Naturskyddsföreningens hyckleri

Naturskyddsföreningen är hela miljö-Sveriges ur-moder, det är kring dem det mesta kretsar. Det är dit pengarna i huvudsak går, via dem, och det är språngbrädan för många miljöaktivister till fina jobb. Och inte minst, det är Miljöpartiets version av LO för Socialdemokraterna. Naturskyddsföreningen har stor insyn och makt i Miljöpartiet eftersom de byter hattar och makt, många miljöpartister har antingen jobbat professionellt där eller engagerad sig ideellt i dem eller deras ungdomsorganisation Fältbiologerna. 

Det är från Naturskyddsföreningen mycket dumt i miljödebatten kommer. Som fossilförbud, som tagit över efter ”giftfritt” och eko-trenden som tack och lov dött. 

Nu är det en av deras största frågor, att förbjuda diesel och bensin rakt av. Gas och olja, rubbet. Allt fossilt. Om bara 8 år tänker det att allt som inte drivs fossilfritt ska förbjudas. Alla bilar ska skrotas, alla lastbilar, bussar, traktorer, allt som inte är fossilfritt ska inte kunna köra efter 2030. 

Läser man i deras senaste årsredovisning kan man läsa den här formuleringen:

”Vi har knappt tio år på oss att ställa om för att undvika en klimatkatastrof.”

Det ska verkligen bli roligt 2030 när inte jorden gått under att påminna miljöfascisterna om det här, de och alla andra som skriker att jorden kommer gå under likt historiens alla andra domedags-profeter som hade fel. 

Naturskyddsföreningen är som sagt landets största miljö-lobbyister, tyvärr är de till mycket stor del skattefinansierade. Det är heller ingen liten verksamhet, de omsätter hela 263 miljoner kronor per år. 

Där kan man också lära att av dessa 263 miljoner kronor består 90 miljoner kronor av bidrag. 111 miljoner är bidrag och gåvor. Varför de nu inte kan nöja sig med den budgeten är en gåta, de har råd att driva sin egen verksamhet utan bidrag från skattebetalarna. 

Men ska man ha hög lön så viggar man de fickor som finns. Johanna Sanddahl heter ordföranden och hon får 66 000 kronor per månad och generalsekreteraren får 74 500 kronor per månad i lön. Men även de som bara är vice ordförande får arvoden – 13 kkr respektive 10 kkr per månad för besväret. 

Det här är styrelsen. 

Om man nu skriker att jorden går under på 8 år och vill förbjuda all bensin, diesel, gas och allt annat fossilt, borde man inte då först börja med sig själv? Inte då. 

Johanna Sandahl till exempel. Bilen står skriven på hennes sambo Markus Larsson men inte är den elektrisk, utan den drivs på diesel. 

Christoffer Hamilton har inte heller en el-bil men däremot två stycken som går på fossilt. En på diesel och en på bensin. Inga särskilt nya effektiva bilar heller, årsmodell 1997 är knappast miljövännernas bästa kompis. 

 

Emma Andersson Barkas har i alla fall en nyare bil, en från 2016 men även den går fossilt, på bensin. 

Gudrun Hubendicks bil står skriven på sambon men den körs också på diesel. 

Henrik Svensson von Zweiberg har en Skoda från 2009 som körs på bensin. 

Jennifer Cronborn har inte heller hon en elbil utan en Ford från 2016 som drivs på diesel. 

Martin Lindén har bilen skriven på frun, en Toyota Yaris Crossover från 2013. En bensinbil.

Lotta Bengtsson Silvers hushåll äger inte en utan tre fordon, samtliga står skrivna på maken Simeon Silver. Inklusive miljöboven skotern såklart. De bor i Jokkmokk. Inget på listan är fossilfritt. 

Det är ju detta som är så konstigt. Att miljörörelsen aldrig tänker att de har ett eget ansvar att först göra som de vill tvinga alla andra. 

Nej då. De vill ostört kunna skrämma barn och nervöst lagda vuxna att jorden går under istället för att byta sina egna fossilmonster. Vilket de inte tänker göra förrän det förbud mot allt fossilt deras egen förening driver blir verklighet antar jag. 

Hyckleriet står fortsatt stort i Naturskyddsföreningens egen farstu. 

……………..

Vill du visa uppskattning? Bli en Patreon

Swish: 123 444 5847

Sajten är öppen, inte kommersiell och gratis, väljer man att donera ska detta betraktas som en gåva utan krav på motprestation.

Liked it? Take a second to support Rebecca Weidmo Uvell on Patreon!