Den förre socialdemokratiska statsministern Stefan Löfven har plötsligt börjat skriva om inrikespolitik igen. I ett långt Facebook-inlägg gick han nyligen till stor bredsida mot elbilsföretaget Tesla. Kritiken handlar om att de inte vill teckna kollektivavtal på sina verkstäder och IF Metall strejkar därför.
Han kallade det ”unken syn” och meddelade sedan storslaget han, den store Löfven, nu inte tänker åka taxi mer om det är en Tesla. Det borde lära dem.
Det förvånade flera, han har sedan hösten 2021 då Magdalena Andersson valdes knappt ett år före valet hållit låg profil.
Förutom då att han gjorde exakt som många av hans sosse-pampkollegor – först kritiserade folk som är lobbyister och dessutom gått direkt från politiken. Svängdörrar kallas det visst. Tills han själv fick erbjudande om att arbeta på Rud Pedersen, en av flera stora public Affairs-byråer i Sverige.
Och den som efter JKL såldes och tappade sin position har blivit den byrå som verkar betala före detta politiker bäst, för det är en rad sådana som arbetar just med dem. Anders Borg, Sten Tolgfors och Eva Nordmark till exempel.
Men Löfven säger själv att han inte är lobbyist, trots att Rud Pedersen enbart är en lobby-firma. Alla som arbetar där är lobbyister.
Läser man på deras hemsida framgår det tydligt – de gör inget annat än lobbying.
Så vad är det Löfven egentligen säger i den där intervjun han gjorde med Expressen när han förra året rekryterades som lobbyist?
För frågan är inte varför Löfven nu plötsligt engagerar sig för Tesla utan för vem.
Lobbyisten Löfven ryter ifrån mot Tesla. Vänsterns ryggmärgsreflex, de få som kritiserat det, var att påpeka att Rud Pedersen minsann inte har kollektivavtal men det är lite tramsigt eftersom PR-konsulter aldrig har det. Som så många tjänstemannayrken, det är bra betalt och lönen sätts med förhandling själv. Inga konstigheter.
Men det Löfven sa i intervjun i Aftonbladet den 8 september i år sätts nu i ett annat ljus. Han sa då att han inte ville springa i korridorer, som om alla lobbyister gör det. I själva verket rekryteras alla sådana topp-politiker som Löfven till att i slutna rum lobba, via sitt stora nätverk. Lobbying är så otroligt mycket mer än att träffa riksdagsledamöter. Handen upp alla som tror att Göran Persson en enda gång gjort det?
Man använder sådana som Borg, Persson och Löfven på helt andra sätt. Som dörröppnare till det stora artilleriet av kontakter.
Men det Löfven sa var också att han ”vill driva sina egna frågor”, och det ska inte tolkas som att han kräver att han ska få betalt för att vara Stefan Löfven bara. Utan att han kommer i offentligheten driva kunders frågor som överensstämmer med hans åsikter.
Bara ett par månader sedan använder Löfven sin offentliga plattform för just det – han driver en kunds uppfattning om Tesla.
Så vem kan ha betalat Rud Pedersen för att sänka Tesla, är då frågan. Vilket bolag skulle kunna ha anlitat Rud Pedersen för att lobba för dem, där det givetvis också ingår att kan man sänka en de värsta konkurrenterna så gör man det.
All framgångsrik lobbyism i offentligheten handlar minst lika mycket att utan att det framgår öppet se till att ens motståndare får det så jobbigt som möjligt, för att bereda marken för de egna. Att Tesla målas upp som skurkar tjänar således deras konkurrenter på.
Den som anlitat Rud Pedersen är där vi hittar skälet varför Löfven nu tar sig ton och det handlar inte om att IF Metall nu gratis får hjälp av sin gamla ordförande. Ledsen men det tror inte jag på. Här har Löfven slagit två flugor i en smäll, han har visserligen stor lojalitet mot facket men han är först och främst före detta statsminister, han slutade på LO redan 2012.
Det är skillnad på vad statsminister Löfven gjorde och tyckte och vad lobbyisten Stefan Löfven gör och tycker.
2021 när han var statsminister hyllade han alla elbilstillverkare och såg till att Sverige gav en massa pengar till den europeiska batterifonden, därifrån Tesla fick 1 miljard euro till sin nya stora fabrik utanför Berlin. Total summa som 11 länder gav var 2,9 miljarder euro, det vill säga nästan 30 miljarder svenska kronor.
11 miljarder kronor gick från fonden till just Tesla 2021.
En ledtråd till vem som kan ha betalat Löfvens utspel hittar vi på Rud Pedersen.
Volvo Cars har nämligen en strategi att endast vara ett elbilsföretag 2030 och har dessutom börjat samarbeta med gröna bubblan Northvolt för att bygga batterifabrik för skattebetalarnas pengar.
Pengar som Stefan Löfven statsministern var med och fixade, när Northvolt lobbade mot regeringen som hårdast var det han som styrde och såg till att pengarna beviljades via olika kanaler. Utan Löfvens regering hade Northvolt inte kunnat vigga oss på så mycket som de gjort.
Om jag vore Volvo Cars PA-chef hade jag anlitat sossen Löfven för att lobba för oss, och emot konkurrenterna. Han har redan sagt att han kommer använda sin egen publika plattform för att driva sina egna frågor. Att Tesla nu hängs ut tjänar Volvo på.
Dessutom har Socialdemokraterna en mycket lång och nära relation med just Volvo. Det började för mycket länge sedan, den mest kända relationen är den mellan PG Gyllenhammar och Olof Palme på 70-talet.
Att Volvo kallades sosse-bil fanns fler skäl ett till. En moderat skulle aldrig på 80-talet köpa en Volvo, eller ens Aftonbladet. Så polariserad var svensk politik, att sätta dagens läge som fond emot.
Redan innan Löfven var statsminister deltog han på presentationer Volvo Cars hade. Det var nästan det första han gjorde när han var nyvald partiledare faktiskt, för att bygga relationer med Volvo har alltid varit viktigt för sossarna. Det är ”deras” företag.
Är det inte lustigt att redan innan Löfven vann valet 2014 så önskade just Volvo-chefen detta och sa att han ”skulle bli en jättebra statsminister”?
Just Volvos VD gick ut och hade åsikter politiskt, trots att mycket få i näringslivet gör det eftersom det är dåligt för såväl aktiekurs som annat att företag förknippas med enskilda partiet. Men Volvo vet ju hur mycket de tjänar på en socialdemokratisk minister, som bekant. Han hade också helt rätt – Löfven blev en jättebra statsminister. För Volvo.
Så fort han blev statsminister i oktober 2014 bokades han in för att hjälpa Volvo att marknadsföra sina nya bilar. Redan 27 mars 2015 deltog han på Volvos PR-jippo i Peking för sina självkörande bilar.
Några månader senare, i augusti samma år, krävde dessutom Löfven att regeringskansliet skulle köpa in just Volvo eftersom han själv ville vara reklampelare som statsminister. Säpo sa dock nej.
Detta hindrade inte Löfven från att fortsätta agera PR-maskin åt Volvo, så 2016 var det dags igen att fotograferas på Volvo.
Samma år lobbade statsminister Löfven (som idag som bekant ”inte är lobbyist”) för att Geely skulle placera sin nya fabrik i Göteborg. Ett av sossarnas starkaste fästen, och relationen mellan S lokalt i Göteborg och just Volvo går inte att överskatta.
2017 var det dags igen. Då tog han med sig tre andra sosse-ministrar och åkte till Kina igen. Skälet? Att använda just Volvo som hävstång in i fler investeringar från Kina, som då inte ännu var paria i västvärlden utan många länder ville naivt nog gärna ha kinesiska staten som ägare till allt möjligt i länderna. Det är andra tongångar nu som bekant.
Volvo användes återigen redan i rubriken av PR-maskineriet sossarna, för att ytterligare befästa den djupa och långa relationen mellan företaget och partiet.
2017 tog han också just Volvo som exempel när han argumenterade för att fler gruvor borde öppnas i Sverige för bland annat kobolt, som behövs i just elbilar. Han hade kunnat ta vilket exempel som helst, men återigen valdes Volvo. Om och om igen, eftersom sossarna och Volvo har en slags pakt sedan 50 år att alltid hjälpa varandra.
Samma år valdes också just Volvos koncernchef Martin Lundstedt att bli rådgivare åt statsministern i hans innovationsråd. Ren slump såklart.
Man kan verkligen säga att Volvos profetia att han skulle bli en jättebra statsminister (åt Volvo) infriades fortare än Volvo någonsin kunnat hoppas.
2018 besökte han givetvis också Volvo, den gången på fabriken i Maryland i USA när han också träffade Donald Trump.
Ett år som socialdemokratisk statsminister är förstås inte komplett utan minst ett, allra helst fler besök på eller med Volvo.
Så 2019 framhöll han under besök i Göteborg just Volvos elbilar, när han pratade om vikten av att ”göra saker tillsammans”.
2020 kom pandemin, vilket förstås förstörde hela det årets PR-planering med Volvo liksom 2021. Tråkigt. Sedan avgick han.
Det där problemet med att statsministern inte får köra Volvo har förresten Volvo nu äntligen löst.
Vad är det för poäng att vara bolaget med bäst relationer med Socialdemokraterna om inte en socialdemokratisk statsminister ens får köra Volvo, tänkte PR-teamet och 2022 lanserades därför en bepansrad Volvo.
Rubriken talar sitt tydliga språk.
”Nu kan statsministern åka säker svensktillverkad pansar-Volvo.”
Men smart nog passade Volvo även på att redan innan lanseringen se till att bilen marknadsförs i just Socialdemokraternas valfilm.
Stefan Löfven arbetar givetvis åt Volvo Cars när han nu är lobbyist på Rud Pedersen. Att hänga deras största konkurrent Tesla måste de vara särskilt nöjda med eftersom de precis börjat arbeta ihop.
Han har 136 000 följare på Facebook, ett av de största kontona i Sverige och bara genom att publicera på Facebook kan han göra bra jobb åt sina betalande hemliga kunder.
Som ni kan se har hans inlägg om Tesla redan fått 8 200 interaktioner på enbart två dygn.
Vet ni vilka som såklart sedan urminnes tider har kollektivavtal och gör elbilar?
Volvo. Såklart.