Världens mest bortskämda piloter?

Ja, jag pratar om SAS. Som sedan igår strejkar igen och därmed struntar helt i alla semestrar som efter två års pandemi äntligen kan genomföras. 

En gång i tiden var det otroligt hög status att jobba med vad som helst i flyget, när det kommersiella flyget började på 60-talet. Att till exempel vara flygvärdinna var ett högstatusjobb på ett sätt det inte alls är idag. Lågprisbolagen har visat för alla att flygpersonalen är ett café-jobb med betydligt högre lön och bättre förmåner, för att de har säkerhetsträning också. 

Pilot var också ett högstatusyrke länge. SAS lockade med otroligt bra villkor. Och där sitter de fast. Vi som ibland flyger noterar varje gång på ett SAS-plan hur hög medelåldern på just deras flygvärdinnor och piloter är jämfört med andra bolag, som nästan uteslutande har 20-40-åringar. Medan SAS inte sällan har 55-60-åringar. 

Skäl?

Otroligt bra avtal som SAS på grund av vår regida arbetslagstiftning har svårt att bli av med och ingen vill sluta. 

Detta är skälet till att SAS-piloterna är landets mest strejkande yrkeskår. 

De har strejkat eller hotat med strejk 2006, 2008, 2010, 2015.

Två gånger mellan bara 2017 och 2019 utbröt strejk bland SAS-piloterna. 

De struntar dessutom i sina kollegor på marken när de strejkar, en del av SAS som vi vet redan är otroligt hårt ansträngda på grund av underbemanning.  Gång på gång ska deras kollegor på andra delar av SAS hantera bortskämda piloter som tjänar mest av nästan alla och få jobba övertid, hantera arga kunder och hoppa in på sin semester. 

Piloterna på SAS har hög medelålder, eftersom de ju har så bra villkor vill få sluta. Alltså tjänar många mycket eftersom lönen höjs kontinuerligt. Att en nyexad pilot idag får ingångslön 34 000 kronor är inte relevant i sammanhanget. 

Faktum är att många piloter på SAS redan sitter med löner på över 90 000 kronor i månaden. 

Detta inkluderar traktamenten. Men piloter har också andra villkor i sina avtal, som alla andra och där regleras arbetstid kontra fritid. Avtalet piloterna på SAS har exakt är svårt att hitta, många fackförbund har dessa hemliga men genom till exempel Arbetsdomstolens domar får man ett hum i alla fall. 

På deras kortlinjer får inte en pilot arbeta mer än 9 timmar per dygn. Jämför detta till exempel med en kirurgs arbetstider. 

Piloterna på SAS garanteras också alltid minst två dygns ledigt i sträck och ingen tjänstgöring på natten. Minst 12 dygn per månad ska vara helt lediga. 

Jag vet massa yrken som jobbar betydligt mer än så här. Alla inom vården till exempel. Tänk om de hade SAS-piloternas avtal, då skulle ingen kunna få vård när de var sjuka utan bara när vårdpersonalen arbetade. 

Nästan 100 papp i månaden och massa ledigt och ändå gnäller SAS-piloterna mest av alla i hela Sverige. Vi har en hel yrkeskår som tog oändligt mycket ansvar över pandemin, inte bara i vården, när planen stod still och piloterna kunde peta navelludd i två år. 

Nu tackar de att de fortfarande har jobb genom att straffa alla svenskar inklusive de som arbetade genom pandemin och som äntligen har semester denna första sommar på tre år genom att strejka lagom till sommaren. 

Det är lätt att känna rätt mycket avsky här faktiskt. 

 

Liked it? Take a second to support Rebecca Weidmo Uvell on Patreon!