Sök
Stäng denna sökruta.

Folklistan och PR-kampanjen

 

Ju mer jag tänker på det desto mindre sannolikt är det att Jan Emanuel vill sitta i Bryssel. Han som står etta på Folklistan. Men det är ändå hans idé, vilket har fått mig att fundera. 

Han har suttit i riksdagen för Socialdemokraterna och vet hur svårt det är att ta sig in i någon församling. Det vet även Skyttedal. Jag tror inte att någon av dem på riktigt tror att de får 200 000 röster alldeles oavsett vad de låtsas just nu. 

Istället handlar det om bakomliggande motiv. 

Vilka är de?

Skyttedal vill hämnas på Kristdemokraterna, det är tydligt. Jag kan lite grann sympatisera med tanken eftersom jag själv är en rätt hämndlysten person som under åren stillat det begäret, nu nöjer jag mig med att främst fantisera om hämnd. Men den tråkiga bi-effekten av att hämnas är just den sura eftersmaken av att andra människor ser en som det är man är – en bråkig jävel. Och vem vill ha med dem att göra?

Kanske tänker hon att sluta med ett bang är vägen framåt. Eller så vill hon ta de få väljare hon kan från KD. Vem vet. Att hon skulle kunna fortsätta i Bryssel i höst tror jag även hon vet är i princip uteslutet. 

Men vad vill egentligen Jan Emanuel med hela spektaklet?

Han som satsat X miljoner kronor ur egen kassa på helikoptrar, falukorvar och vad det lider, affischer och annat. 

Tillåt mig spekulera lite. Jag sätter mina pengar på att Jan Emanuel använder Folklistan och valet som en draghjälp till ett annat projekt. 

Exakt vad detta skulle kunna vara har jag givetvis ingen aning om. Men kanske ett slags medieprojekt?  Han älskar att vara i centrum och berätta hur man borde göra, en perfekt grund för att driva något i den bransch jag själv verkar i. Tyckar-branschen. Gud vet att han är full av åsikter och tanken måste ändå slagit honom att han borde tillbaka in i åsiktssmeten. Men politiker är alldeles för trist för honom. 

Man behöver inte göra en Bulletin för att starta en egen plattform, det vet jag som byggt upp min organiskt och utan att skala upp. Jag gissar dock att hans ambitioner i så fall sträcker sig rätt mycket längre än mina men inte heller det behöver vara krångligt. Det räcker med ett startkapital, några krönikörer, egen drivkraft och sedan lägga på någon podd och ett Youtubesänt TV-program. 

På så sätt skulle Folklistan leva kvar efter EU-valet i en annan form. Varumärket har man redan då byggt, både som symbol och fyllt med innehåll. 

Genom att driva en kampanj till Bryssel, som alla insatta vet inte kommer lyckas, och med sin egen och Skyttedals dragningskraft för medierna, är det i alla fall en bra idé. Att maxa utrymmet nu till valet, och sedan använda det förtroende man förhoppningsvis byggt upp och omvandla det till ett annat slags kapital än förtroendeposter i Bryssel. 

Jag tror i alla fall att Jan Emanuel har mer än en räv bakom örat och att Bryssel inte är något slutmål. Tvärtom.

Han har varit så mycket i media senaste åren att man börjar misstänka att han har lite tråkigt som miljonär som inte behöver arbeta för att leva. Det om något är en drivkraft att starta något nytt. 

Lite drag under galoscherna. 

Liked it? Take a second to support Rebecca Weidmo Uvell on Patreon!
Become a patron at Patreon!