i Sverige med andra ord. 

Eftersom jag i artikeln inte såg någon referens till en undersökning som backade upp påståendet om att deras bokningar gått upp tack vare en “Greta-effekt” mailade jag dem för att fråga varifrån siffrorna kom samt vilka städer bokningar gått upp. 

Mycket riktigt, det fanns ingen. 

Och det var som jag misstänkte – det är fjällen som exploderat i bokningar. För det finns nästan inget trendigare resmål just nu än att vandra helst med hela familjen i just svenska fjällen. Det har inget med klimatet att göra. Det har blivit status. 

Nu vet jag att journalister väljer bort information, för att de tyvärr skapar en del av sina nyheter tesdrivet – de skär bort den info som inte bekräftar den tesen de på förhand vill att artikeln ska driva – blev jag heller inte överraskad över att STF i mailet meddelar att de försökt att nyansera för journalister. 

Men det fråntar inte det faktum att STF skarvade. De gissade. Eller snarare önsketänkte.

För att läsa kommentarer är sammas sak som det då en person som kommenterar på deras sidor knappat kan anses utgöra ett statistiskt urval utan det är ju de mest engagerade som kommenterar. Och miljövurmare är engagerade personer. 

Nu verkar det populärt att gissa så det dristar jag mig till att hänga på i – jag gissar att det inte är Östermalmsfamiljen som Instagrammat bilder från Abisko som kommenterat. Utan snarare de liksom media och STF gärna VILL att det ska finnas någon slags effekt. 

Om vi nu slutar gissar och kolla på fakta finns det saker även där som belägger dessa personer med fel. 

Som att SAS slog rekord i juli. 

Alltså nytt passagerarrekord för antal passagerare en månad – 2,9 miljoner.

 

Det flygandet som minskar är inrikesflygandet, inte semestrandet. Inrikes åker folk mer bil, och lite mer tåg. Men mest mer bil. 

För enligt charterbranschen ökade bokningar i somras. Apollo ökade med 20 % från rekordsommaren 2018, Tui med 50 % i juli.

Men inrikesflyget börjar tyvärr gå på knäna, framför allt på grund av det helt meningslösa flygskatten. 

BRA har varslade i våras mer än 30 % av personalstyrkan och tvingas sälja sina jetplan till förmån för propeller för att de är för dyra. 

Vad händer då om miljörörelsen lyckas med sitt mål sedan decennier – att fula ut flyget? 

Flygplatser kommer stängas. Så fungerar det. Folk kommer inte kunna flyga från små platser i framtiden, som Ängelholm och Kalmar till exempel. De kommer få stänga. Och går BRA i konkurs så får Norrland problem. Det är inget alternativ för folk som bor norr om Sundsvall att ta tåget, det tar en evighet. Folk kan idag ha bra jobb och bo norrut just tack vare flyget som gör att de till exempel som min svåger kan driva företag i Stockholm. Trots att han bor i Umeå. 

Men detta drabbar ju ingen politiker, tänker ni. Fel. Alla folkvalda som bor norr om Sundsvall är idag beroende av just flyget för att kunna ta sig till jobbet. 

 Hela Sverige ska leva. Vilken bullshit ändå. 

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 0762096244 

Det finns inga gratis-seglatser

Jag skulle ha skrivit igår om att båten Thunberg seglar med sponsras av BMW men så orkade jag inte, och lika bra egentligen.

Jag är inte media och drivs inte av att komma först och få klick. Det gör däremot Expressen och SvD. Om jag skrivit kanske de inte skrivit för att de inte var först. Och det är bättre att de kallas barnhatare än jag, det börjar bli tröttsamt. 

Nedan är för övrigt en skärmdump jag tog på deras sociala medieflöden som research i måndags, för att kunna jämföra med siffrorna senare. 

Bilden gäller Yacht club de Monaco som sponsrar teamet. 

För min poäng är inte att vara den som avslöjar utan jag tycker att diskussionen är viktigast – man är inte oberoende om man tar emot saker i gåva. Då är man köpt. 

Det gäller alla. Det är därför vi (inga andra jämförelser dock) till exempel har mutlagstiftning – du som politiker eller företagare får inte ta emot gåvor av ett för stort värde utan att de betraktas som muta. 

Nu är Thunberg varken företagsledare eller politiker så det är inte poängen, att hon på något sätt skulle vara mutad utan att det inte finns något som heter gratis. 

Hon behöver visserligen inte betala med valutan pengar. Men hon betalar i annat – valutan PR. 

När man är en av världens mest kända 17-åringar är man värd massor i PR. Nyheten om hennes seglats citerades omedelbart i världens medier. 

Detta är vad hon betalar med. Att hon seglar med just Malizia 2 vet nu hela världen och hon har inte satt sin fot på båten än. Båten är redan världskänd, i vissa kretsar var den garanterat det ändå men nu vet betydligt fler vanliga människor om den. 

Ett enormt värde för ägarna av båten såklart. 

Båtens team leds av Pierre Casiraghi, barnbarn till furst Rainer som styr Monaco och barn till prinsessan Caroline av Monaco. 

Båtens huvudsponsor är Yacht Club de Monaco, som grundades av hans farfars far och som furstefamiljen fortfarande leder, Casiraghi är vice ordförande. 

Båten har sedan två andra stora sponsorer – investmentbanken EFG och tyska biltillverkaren BMW. 

Detta berättade SvD om tidigare idag. 

Utöver detta har båten sedan en uppsjö tekniska partners då att segla en sådan här stor komplicerad racingbåt kräver mycket teknik. 

Detta innebär att EFG och BMW betalat en avsevärd summa pengar till teamet Boris Hermann Racing. 

Inte som Greta Thunberg hävdar, att de “bara” är sekundärpartner”. 

Thunberg missar helt vad det handlar om att sponsra en segelteam. Loggor på själva båten är långt ifrån det enda sättet man kommunicerar sponsorskapet. 

I april 2018 la BMW upp den här filmen på Youtube där man bland annat ser bilar och loggor. 

BMW gör elbilar och tycker därför, såklart, att detta sammanhang, med en segelbåtssatsning som själva lyfter fram klimatet och som nu lyckats få klimat-Greta som ambassadör för båten, att det är toppen för business. 

Teamet kör såklart BMW.

För att ha råd att tävla i jorden-runt-seglingar som Malizia gör krävs otroligt mycket pengar. Teamen är stora, många ska ha lön. De som inte seglar flyger (såklart) till alla destinationer båten kommer till. Pressteam. teknikteam. assistenter, hälsoteam etc etc. Det är bara att kolla på vilka funktioner teamet har på Boris Hermanns sida 

Vad BMW betalar vet jag inte men summan är garanterat inte liten. Och satsningen är långsiktig, i alla fall från 2018 till och med 2020. 

Att nu världens mest kända klimatperson åker med båten från Europa till USA i november är en stor vinst. För BMW och för de andra sponsorerna. 

Den monetära valutan uteblir – Greta bjuds på resan – men betalningen sker med valutan PR. 

Det har redan betalat sig.

Kollar man på teamets Instaflöde fick bilden med Greta 2 138 likes. Givetvis tog de en av de mest kända bilderna. 

 

Några av de föregående fick 101 och 413. 

 

På Facebook har de idag 1973 följare.

När de den 29 juli annonserade att de fått Thunberg att acceptera inbjudan att åka med gratis lanserade de hashtaggen #sailing4future. 

Smart. 

Vi kommer garanterat få se den taggen följa dem i alla flöden framöver för tack vare att Thunberg nu associeras med båten och teamet kan de åka med på Fridaysforfuture-varumärket som jag skrivit om tidigare ägs av tyska klimataktivister nära kopplade till tyska Miljöpartiet. 

Det finns inga gratisluncher. 

Och det finns heller inga gratis-seglatser. 

Just i det här fallet tjänar inte bara BMW och investmentbanker på det utan även furstefamiljens varumärke putsas i kanten. Det är bara att gratulera till smart PR-aktivitet. 

Detta är en del av de gröna pengar jag skrivit om tidigare. 

Jag är också glad att se att någon i svensk media verkar ha brutit doktrinen att allt som rör klimatstrejkerna är heliga och börjat göra sitt jobb. 

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid