Bloggen har ett borgerligt perspektiv och drivs av Rebecca Weidmo Uvell. Jag är inte journalist utan opinionsbildare. 

Det är en av landets största opinionsbloggar och har i genomsnitt 70 000 – 100 000 unika besökare varje månad.

Detta är en privat blogg, inte en tidning. Det finns ingen replikrätt. Allt material är gratis.

Bli patreon genom att klicka här.  Eller Swisha: 0762096244. 

Annie Lööf har redan lurats av S

Man har inte makten i 60 år utan att spela fult och göra allt för makten. Det har socialdemokraterna gjort. Därför är det beklämmande att det finns olika socialliberaler som nu verkar drabbats av kollektiv minnesförlust när det gäller just den pikanta detaljen – sossarna gör alltid som de vill och låtsas vad som helst för att få makt.

De kan lova vad som helst, men har inga ambitioner att genomföra det sedan när de redan fått som de vill. 

Det är som världens sämsta kompis, en sådan som ni vet att ni borde radera från telefonboken. Han som ni hjälper att flytta gång på gång men som alltid är sjuk när ni ska flytta.

Annie Lööf och Jan Björklund vill förhandla med Socialdemokraterna. Det vet alla att det inte kommer gå, så i nästa steg handlar det om att stödja en S-regering. För att de tror att de kan få igenom liberal politik. 

De kommer inte få igenom någonting. För ni ska nu få läsa ett klockrent exempel från gångna mandatperiod när Centern påstod att de förhandlat fram en viktig sak med Socialdemokraterna. Bara för att sedan upptäcka att sossarna lurat skjortan av dem. Exakt så här kommer det bli om socialliberalerna väljer att stödja en S-regering – ingenting. Det är vad de kommer få.

Vänsterpartiet har inte heller fått någonting. Trots att de gör sitt bästa för att skryta om det.

Att få reformer för 50 miljoner kronor hit och 20 miljoner kronor dit är nämligen inte det. De som jobbat för regeringar brukar säga att allt under 5 miljarder i statsbudgeten är felräkningspengar. Då fattar ni att 50 miljoner kronor är……ingenting i jämförelse.

När migrationskrisen krävde “andrum i asylmottagandet” kom regeringen och Alliansens överens om en rad saker, bland annat att utvidga Yrkesintroduktionen till att inkludera nyanlända, och att företag som inte har kollektivavtal skulle kunna anställa. 

I Annie Lööfs jultal från 2015 kunde man höra henne skryta om att hon förhandlat med Socialdemokraterna att Yrkesintroduktion, en av alla lönesubventioner, skulle kunna ges till företag utan kollektivavtal för att få igång integrationen av nyanlända. 

I april 2016 i Svenska Dagbladet stod det att partierna var överens om att slopa kravet på kollektivavtal för Yrkesintroduktionen enligt Migrationsöverenskommelsen.

Samma månad passade Centern på att skryta i ett eget pressmeddelande.

I en intervju i DN året ett år efter jultalet som citerades ovan, den 16 december 2016, senare upprepade Annie Lööf påståendet att YA-jobben inte ska kräva kollektivavtal.

Men så blev det inte alls. 

Det sossarna levererade sent omsider var inte det utan en utredning om YA-jobben och kollektivavtalskravet. De lovade ett beslut, de gav en utredning om frågan. 

När utredaren var klar hade det hunnit bli 2017 redan. Mats Wadman plockades från Arbetsförmedlingens analysenhet.

Otippat nog kom utredaren fram till att, nej. Det ska man inte införa. Det är bra som det är, med krav på kollektivavtal.

Så idag är det följande som står på faktabladet för Yrkesintroduktionen: krav på kollektivavtal eller hängavtal.

Såklart.

Det är så här sossar gör.

De lovar vad som helst för att få igenom sin vilja, sedan struntar de i vad de lovat. Ylva Johansson hade såklart aldrig någon avsikt att slopa kravet på kollektivavtal någonstans, inte ens för integrationen. För att LO sitter i verkställande utskottet för Socialdemokraterna och de går aldrig med på att ta bort några krav någonstans på arbetsmarknaden. De vill istället utöka kraven. De är nämligen bara intresserade av sig själva och sin makt, de är ett särintresse. Vad som är bäst för Sverige bryr sig LO lika mycket om som Stefan Löfven och Ylva Johansson bryr sig om Centern och deras krav.

Detta är vad som väntar, mina vänner. 

Sossarna som spelar skjortan av förmenta liberaler. 

Ska man sitta i opposition ska man åtminstone ha någon form av underhållning för besväret. Detta kommer bli just detta och Centern och Folkpartiet fortsätter på inslagen svikare-banan och till slut kommer rösta igenom en Socialdemokratisk regering.

 

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 0762096244 

Backa bokprojektet “Pampens historia

 

Pampar

Jag håller på med en ny bok som ni kanske vet – Pampens historia. För att pampbeteendet, framför allt inom arbetarrörelsen, är en sådan lång och idag grundmurad företeelse. Det slutar aldrig.

Att samla alla de stora pamparna sedan 1970-talet till nutid i en bok är ett sätt att placera pampen i sin rätta kontext – att aldrig glömmas. Ett samlingsdokument. 

Jag har skrivit mer än halva boken nu. Idag kom ett rykande färskt exempel som ska in under 2010-talets pampar:

Detta blir den tredje skandalen i just Transport som kvalat in till boken. Man ska också komma ihåg att det enda som går att skriva om är det som blivit känt. Det finns garanterat betydligt många fler historier som aldrig berättats om detta idag institutionaliserade beteende av just sossar och facktoppar. Det finns enstaka exempel på borgerliga, jag har hittills hittat två.

Ni som vill stödja projektet kan fortfarande göra det.

Så för att visa vad som kommer publicerar jag innehållsförteckningen som den ser ut när mer än halva är skriven:

Vill ni backa projektet?

Gå in på Go Fund me här. Eller Swish nr 0762096244. Skriv då “pamp” i meddelanderaden. 

Jag kommer att samla in alla adresser och skicka ut bok till er som backat med 250 kr eller uppåt när boken är tryckt. 

…………………..

Jag vill också ge er ett smakprov på bokens innehåll.

 

Löspenisar och horor

 IF Metall avdelning 121 i Trollhättan med 23 300 medlemmar och därmed en av de största avdelningarna i landet saknade i oktober 2004 styrelse.

Skälet var att ledningen under ordförande Kenneth Freiholtz, vice ordförande Bengt-Göran Clementsson och kassören Tommy Larsson använt medlemmarnas pengar vid flera tillfällen för att gå på porrklubbar och stora spritnotor. Avslöjandet kom den 14 oktober 2004.

Tommy Larsson sparkades i augusti 2004, innan skandalen briserade. De andra två tvingades bort när allt blev känt i media. Ledningen försökte först att mörklägga sin egen roll och skylla allt på Larsson men skandalen drogs upp i ljuset när en ny kassör från Metalls centrala revisionsenhet gjorde en genomgång av räkenskaperna för avdelning 112. Revisorerna hittade då kvitton på stora inköp av sprit, och inköp av två löspenisar för totalt 600 kronor styck. De inhandlades på Istedgade i Köpenhamn. De åkte i en minibuss och gubbarna satt och skröt om alla porrklubbsbesök de gjort tidigare. De kvinnor som var med från avdelningen tyckte att det var orättvist att bara killarna fick göra sådant så de köpte två dildosar, som ett skämt.

När avdelning 112 var nybildad 1995 åkte styrelsen till Bryssel och besökte bland annat en sexklubb. Med på resan var, förutom nämnda tre personer även fackbasen på Saab i Trollhättan Paul Åkerlund, ombudsmannen Kjell Hultgren samt dåvarande föreståndaren för semesteranläggningen Ulvön Jan Pettersson. Notan gick på 40 000 kronor. Den senare meddelade sedan att han betalat besöket ur egen ficka. Åkerlund var även socialdemokratisk kommunpolitiker i Trollhättan.

Själva sexköpen betalade dock samtliga deltagare ur egen ficka.

Men detta var alltså inte ett enstaka tillfälle utan porrklubbsbesöken fortsatte under 1990-talet. Strippklubbarna Kakadu och Maxim i Köpenhamn besöktes vid minst fyra tillfällen och så sent som i april 2004, året då skandalen briserade. Totalt kostade dessa besök medlemmarna 75 000 kronor. Vid ett tillfälle beställdes en magnumflaska champagne in för 16 000 kronor.

De var även på porrklubben Tabu i Stockholm 1993.

Den interna spritrepresentationen var också hög varje år, i snitt låg den på ca 40 000 kronor per år och den externa på 2 000 – 3 000 kronor per år enligt kassören Tommy Larsson som var den som avslöjade skandalen.

Den 19 april 2005 tvingades Metall backa om uppsägningen av Larsson eftersom det inte fanns någon grund och köpte istället ut honom för två årslöner, totalt en miljon kronor. Dessutom skars återbetalningskravet på 60 0000 kronor ner till 8 000 kronor. Liknande uppgörelser träffades med ombudsmännen Kjell Hultgren och Bert-Åke Qvillberg.

Totalt beräknades 370 000 kronor genom åren gått till privata kostnader för ledningen.

Den 21 oktober polisanmäldes avdelningen och ledningen anonymt men det ledde inte till åtal.

År 2005 försvann avdelning 112. De ersattes av avdelning 29 Norra Älvsborg och avdelning 30 Bohuslän.

 

Regeringsuppdrag mot arbetsgivare

Är man socialdemokrat är företag aldrig något bra. De ska alltid motarbetas, deras möjligheter att tjäna pengar ska bort och de ska målas ut som skurkar.

Så det var varken en överraskning att Arbetsmiljöverket fick i uppdrag av sosse-regeringen att kampanja emot privata företag, i sin numera efter kritik nerlagda app jag skrivit om tidigare, eller att Arbetsförmedlingen nu fått uppdraget att utmåla företag som diskriminerande mot funktionsnedsatta. 

Förra året fick Arbetsförmedlingen ett uppdrag med en påse pengar, jag har inte hittat hur mycket ännu och trots att jag för länge sedan begärt ut underlagen från Arbetsförmedlingen vägrar de att svara. Ännu. Eller bara helt vanlig maskning som tyvärr så många i det offentliga sysslar med när man begär ut handlingar.

Jag får återkomma med summorna.

De döpte projektet till “Gör plats” och lanserades den 12 mars 2018.

En dyr reklambyrå hade anlitats att producera ett gäng små filmer där samtliga har privata arbetsgivare som fokus. Le Bureau fick uppdraget och Yoko Ono sa ja att använda John Lennons låt “Working class hero”, inte gratis såklart.

Ingenting kom billigt med kampanjen, som kategoriseras som en av Arbetsförmedlingens största informationsinsatser någonsin. 

Varför nu just arbetarklass, som låten handlar om, kategoriserar just funktionsnedsatta förstår jag inte. De säger själva i sin kampanj att just funktionsnedsatta har bättre utbildning än andra utsatta grupper på arbetsmarknaden. Själv känner jag flera högskoleutbildade funktionsnedsatta, bland annat min IT-konsult som är kung på alla trassel man får med mail och annat. Jag behövde inte en dyr informationsinsats för att jobba med honom, kanske är värt att tala om så här i förväg. Vi har jobbat ihop i flera år.

De har också fått prinsen att ställa upp med sin närvaro. 

Direkt på hemsidan “Görplats.se” får privata arbetsgivare sina fiska varma, genom en film om att “krossa fördomar”.

Som om just de har mer fördomar än andra, som till exempel staten, landstinget eller kommunen. Som är stora arbetsgivare.

Arbetsförmedlingens twitterkonto har gått varmt på att marknadsföra projektet.

De har samarbetet med privata radiokanalen Mix Megapol, inte gratis såklart.

Och de fick nyligen sitta i Nyhetsmorgon i TV4 och prata, och visa en av filmerna.

Är så då att privata arbetsgivare, som tydligen drivs av en massa fördomar, inte anställer funktionsnedsatta?

Nej. Såklart inte. Sämst är nämligen stat och kommun. 

Tre gånger fler funktionsnedsatta jobbar nämligen redan idag i privat sektor. Allt enligt en rapport Arbetsförmedlingen själva gjort 2015.

Den 1 januari 2016 fick Samhall mer pengar av regeringen just för att anställa fler med funktionsnedsättning. Hela 300 miljoner första året och sedan 400 miljoner årligen. Extra utöver det redan höga anslaget.

I Arbetsförmedlingens regleringsbrev för 2018 fick Arbetsförmedlingen uppdraget att minst 40 % “av de prioriterade grupperna” ska anställas på Samhall. Vilka andra prioriterade grupper än funktionsnedsatta menar de?

I en rapport som Statskontoret gjorde 2017 för att utvärdera hur just Samhall fungerar kan man läsa att statens bolag för att erbjuda funktionsnedsatta jobb numera anställer fler utlandsfödda och fler som har stor arbetsförmåga. De med rörelsenedsättning får helt enkelt inte lika många jobb.

Så staten fördrar alltså de som är lättast att anställa, kanske de som är utlandsfödda. 

2014 försökte man få staten att bli bättre på att anställa folk med funktionshinder och Praktik i staten lanserades.

Men det visade sig att staten verkar ha fullt med fördomar. Bara 23 personer fick jobb när insatsen var slut. 

När sossarna tog över valde de som sagt bort att fokusera på de som är sämst i klassen – de offentliga arbetsgivarna. Eftersom de inte gillar företag så satte de den stora myndigheten på jobbet att kampanja.

Ska bli intressant att se Statskontoret nästa rapport om hur dåliga de offentliga arbetsgivarna är och hur bra de privata är.

Vi som betalat kampanjen kan man inte säga fått några pang för pengarna direkt, mer än skrytvärde för landets i särklass mest skrytsamma myndighet redan som det är.

För det viktigaste är ju inte att berömma de privata företag som är bäst i klassen utan chansen att anställda på Arbetsförmedlingen får träffa prinsen och vinna lite reklampriser. Vilket de gjorde, I maj 2018 fick de ett internationellt pris. Och fick tillfälle att skryta. Igen.

Jag återkommer med ett inlägg om kostnaderna, när jag fått ut handlingarna.

 

……………………..

Bli en Patreon – man valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bidningstid

Swish: 0762096244 

Backa bokprojektet “Pampens historia

I undervegetationen till vänster

De är inte kända opinionsbildare men rör sig i undervegetationen, och när de får tillräckligt många som följer dem börjar de trots nivå på inlägg att påverka. Oftast använder de bara Facebook, inte sällan sin privata men har offentliga statusar så alla kan läsa.

Maria Robsahm är en sådan person.

Hon, och framför allt hennes trollflöde, är en veritabel hat-brunn mot allt till höger om Miljöpartiet. Framför allt riktar de in sig på profilerade högerdebattörer, så jag lär ju få mina fiskar och inbox varma efter den här granskningen. Ni ska få se exempel på vad jag hittat bara under två enstaka inlägg hon nyligen publicerat men det lägger jag längre ner.

Allra helst vill jag ignorera henne men nu har hon över 5 000 följare som sprider hennes allt mer tilltagande obalanserade samt felaktiga inlägg. När rimliga personer börjar tro att det är sant det hon skriver är det nödvändigt att visa en annan sida av henne.


Som ni kan se finns det tydligen över 5 000 personer som frivilligt följer och även delar hennes inlägg. Ni ska snart bli varse om varför jag tycker att det är märkligt, om ni inte själva redan har koll på henne.

Robsahm är Maria Carlshamre, som var journalist, satt i Europaparlamentet för först Folkpartiet och sedan Feminististiskt initiativ. Och som dömdes för bokföringsbrott. Hon är dessutom en känd vaccinmotståndare. Här hör ni redan nivån. 

Hon blev den 14 oktober 2005 dömd för bokföringsbrott och fick villkorlig dom. Samtidigt satt hon i Europaparlamentet för Folkpartiet.

Hon jobbade som journalist bland annat på Dagens Nyheter när hon ringde upp Folkpartiet och bad dem nominera henne till EP. Utan tidigare politisk erfarenhet lyckades hon kryssa sig, med en kampanj som byggde på kvinnovåld och sin egen erfarenhet som misshandlad av en tidigare ex-make (inte Carlshamre).

Den 1 mars 2006 uppmanades hon av Folkpartiet att lämna sin plats i Europaparlamentet. Hon vägrade.

Hon ville väl inte gå miste om de höga lönerna och pensionerna. Så hon vägrade. Och gick istället med i Feministiskt Initiativ.

Hon gick därefter med i Feministiskt Initiativ för att kunna behålla platsen.

I riksdagsvalet 2006 var hon nummer två på FI:s lista till riksdagen, som då toppades av två personer som båda dömts för ekonomisk brottslighet. Ett form av rekord ändå (Gudrun Schyman var förstanamnet). De kom som ni vet inte in utan fick 0,5 % ungefär.

Men 2009 rapporterade media om att Carlshamre, då Robsahm, hade sämst närvaro av alla svenska EP-ledamöter.

Hon skyllde på att hon var ensamstående, men vid tillfället media rapporterade hade hon bytt namn till Robsahm som ni ser för att hon var omgift med Peter Robsahm så vid granskningstillfället var hon inte ensamstående. Längre.

Däremot är det förståeligt att hantera en autistisk son, och göra det ensam som hon alltså gjorde innan hon gifte om sig, absolut är knepigt. Men det är ändå inte okej att ha så låg närvaro, särskilt inte som EP-jobbet är ett förtroendeuppdrag, man är vald och dessutom uppbär enormt höga ersättningar inklusive generösa pensioner.

En sak hon däremot närvarade för att göra var att som enda svensk rösta för förslaget att andra länders regler för skilsmässa skulle kunna gälla i ett annat EU-land. Intressant feministisk profil kan jag tycka. 

En annan sak Carlshamre/Robsahm engagerat sig i är motstånd mot MPR-vaccinet.

Vilket är det vaccin anti-vaccin-rörelsen först angrep efter den numera bortplockade och konstaterade fejkade studie som publicerade ett samband med MPR-vaccinet som ges till bebisar mot mässlingen, påssjuka och röda hund, och autism. Andrew Wakefield hade hittat på studien, the Lancet blev tvungen att avpublicera den men skadan var skedd.

Komikern Jenny McCarthy (med hjälp av Oprah) drev kampanjen i USA, och även det påstådda sambandet mellan gluten och autism och att autistiska barn blir bra om de slutar äta gluten. I Sverige var Carlshamre en av förgrundsgestalterna och förmodligen den mest kända i kampanjen mot MPR (inte glutendelen).

Hon hävdar nämligen att hennes autistiske son fick hjärnhinneinflammation av MPR-vaccinet och sedan blev autistisk.

Givetvis är båda saker stor tragik för en förälder. Att först ens lilla bebis får en sådan allvarlig sjukdom som hjärnhinneinflammation. Och sedan, när barnet är större, visar sig vara autistiskt. Så all min medmänskliga empati till henne som förälder.

Men det finns inga som helst belägg för att MPR-vaccinet orsakar autism.

Ändå driver Maria Robsahm, sedan tidigt 2000-tal, just den kampanjen. Hon påstår att hon inte är vaccinationsmotståndare för att hon vaccinerat barnen efter händelsen men rörelsen grundar sig alltså i motstånd mot just MPR-vaccinet. Som sedan utvecklats, för vissa, till en allmän vaccinationsfobi.

Även Jenny McCarthy påstår för övrigt att hon inte är anti vaccination, bara för “säkra vaccinationer”. Vilket ju bevisar hela tesen.

Maria Robsahm är vaccinationsmotståndare, av värsta sorten. Eftersom hennes kampanjande får oroliga föräldrar att inte lita på vaccinet, trots att det är säkert. Detta uppmärksammade Tino Sanandajji men det gör man inte ostraffat i undervegetationen på internet. Jag antar att han skrev om henne för att hon verkar besatt av honom, det räcker med att scrolla i flödet så ser man hur ofta hon refererar till just Tino.

Hon hävdar att sonen fick encefalit (hjärnhinneinflammation pga virus) och att 15-20 barn får denna biverkning av just MPR. Men i FASS står ingenting om encefalit utan om aseptisk meningit och där finns ingen frekvens angiven för att det är så ovanligt och förekomsten inte kan beräknas från tillgängliga data.

Hennes anti-MPR-kampanj har hållit på sedan 2002 och hon har hela tiden varit lika slarvig med fakta, som alla vaccinationsmotståndare.

Den 3 februari 2002 skrev hon denna mycket uppmärksammade krönika i Dagens Nyheter, där hon påstod att sex dödsfall av bebisar, var MPR-vaccinets fel och att allt tystats ner. 

Hennes kampanj fick många att reagera. Barnläkare till exempel. 

Hennes artikeln fick sådan uppmärksamhet att Läkemedelsverket kände sig tvungna att publicera en dementi på sin sida tre dagar efter krönikan publicerades 2002, som fortfarande ligger uppe. 

Inte en rad i hennes artikel var alltså sann, förutom att barnen tragiskt nog dött.

Hon skrev på en uppsjö av inlägg på debattforumet Allt för föräldrar, om just anti-MPR och påståenden om att det inte är säkert.

Som ni ser kör hon samma linje som den kända vaccinationsmotståndaren Jenny McCarthy – de är inte emot vacciner utan för “säkra vacciner”. Artikeln jag länkade till för McCarthy är från 2015 så trots alla bevis att det inte finns någon koppling har hon fortsatt sitt korståg att skylla sin sons autism på en spruta.

Hennes påstående om att en spruta per sjukdom istället för samlingssprutan MPR skulle vara säkrare på något sätt finns det heller inga belägg för.

Enligt Folkhälsomyndigheten så är kraven exakt samma för kombinationsvacciner som för enskilda vacciner och man får varken sämre skydd eller fler biverkningar av MPR-vaccinet.

Det här är varför jag skriver om det här. 

För att när folk börjar lyssna på personer som det här, som sprider rena osanningar för att få föräldrar att välja bort MPR-vaccinet, så kan tyvärr folk lyssna.

För att hon har många följare och för att hon varit en känd person innan. Och när personer som till exempel Maria Leissner, fd partiledare för Folkpartiet, ger henne support ökar risken att man tar hennes påståenden om MPR på allvar.

Mässlingen är en mycket allvarlig sjukdom. 2015 dog 367 personer om dagen i världen av mässlingen. 134 200 personer, de flesta var barn under fem år. 

Det är därför direkt oansvarigt att som Robsahm fortsatt driva tesen att MRP är farligt och orsakar autism, för att det skrämmer upp folk att inte vaccinera sina barn alls. 

Som ni ser har hon ett flexibelt förhållande till fakta. Ändå är det så hon marknadsför sig nu för tiden, att älska fakta. Hon gör en massa egna diagram och använder dessa som någon slags belägg för att det hon säger är sant. Istället för att till exempel publicera myndigheternas egna diagram som därmed är kvalitetssäkrade.

I det här plåttriga rättshaverist-diagrammet försöker hon bevisa att Sverige har råd med obegränsat med invandrare.

För att vi haft råd med invandrare under tidigare decennier. Inte ett enda belägg från statsbudgeten eller någon slags kalkyler följde dock med i “beviset”. Vilket ju säger allt. Poäng för färgen dock, om man ska läsa något utan innehåll piggar det upp att åtminstone få lite pigg layout. Även om den ger associationer till specialarbetet på högstadiet.

Hennes väderkvarn just nu är tryggheten i samhället. Där hon vill hävda att Sverige aldrig varit tryggare. Trots rekordmånga skjutningar och sexualvåld. Också illustrerat med jättefina hemsnickrade diagram utan poäng.

Men om hon bara vore en okänd kvinna med ett Facebook-konto som vill lajva opinion vore det ingen fara, internet är fullt med den här typen av inlägg. Inte sällan skrivna med versaler genomgående och massa extra utropstecken.

Problemet är som sagt att hon obegripligt nog verkar ha fått 5 600 följare. Och hennes flöde är fullt med personangrepp och hat, som ni kan se nedan i bifogat urval av kommentarer.

Om en enda av dessa kommentarer hade publicerats på min sida hade jag raderat dem omedelbart. Du hittar inget sådant grovt hos mig, för att jag tar ansvar som redaktör över min sida. Robsahm däremot går in och gillar några av de värsta. Lite olika hur man ser på hat tycker jag. Men om syftet är att tysta folk förstår jag strategin.

Innan olika offerkoftor stickas – publicerar man en kommentar på en profil vars statusar man vet samtliga är offentliga är kommentaren inte privat. Den är offentlig. Då får man acceptera kritik från andra, som här. 

Jag hade aldrig tagit kommentarer från en stängd Facebook-sida. Men nu är Robsahms publik.

Kommentarerna kommer från två inlägg, och personen som åsyftas är som ni kan se Tino Sanandajji.

Dencker har gett Feministiskt Initiativ en miljon kronor, fråga mig inte varför.

Bara för att han i ifrågasätter hennes konstiga påståenden om det ökande våldet och hennes antivaccinations-kampanj. Kom inte och säg att vänstern inte står för hatet. När de bevisligen är värst i klassen.

…………………………………….

Bli en Patreon – man valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bidningstid

Swish: 0762096244 

Backa bokprojektet “Pampens historia

Media visste om tältkampanjen

Det här varför folk är irriterade och less på media. För att de gång på gång tas med handen i syltburken men avslöjas av folk i ny media. Och därför är deras slutsats att de inte, som man kan tro, borde bli bättre på sitt jobb utan måste motarbeta yttrandefriheten. Genom till exempel den kampanj Karin Pettersson på Schibstedt är anställd för att driva för hennes mäktiga mediehus räkning mot Google och Facebook så att de stänger igen kanaler som bland annat mina.

Tältlägret visade sig inte vara ett läger alls och ingen bodde där. Istället var det en tältkampanj.

En social strejk arrangerad av en vänsteraktivistisk bostadsgrupp som heter Ort till Ort, nära associerade med de gamla vanliga i kretsen kring AFA. Mer om vad en social strejk är kommer längre ner.

Jag kan idag bevisa att samtliga redaktioner som skrev om det fejkade tältlägret i Solna visste om att det var en kampanj. För Ort till Ort skickade nämligen ett pressmeddelande. 

De skickade ett pressmeddelande den 2 november och ett nytt med rättelse den 3 november, då med kontakter. Men man ser från avsändaradressen att mailet kom båda gånger från Ort till Ort.

Ahmad är Ahmad Wani som jag skrev om i förra inlägget. Ingenjören från Syrien som fixade jobb till sig själv på Skanska. Scott Springfeldt står som kontaktperson från Ort till Ort.

Efter Nyheter Idags artikel och mitt inlägg skrev Mitt i Solna om anklagelserna och då intervjuades Springfeldt. Men då hävdar tidningen att att Ort till Ort “engagerat sig i fallet”. Inte en rad om att de skickade pressmeddelandet. Som även redaktionen på Mitt i alltså fick, det syns i mottagarraden på mailet ovan.

Och givetvis stämmer inte det Springfeldt säger heller. Tälten var tomma kl 7 när polisen kom och rev tältkampanjen, för något läger är det inte. Det säger polisen. 

Just Springfeldt är en återkommande källa för Mitt i Solna. I en artikel kl 22.12 igår publicerar de en intervju med honom samt publicerar hans egen bild som illustrerar “mötet” som hölls, till synes utomhus.

Springfeldt är bostadsaktivist. Han bor inte i Solna utan i Skärholmen och är forskare i socialantropologi vid Stockholms Universitet. Med ett engagemang som vänsteraktivist i bagaget, bland annat medverkade han i tidningen Brand 2017 på just temat “social strike” som tältkampanjen kan betraktas som. Tidningen Brand är en gammal socialistisk tidning som även den autonoma vänstern finns nära kopplad till. Som till exempel terrorstämplade AFA.

“Den sociala strejken berör arbetslösa, studenter, prekärt anställda, migranter och boende kämpande mot hyreskonflikter”

Det är var tältkampanjen var. Inte ett sätt för migranter att protestera mot att avtalet de frivilligt skrivit på löpt ut. Utan en vänstergrupp använde tillfället att fixa en social strejk i form av ett “tältläger”, skickade sedan pressmeddelande till samtlig media och politiker och fick sedan enormt PR-spinn på kampanjen där kampanjen framställdes som ett verkligt tältläger.

I syfte att bilda opinion för framför allt bostadsfrågan.

En annan person som engagerade sig är vänsteraktivisten och läkaren Roya Hakimnia.

I mailet hon igår skickade till Solnas politiker framställer hon sig som Solna-bo och medlem i V. Hon stod på plats 35 på riksdagslistan för Vänsterpartiet i Solna i valet 2018. Man kan också läsa att hon varit kommunpolitiskt aktiv för sossarna.

Hakimnia har varit med i fler partier. Hon var efter engagemanget i sossarna Feministiskt Initiativs tredjenamn till riksdagen i valet 2010. 

Det glömde hon skriva i mailet, kanske tycker hon att det är pinsamt eftersom de ju i valet fick 0,46 % till riksdagen. I Läkartidningen sa hon att hennes viktigaste frågor är papperslösas vård. Ett väldigt underligt fokus från en läkare tycker jag, vars uppdragsgivare ju är alla människor som betalar skatt i det landsting man arbetar. Medan illegala invandrare alltså inte har rätt att ens vara i landet.  

Hakimnia är en känd aktivist. Redan 2009 uppmärksammade public service (vad annars?) hennes blogg i programmet Brunchrapporten i P3. 

Hon är även aktiv i föreningen Socialistiska läkare, har skrivit ledare i LO/S-tidningen Dagens Arena, skriver ledare i ETC, är med på Socialistiskt Forum och är med i demonstrationer med AFA-anknutna Allt åt Alla. 

Hon är med andra ord inte alls bara en granne i Solna utan en känd och mycket aktiv vänsteraktivist med siktet inställd på riksdagen, som hon testat flera gånger för olika partier nu utan framgång. 

Lika lite som Scott Springfeldt bara råkar engagera sig i “tältlägret”.

Så media visste att det var Ort till Ort som låg bakom. Ändå lurade de medvetet läsarna att det var ett riktigt tältläger. Och har mig veterligen inte infört någon som helst rättelse heller.

Är det inte pikant att det är samtliga redaktioner som själva driver kalkonprojektet faktiskt.se?

DN, SR, SvD och SVT har samtliga skrivit om “tältlägret”. Samtliga redaktioner fanns inkluderade i mailet från Ort till Ort. 

De behöver ju hjälp.

Varsågoda. 

Nu kan samtliga tidningar införa rättelser i sina respektive artiklar om tälten som visade sig vara en social strejk orkestrerad av kända vänsteraktivister. 

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 0762096244 

Med tält som kampanjmetod

Svenska tidningar har återigen gjort bort sig genom att okritiskt gå på en opinionsbildnings-kampanj. Historien om tältlägret i Solna är rakt igenom fake news.

Först av alla rapporterade Stockholm Direkt, den 2 november. Artikeln publicerades kl 21.17. Där står det att personerna förbereder en natt i tält. Men ingenting finns i tältet vare sig på den bilden eller de övriga bilderna på tält som visas i artikeln inklusive en på några barn som “testar” tältet men som själva alltså inte bor där utan de bor i lägenheterna.

Dagens Nyheter rapporterade också den 2 november, tidpunkt framgår tyvärr inte av artikeln. Där intervjuades Josef Alheraki.

Sveriges Radio P4 rapporterade sedan, den 2 november. kl. 23.04.  De intervjuar en Ahmad Wani som är en av dem som hävdar att han måste bo i tält.

SVT rapporterade den 3 november, också om att boende tvingats tälta.

Den andra artikeln i DN publiceras den 3 november. Då illustrerad med denna bild, som inte ens är en bra riggad bild. Alla ser att männen bara lagt sig för att posera. Och är det meningen att samtliga fyra vuxna män ska sova i samma tält? Dessutom undrar man om fotografen noterade badtofflorna? Mannen verkar ha promenerat från en lägenhet bara för fotograferingen. Eller tänker sig DN att han går omkring med badtofflor utomhus i november?

Den 4 november publicerar DN en ny artikel, med nya bilder på just Ahmad Wani och Josef Alheraki. Tagna vid samma tillfälle.

Även Expressen hade en artikel den 4 november och vem intervjuades om inte just Alheraki och Wani. På bilderna som illustrerar artikeln har de exakt samma kläder och poserar vant framför tälten men här är bilderna privata. Inte tagna av Lisa Mattisson som bilderna i DN trots att de måste tagits vid samma dag. Men tidigare på dagen, under dagsljus. Samma kläder som på bilden som illustrerar artikeln i DN den 3 november. Alltså kan man utgå från att bilderna togs tidigast 3 november och inte 4 november. Kanske ännu tidigare.

Som man kan se på de privata bilderna finns inga tillhörigheter i tältet. Det är tomt. Ingen bor där. I handen håller Josef en nyare modell av en smartphone, jag kan inte se vilket märke men har man internet kan man söka bostad online eller ta reda på adress till härbärgen.

Ahmad Wani intervjuas i flera av artiklarna oberoende media. Han figurerar i andra klipp online, som det här när han sökte praktik på Skanska. Artikeln är från 2016.

Och mycket riktigt, driftiga Ahmed Wani fick praktikplats 2017. Om man är så kompetent att man själv fixar praktikplats genom att bara fråga på bygget borde man kunna fixa en bostad. Tänker jag.

Och han fick uppenbarligen jobba kvar för i en artikel i Expressen bekräftar Ahmad Wani att han jobbar på ett byggföretag. Han har alltså jobbat sedan 2017 och har en regelbunden inkomst. Fantastiskt. Då borde ju just Wani vara den med minst problem här, eller hur?

Nyheten sprids i arabiska kanaler online, som Sweden Post på Facebook med 22 000 följare men där är nyheten förvanskad och påstår att det gäller familjer när bara vuxna män funnits på samtliga bilder och artiklar. Det finns inga som helst belägg för att barn bott i tälten.

Aftonbladet har låst in sin artikel i Plus men hade den här bilden.

På bilderna ser man bara fragment från när personerna sitter i tältet och när personen står framför tältet ser man inte in i tältet. Sedan har Aftonbladet valt att illustrera artikeln med två helt andra bilder helt uppenbarligen tagna inomhus, som bilden på barnet. Som alltså inte bor i tältet.

Varifrån kommer tälten?

Man får intryck genom kontext och egna slutsatser att det är Solna stad som köpt dem men läser man noga är det inte fallet. Solna har nämligen inget ansvar över deras bostadssituation längre utan kontrakten ges till andra nyanlända som fått uppehållstillstånd. Som alltså ingen kämpar för.

En ledtråd till tälten finns i DN från artikeln från 2 november, där tälten sätts upp.

Bilden är inte tagen av DN:s fotograf utan hänvisas till som “läsarbild”. En anonym läsare vill alltså inte ha sitt namn i tidningen, bilden är gissningsvis tagen med en mobilkamera givet kvaliteten. Denna anonyma läsare är garanterat också tipsaren till DN.

I DN-artikeln intervjuas Josef Alheraki igen och säger att “han tvingas” ta läxor till ett tvåmannatält. Men bilden visar ju inte var Josef bor utan när tälten sattes upp och han tvingas givetvis inte tälta. Det finns massa bostadslösa i Stockholm och ingen tältar i en park.

I vilket syfte har man tipsat om tältläger och skickat in en egen bild?

Det finns bara ett troligt: opinionsbildning. 

Noterade ni hur glada Josef och Ahmad ser ut när de på dagen poserar framför det tomma tältet? Inte alls som om de är bekymrade över livet. Och tälten är som sagt tomma, både när bilderna togs och när Nyheter Idags reportrar kollade den 4 november på kvällen. Artikeln publicerades den 5 november. 

Vem har då köpt tälten?

För de är alla köpta på samma ställe. Någon person eller organisation har uppenbarligen köpt tälten på samma ställe vid samma tillfälle eftersom de är likadana och nya. Som av en händelse är tältet det billigaste du kan hitta på Stadium just nu. 299 kr styck och det är sju stycken så total kostnad för tälten är 2 100 kr.

Passande nog heter det billiga tältet Revolution.

Det är inte Solna stad och det är inte de nyanlända själva, om de inte gick i grupp och pyntade 2 100 kr för sju likadana tält ingen sedan tänkt bo i. Mer troligt är att tälten tillhandahölls av någon annan, som också är de som tagit bilder, tipsat tidningar och skickat med sina privata bilder. Och som sett till att just Ahmad Wani är den som i samtliga artiklar intervjuas. Om det finns 15 personer där är det nämligen märkligt att samma person hela tiden intervjuas av olika tidningar. Media tenderar att vilja ha så unika reportage som det går, ändå är det samma person på  nästan samtliga bilder och många tagna samma dag.

Jag skulle sätta pengarna på att tältet kommer från någon förening som jobbar med opinionsbildning.

Och mitt första val är Ort till Ort.

Föreningen är helt anonym, det finns inga kontaktpersoner vare sig på Facebook eller på deras hemsida. Deras fokus är bostäder. Inte flyktingar. Men så hittade de en perfekt förpackning för påverkan mot bostadspolitiken – modulbostäder och de korttidskontrakt som kommuner får ge på 2 år. Det handlar inte vräkningar utan om att avtal löpt ut för att ta emot nya nyanlända. Två år får man på sig att fixa egen bostad.

Som ni kan se hade de en manifestation redan i mars mot modulhusen och att Solna kommun, precis som planerat, tänkte ge lägenheterna till nya nyanlända  nu i höst. 

Den 2 november kl. 22.50 delade Ort till Ort artikeln i DN. Där det finns privata bilder tagna från dagen, när tälten sätts upp.

De har delat varje artikel som skrivits om tältlägret sedan. Från ett inlägg där inslaget i radio P4 delades kommenterar bara en person – en Mohklef Kanaan.

Han dyker upp på ett annat ställe men då som Ahmad Ahlsson.

En person som heter Hero Amin la upp en film från tältlägret den 3 november där hon och en tolk intervjuade den påstått nyanlände Ahmad Ahlsson som pratar bra svenska själv.

Amin tillhör redaktionen för 24H Uppsala och är journalist, själv boende i Solna.

Men mannen heter alltså inte Ahmed Ahlsson eller Alhasson utan Mokhlef Kanaan och han är inte nyanländ.

Kollar man på hans bilder lämnade han Mellanöstern (varifrån han kommer ursprungligen framgår inte) via Beirut med flyg. Sedan tog de en färja i Grekland. Målet var Tyskland men först åkte han till Österrike och Wien för att hälsa på släktingar. Under vägen ändrar han sig för målet är inte Tyskland utan Sverige, dit han anländer i september via Rostock-färjan. Han sökte uppehållstillstånd i september 2015 och fick det beviljat i juli 2016.

Varför Kanaan som inte själv bor i tältlägret låter sig intervjuas i hennes videosnutt är oklart, och varför han ljuger om sitt namn. Jag kan bara dra slutsatsen att det inte är en slump. Uppenbarligen har Kanaan hittat till den 759 stora gruppen Ort till Ort.

Och i den låsta Aftonbladet-artikeln dyker Ort till Ort också upp.

Ort till Ort håller på med exakt samma sak som Jagvillhabostad.nu, Pennypodden och andra bostadsaktivister – de opinionsbildar för hyresrätter, emot ägda bostäder och ombildningar, mot nybyggen av bostadsrätter, mot renoveringar av hyresrätter som de kallar “renovräkning”.

I frågan om modulbostäderna kan de effektivt paketera den frågan – att ge tält till nyanlända blir ett lätt bete för tidningarna att skriva. Bevisligen, de har fått genomslag i stort sett varje stor tidning.

Det är bara att gratulera till framgångsrik kampanj. Tråkigt att media låter sig spelas så lätt bara men tack vare pigga privatpersoner online och uppstickaren Nyheter Idag som enda redaktion åkte till lägret kunde det snabbt bevisas att det inte finns.

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 0762096244