En ordsallad och ett glas varmluft, tack

 

Almedalsveckan närmar sig och för mig blir det första gången sedan 2019. När jag scrollade genom programmet så dök en av de kanske mest irriterande yrkesgrupperna upp – den professionella varmluftsspridaren. Den där som ingen vet vad han gör och allt man läser är ordsallad och cirkelresonemang men på något konstigt sätt lyckas de ändå sälja. 

Nyföretagarcentrum i Skåne har arrangemanget ”Framtidens entreprenörskap – en väg fram att skapa ett regenerativt samhälle?”

De undrar om framtidens entreprenörer både är företagsledare och samhällsutvecklare, där ”det levande sätts i centrum”. Woke, med andra ord. 

 

Men vad det egentligen står i programmet förstår inte ens jag. ”Förmågor viktiga för att omfamna helhet, delaktighet och komplexitet. Hur skapas framtidstro och berättelser som ger hopp, insikt och vilja att genomföra en förändring?”.

Vilken förändring? Att företag ska……vad då? 

Deras andra arrangemang är inte lättare att förstå. Där vill de veta hur viktiga ”framtidskompetenser kan tränas och användas för att skapa fler lärexempel”. 

Vi kan läsa att den gröna omställningen ställer högre krav så ”hur kan vi skapa möten mellan innovationer och visioner där de tillsammans blir en vi-zon där möjligheter och påverkan kopplas samman?”

Ingen aning. 

 

Men den som hittar den där vi-zonen har kompetensen och enskilda innovationer kan då samlas till en heltäckande systemlösning. För vad vet ingen, eller vad kompetenserna är. Men finns man i vi-zonen verkar allt lösa sig. 

Emprogage heter varmluftsleverantörerna och verkar vara ett woke-företag som heltidsförsörjer sig på just sådant här. 

”We see a world where I and WE are ONE”. Halleluja, kumbaya och we are the world för hela slanten. 

Tydligen har vi levt efter djungels lag men de ska rädda oss. 

 

Vilka är då riddarna i skinande grön rustning? Jo, de heter Roland, Stellan och Mette och de verkar inte ha någon som helst formell kompetens men världens längsta CV ändå. 

Eller vad sägs om bildpoet och strategiker av naturen, en annan är företagsfilosof och förändringsfacilitator medan den tredje är en visualiserare. 

 

Poeten Rolands sales pitch är att han kan se de ingen annan kan se och känna. Han känner. Och det han ser kan bara ses av de som ser och känner. Roland är länken. Artistnamn The Link? 

 

Stellan, eller Företags-Nietzsche, har visserligen olika utbildningar men ingen han jobbar med utan istället är han filosof och inspiratör på heltid. Han vill att alla ska bli bäst i världen. 

 

Mette vill att vi ska måla som kommunikation på företag. Hon ”uttrycker både vad som är sagt och vad som är outtalat med sina bilder”. Som en målande spåkula. 

 

Det jobbar ofattbart många med detta men ni får läsa om de andra ordsalladkompetenserna själva. Vad de tjänar pengar på är uppenbart, de säljer varmluft till alla som vill köpa och tyvärr är det många. 

Vill ni njuta live så vet ni var ni hittar dem i Visby. Jag är väldigt sugen faktiskt. 

Liked it? Take a second to support Rebecca Weidmo Uvell on Patreon!
Become a patron at Patreon!