MP-trolleri på Twitter

 

Plötsligt dök det upp en tweet i flödet från någon jag aldrig sett som är jätte jättearg för att bidraget till elbilar försvann. För att vara en helt okänd person med 89 följare fick hon otroligt många gilla (över 200) på den där tweeten så det var väl därför den dök upp. 

Janette är ”ledsen” för att hon inte få köpa elbil som förmånsbil. 

 

Det Janette inte vill att alla på Twitter ska veta är att hon är politiker och förtroendevald. Hon är språkrör för Skövdes miljöpartister. 

Varför är hon inte öppen med det?

Jag hade aldrig skrivit om en vanlig privatperson som twittrar om elbilar men när man medvetet döljer att man gör det som politiker blir jag irriterad. 

Hon är inte vanlig väljare som är sur på elbilsbidraget som försvann utan miljöpartist som twittrar i uppdraget som politiker och det ska framgå tycker jag. Men hon försöker trolla på Twitter. 

 

 

Det låter lite grann på hennes twittrande som om hon dessutom måste åka kollektivt och inte ens har en bil att tillgå. Vilket inte vore konstigt för en miljöpartist men hon ägnar sig ju åt att klaga på att hon nu inte får köpa elbil. 

”Hur har alla råd att inte åka tillsammans eller kollektivt?”

 

Men det är bara att leta online så hittar man att hon har två fordon att tillgå. En röd moped och en Audi A3 sportback. 

Undrar varför hon åker buss till jobbet vilket jag kollat upp tar 47 minuter ungefär pga alla byten men bara 9 minuter med bil. Och jag undrar också om hon åker med en kollega och samåker när hon tar Audin till jobbet. 

 

Enligt bilens historik så köpte hon den ny 2015 ett halvår efter att den tillverkats i Tyskland. Bilen drivs både på metangas och bensin. Den drar 5 liter bensin för 10 mil vid blandad körning. 

Gas är som vi vet också ett fossilt drivmedel även om den genererar mindre CO2 än bensin. Hon valde alltså inte att 2015 köpa en elhybrid trots att de fanns på marknaden för 7 år sedan. 

 

Men hon säger alltså att hennes arbetsgivare lovat henne en elbil som tjänstebil men nu tagit tillbaka det och erbjuder nu bara andra bilar pga elbilsbidragets avskaffande. 

Med tanke på hur oärligt Janette Leinonen hittills varit i sitt twittrande är det svårt att veta hur tillförlitliga uppgifterna är.

Hon har arbetat där sedan september bara. Har hon redan blivit lovad en tjänstebil men detta erbjudande drogs tillbaka nu, eller? 

En fråga om sanningshalt infinner sig också när man kollar på hennes arbetsgivare online och ser att de så sent som 2020 gick med i ett klimatinitiativ om att ha 100 % elbilar 2030 . Men alltså efter 2 år redan bestämt sig för att hoppa av det. Eller hur ska vi tolka detta? 

De har redan börjat att byta ut de 14 000 företagsbilarna i 50 länder till elbilar för att vara klara med det 2030 och de bygger laddinfrastruktur på alla kontor. Enligt internet har de ca 130 000 anställda globalt. Men nu plötsligt, när de inte får bidrag av just den svenska regeringen (elbilsbidrag har inte funnits i samtliga 50 länder de finns i kan jag garantera) ska de plötsligt strunta i detta som de lanserade med pressmeddelanden och allt för bara 1,5 år sedan. 

Bara för att man just i Sverige med 1500 anställda inte får upp till 70 000 kr i rabatt per bil betalad av skatt så struntar man i detta globala mål om att vara helt eldrivna 2030. Enligt Janette Leinonen. 

 

Men nästa gång Janette Leinonen twittrar om miljöpolitik tycker jag att hon ska vara ärlig mot folk och skriva i sin bio vilket parti hon företräder. 

 

För det är väldigt lätt att hitta en lögnare online. Tips till framtiden. 

Liked it? Take a second to support Rebecca Weidmo Uvell on Patreon!