Skoltwitter artikel = Sossarnas skolpolitik

Idag har ett gäng påstått oberoende lärare skrivit under en debattartikel på Expressen. Det är ingen slump att den kommer samma vecka bloggen Balans ihop med Per Lettmark som själv kommer ut med en ny bok som är anti-friskolor lät två medlemmar av Skoltwitter lajva bekymrade föräldrar i Sollentuna. 

Debattartikeln och DN-artikeln hör givetvis ihop, det är en kampanj för att piska igång friskolehatet inför valet. 

De som betalar är LO och S via Arena-gruppen. De och Lärarnas Riksförbund betalar det mesta som den här gruppen gör. 

Filippa Mannerheim heter en person i det lösa nätverket kallat Skol-twitter och hon kan man säga slog igenom som debattör genom en pretentiös debattartikel med rubriken Jag anklagar, som blinkar åt J’accuse givetvis (Emile Zolá). Och uppmärksamhet är ju lite beroendeframkallande för många. 

Hon har samlat ihop några hundra lärare av de 156 000 personer som arbetar som lärare i Sverige.

Fast på hennes lista finns en handfull som inte ens är lärare utan fritidspedagoger, folk som är pensionerande, studenter och dessutom är ju titeln lärare inte skyddad. Den här lilla gruppen vill dock att läsarna ska tro att de företräder hela yrkeskåren, såklart. Och artikeln handlar inte ens om jobbet som lärare. Eller undervisning. 

Artikeln är en 100 % politisk artikel som till samma andel utgår från Socialdemokraternas förslag. 

De inleder med att påminna läsarna om DN-artikel, som handlade om exakt det – Sollentuna kommun sa nej till etablering av en ny friskola men förlorade. 

Lärarna fortsätter sedan med sossarnas och bloggen Balans främsta argument idag – kommunerna. Argumenten har skiftat genom åren varför vi måste avskaffa valfriheten allt eftersom man förlorat debatten, just nu är detta det bärande – det är synd om kommunerna för att de måste organisera skolan och att elever väljer bort deras dåliga skolor. 

Att de samtidigt anför att friskolorna har högre resultat och duktigare elever parallelt med att de propsar på att friskolorna inte har tillräckligt många lärare, inte tillräckligt duktiga lärare och inte tillräckligt höga löner ifrågasätts tyvärr inte. 

För det kan ju inte vara båda. Antingen är friskolorna värdelösa arbetsgivare och ger värdelös utbildning. Eller så är de attraktiva arbetsgivare och är mer framgångsrika. Men verkligheten stör som bekant aldrig antifriskole-lobbyn och ingen i media ställer någonsin relevanta frågor. 

Valfrihets-motståndarna fortsätter med att hävda att det är friskolornas fel att kommuner idag säljer lokaler till privata bolag, vilket inte har något med själva undervisningen eller ens friskolesystemet att göra. Idag drivs friskolor i egenägda lokaler, i lokaler de hyr av privata fastighetsbolag och i lokaler de hyr av kommuner. Det finns även friskolor som tagit över kommunala skolor. 

verkligheten finns det också en uppsjö med domstolsbeslut på att kommuner sänkt skolpengen genom att först lägga alla sina lokaler i ett eget skolfastighetsbolag, i ett sätt att dränera konkurrenterna friskolor på pengar. Och där friskolorna därför tvingats anmäla kommunerna. 

Men det här ignoreras givetvis i artikeln. 

Det mest märkliga i artikeln är meningen som kommer i det här stycket – att ingenting på skolans område är reglerat. Really? Menar verkligen dessa nästan 300 lärarna att de inte vet att i princip allt är reglerat? Skollagen, läroplaner, Skolinspektionen etc är alla regleringar alla måste följa. Valfriheten är i själva verket liten när det kommer till just undervisning, en lärare får till exempel inte strunta i saker han eller hon inte gillar och en rektor kan inte strunta i saker som skolsköterska eller lunchservering. 

Lärarna, som inte sköter antagningen till skolan, tycker också att det jättejobbigt att behöva hantera att kommuner inte kan ha köer. Och att kommunala skolor inte kan profilera sig? Jag skriver frågetecken för det stämmer alltså inte. 

Samtliga lärare i artikeln verkar inte veta att kommuner visst profilerar sig. Jag har två av många exempel här: Adolf Fredriks Musikklasser, landets kanske mest kända musikprofilskola. Och Tyresös idrottsklasser, på grundskolenivå till och med. Faktum är att Adolf Fredrik fanns redan innan skolvalet så kommuner var först med profiler faktiskt. 

Men en sak som lärarna återkommer till flera gånger i artikel är avskyn mot något de kallar ”friskolelobbyn”. Jag är inte säker på att alla kan definiera den på en rak fråga men det behövs inte eftersom det finns några som ägnar stor del av sin vakna tid åt att jaga den. 

Bloggen Balans största käpphäst är att se spöken överallt. Som QAnon ser de nämligen konspirationer överallt. Alla är köpta, alla är lobbyister och överallt finns det hemligheter, pengar, korruption. 

Här här ni ett av hundratals exempel på när Marcus Larsson ventilerar om alla spöken han ser, som att han på allvar tror att ägaren av ett opinionsföretag gör undersökningarna och ställer frågorna.

Undrar om han vet att SCB är statligt? Är det Demoskops frågors fel som gör att Miljöpartiet, Marcus Larssons parti (han har varit politiker för MP), legat under spärren varje mätning sedan ett halvår? Så många frågor som uppstår här. Om det inte vore så pinsamt vore det underhållande. 

Ifrågasätta statistiskt säkerställda opinionsundersökningar och påstå att det är majoritetsaktieägaren som beställt resultatet genom manipulation, bara för att man inte gillar svaret är så oseriöst att jag blir matt faktiskt. Det gör ingen, som inte är en foliehatt. 

Som av en händelse är just ”friskolelobbyn” som lärarna fokuserar på i sin artikel också nästan ordagrant exakt det som sossarna gång på gång skriver i artiklar de istället för att skicka ut lärare skriver under själva. Som t ex den här från februari i år. 

Eller som den här från i mars. 

Det är också exakt samma sak som Balans andra stora finansiär Lärarnas Riksförbund driver sedan åratal – konspirationsteorin att mäktiga före detta högerpolitiker med järnhand styr precis hela friskolebranschen och pengarna och makten bara flödar som manna från himlen. 

Slutligen sammanfattar Skoltwitter bakom artikeln:

  • Inga aktiebolag
  • Inga vinster
  • Inga internationella skolor
  • Inga religiösa skolor
  • Inga köer
  • Inför ett kommunalt veto
  • Det är friskolelobbyn som korrumperat skolan

De stackars lärarna orkar inte mer, de vill inte skriva debattartiklar men de känner sig tvungna. Egentligen vill de bara undervisa. 

Det finns bara ett problem här: inget av det lärarna är arga på är deras jobb. Det ingår inte i någon på listans arbete att lösa ett enda av de problem de hävdar finns. 

Lokaler, lokalernas kostnad, ordna plats för nya elever, ekonomi etc är alltså inte lärarnas jobb. Deras jobb är att undervisa. 

Oavsett hur skolans ekonomi ser ut får också lärarna sin lön, och oavsett vilka elever som går där.

De kan välja bort att jobba på internationella skolor och på religiösa skolor eftersom de inte är slavar eller livegna. Om en rektor anställer obehöriga lärare påverkar det inte deras egen undervisning, i klassrummet är det forfarande just de som bestämmer över sina lektioner. 

Det är KOMMUNENS jobb att fixa allt det som står på listan som idag publicerades som en debattartikel från ”trötta lärare” men i själva verket är en ren opinionstext för socialdemokratisk skolpolitik. 

Hade det varit 300 kommunalråd, vars jobb hela artikeln handlar om, som skrivit under hade jag haft något med förståelse eftersom det är i sak relevant, även om jag har otroligt svårt för när kommunalråd oavsett färg grinar om att det blir jobbigt på jobbet när föräldrar och elever väljer bort kommunala skolor. 

För att tydligt visa att hela artikeln är copy paste på Socialdemokraternas skolpolitik kommer originalet här: 

Som av ett mirakel överensstämmer lärarnas krav exakt med Socialdemokraternas önskelista. Ofattbart, vilken slump. 

Men vi ska givetvis utgå från att knappt 300 lärare bara råkade tycka så här. Och bara råkar uppleva att en rad arbetsuppgifter som ligger på kommunens bord är något som i själva verket just dessa 300 lärare åläggs att fixa hela tiden. 

Jag förstår att de är trötta om de istället för att undervisa försöker styra upp kommunernas ansvarsområden. Min rekommendation är därför att lärarna slutar göra det och återgår till att undervisa. 

Märkligt nog står ingenting i artikeln om resultatet av Socialdemokraternas politik om det skulle bli verklighet. 

Vad tycker Filippa Mannerheim och alla hennes Skoltwitter-konspiratörer om att de vill skapa jättelika databaser där föräldrarnas hudfärg, etnicitet, inkomst, förmögenhet, högskolepoäng, yrken och storlek och värde på bostäderna ska utgöra det främsta urvalsinstrumentet för var 6-åringarna ska få börja i skola?

Att Lina Axelsson Kihlbom vill konstruera ett värderingssystem på landets barn där en kategori barn, A-barnen, är de mest eftertraktade? De som kryssar ja på i alla boxar som styr höga utbildningsresultat och som därför ska fixa integrationen och jämlikheten åt henne och hennes sossekollegor.

Vad tycker lärarna om att deras kommande uppgift kommer vara att vara små enticitetspoliser och larma rektorn om just deras klass innehåller för många vita akademiker-ungar för att kunna betraktas som ”allsidig social sammansättning”? Och vad tycker lärarna om att det i slutändan är de och inte rektorn som därefter ska välja ut vilka vita akademikerbarn som måste lämna klassen och istället ska skjutsas till utsatta förorter för att blanda upp deras klasser?

Tja, det får vi ju aldrig veta. 

Men jag hoppas sossestyrda Arena är nöjda med den artikel de skrivit och Mannerheim fått sina polare att skriva under. 

Sossarna är garanterat nöjda. 

 

 

 

 

Liked it? Take a second to support Rebecca Weidmo Uvell on Patreon!