Cykel-fantasier lanseras

Kommer ni ihåg när Stockholm var alldeles för trångt för el-sparkcyklar? Det borde det eftersom det var för ungefär fem politiska minuters sedan. Det var skräpigt, de stod överallt och stockholmarna hade heller inte alls behov av el-sparkcyklar på trottoaren. 

Kritikerna gapade högljutt om att folk minsann ju kunde gå istället. 

Daniel Helldén stämde i klagokören. Stockholm hade inte alls plats för så många elsparkcyklar. 

Men plötsligt, efter att man begränsat elsparkcyklarna kraftigt så att de inte längre går att köra någonstans än i mycket centrala delar av stan (eftersom det ju inte lönar sig om man bara får ha max 1500 elsparkcyklar, per bolag. Då måste alla erbjuda tjänsten i centrala stan enbart.) har vi oändligt med plats. 

För nu klippte en stolt Bilhatare Helldén band för att inviga ett icke efterfrågat system av elcyklar som man kan hyra. Och de inte få utan hela 5 000 elcyklar ska placeras ut i Stockholm. 

Kontraktet påstås vara värt 400 miljoner kronor som stockholmarna som hyr ihop med reklam förväntas bringa in till bolaget som vann upphandlingen – Marfina Bike Sharing Business. 

Det största elsäkerhetssystemet i Nordeuropa har vi fått, i en stad som nyss var för trång och skräpig. 

Men om ni tror att det här systemet skiljer sig från andra sådana tror ni fel. Man måste fortfarande låsa upp cykeln i ställ och ställa tillbaka den exakt i ett sådant när man cyklat klart. Och sedan gå hem för de står ju på vissa ställen bara. 

Vi har redan haft en massa olika system med hyrcyklar som aldrig använts. För man måste ju parkera cykeln i stället igen hela tiden. Och står cykeln inte nära din bostad, alltså på gatan utanför, struntar du givetvis i det. Särskilt som det idag går att ta en elsparkcykel. De som gillar att cykla har en egen cykel, många har elcyklar eftersom Helldéns tramsiga parti gett bort enorma bidrag till välavlönade innerstadsbor som vill köpa elcykel redan. Miljarder skattepengar har redan slängts i det hålet till stor glädje för folk på Östermalm och Söder givetvis. 

Så vad bygger då den här kalkylen på?

Ingenting visar det sig. Daniel Helldén har gissat att vi vill ha dessa. Han vet inte. Han har inte frågat någon utan gått på ”sunt förnuft” när han påstår att ”fler stockholmare kommer att välja cykeln”. 

Så hur funkar systemet hittills då? En person på Twitter recenserade tjänsten. 

Ett alternativt hade annars varit att som beslutsunderlag istället för Helldéns vilda gissningar faktiskt göra en undersökning hos oss som bor här hur många som tycker att det här är en bra idé, hur många som skulle hyra en och hur många som hellre skulle gå, cykla på egen cykel, använda en el-scooter eller buss. 

Men det är väl för mycket begärt av politiker att de ska fatta beslut som grundas på fakta. 

 

 

 

Liked it? Take a second to support Rebecca Weidmo Uvell on Patreon!