Preem och framtiden

Jag kan inte släppa den här bollen riktigt än eftersom det finns mer kring Preem. Som ekonom brukar jag som ni vet alltid ha det perspektivet på saker jag skriver om och så även här. 

Det regeringen gjorde för Preem är något ännu större än jag hittills skrivit. 

Jag ska förklara. 

Innan reduktionsplikten ens infördes den 1 juli 2018 tankade vi alla 100 % bensin eller 100 % diesel i våra bilar, lastbilar, ambulanser etc. Lätt att glömma att fordonsflottan är så mycket större än personbilar. 

Då styrdes pump-priset av priset på olja på världsmarknaden, som säljs enligt marknadsekonomins regler även om en del stater som pumpar upp den är skurkstater. Vi betalade marknadspris. Nu kan man sedan invända att om hälften eller mer är skatt så styr även staten priset idag rätt mycket och så är det. Men staten styrs demokratiskt och vi har möjlighet att rösta på de partier som vill sänka skatten på drivmedel. 

Innan den 1 juli 2018 betalade landets fordonsägare marknadspris vid pumpen. 

Men så fort regeringen klubbade beslutet att man juridiskt är tvingad att blanda in biobränsle innan den säljs vid pump hände något. En tredje komponent för prissättningen infördes – priset på biobränsle. 

I Preems årsredovisning 2019 kan man läsa att utbyggnaden av produktionen av biobränsle i Sverige är den största investeringen Preem gjort sedan mitten av 90-talet. Från 200 000 m3 år 2019 till 1 300 000 m3 2023. 

Fler ledtrådar får man i den här artikeln på Preems hemsida från 2018.  Som att redan 2018 var alla deras raffinaderier redan möjliga att även köra biobränsle i och är lätta att skala upp, fördubbla flera gånger om faktiskt under ”rätt förutsättningar”. Med det menas rätt ekonomiska och politiska förutsättningar. 

Där kan man också läsa att Preem har långtgående ambitioner att bli global marknadsdominerare på biobränslen och sökte redan 2018 certifiering för att exportera utanför Sverige och Norge, vilket man behöver för att få exportera. EU-marknaden är målet. 

Man planerade redan då att öka produktionskapaciteten med 60 %. Investeringarna uppgår till minst 625 miljoner kronor. 

De avslutar med det kanske viktigaste. Att de medger att de fattat investeringsbeslut tidigare baserat på osäker politisk framtid ett år i taget, dvs chansat som många företag ju måste göra eftersom omvärlden per definition är osäker. 

Men att de ser de tvingande reduktionsnivåerna som infördes 1 juli 2018 som ett skifte mot ”långsiktig lagstiftning” vilket gav Preem ett slags go ahead att investera. 

Med andra ord står det svart på vitt att juridisk tvingande reduktionsplikt är det som gjort att Preem satsade fullt ut på utbyggnaden. 

Men när Preem skrev det där skulle de fortfarande bygga ut för tjockolja och den första reduktionsplikten var modest – 4,2 % för bensin och 21 % för diesel.

När Per Bolund och Isabella Lövin började maila och träffa Preem för att få bort Preem-raff från debatten var det den här listan de levererade – ”Vad sägs om att vi höjer reduktionsplikten mycket aggressivt under bara 8 år? Kan ni tänka er att låta bli tjockoljan då och bara bygga för biobränsle?”

Men det är något annat som står där. 

Det står: ”Eftersom lagen är tvingande kommer landets alla fordonsägare att  genom att de tvingas köpa biobränsle och det mesta kommer från er att betala era investeringar på 625 miljoner kronor.”

Isabella Lövin, Per Bolund och Stefan Löfven lovade Preem gratis och nollränte-riskkapital direkt från skattebetalarnas fickor till Preem om de la ner tjockolje-projektet. Det är den verkliga sanningen. 

Regeringen lagstiftade fram garanterade intäkter till Preem som ska finansiera både förlusten av det nerlagda raffinaderiet på 265 miljoner och finansiera utbyggnaden av biobränsle. Det som svenska skattebetalare betalar varje gång de tankar kommer sedan användas för att Preem ska tjäna pengar i EU, som dock inte alls har samma höga nivåer på reduktion. Och få länder har ens infört. 

Våra pengar på grund av regeringens muta av världens högsta reduktionsplikt kommer betala biobränslefabriker som sedan kommer utöka verksamheten och sälja till hela EU.

2021 var alltså Preem redan marknadsledande med 40 % av marknaden i Sverige.  Gissar att den planerade utbyggnaden de har fram till 2025 kommer leda till en fullständig marknadsdominans, kanske en bra bit över 50%. Det beror på andra aktörers utbyggnad etc. Men som det ser ut idag har Preem en mycket god chans till det. 

Detta innebär inte bara att regeringen gett dina och mina pengar via en lag till Preem för att garantera inbetalningar till deras investeringar. 

Det innebär också att med en reduktionsplikt på 28 % och 66 % 2030 så kommer ett saudiskt ägt oljebolag med fullständig marknadsdominans i realiteten vara de som bestämmer pumppriset i hela Sverige. 

Reduktionsplikten sätter marknadsmekanismerna ur spel och gör att just svenska fordonsägare från och med nu i allt högre grad kommer få betala ett pris som mer eller mindre ett enskilt företag sätter helt själva och helt utan insyn. 

I en snar framtid kan direktörer på Preem sitta på sitt svenska huvudkontor och bestämma att den här veckan ska pumppriset vara 35 kronor per liter och ingen kan göra något åt det eftersom ju lägre andel bensin och diesel, vars pris sätts på världsmarknaden, ju mer bestämmer Preem om slutpris för konsument. 

Det här är alltså inget skräckscenario, det är så det kommer bli givet vad vi vet idag och förutsättningarna. 

För mig är det helt obegripligt hur de andra partierna kunde rösta för det här. 

Det är nämligen så. Det var bara SD som röstade nej i utskottet och eftersom regeringen inte har majoritet behövdes det. 

Men sent ska syndaren vakna och högern måste nu se till att det här systemet avskaffas. Vi ska inte gå en tum längre än EU-nivå kräver. Gör och gör rätt. Preems investeringar får de betala via sin oljeförsäjlning. För man kan ju tror på svenska Preem att de slutat med det men deras affärsidé är fortfarande olja. 

……….

Vill du visa uppskattning? Bli en Patreon

Swish: 123 444 5847

Sajten är öppen, inte kommersiell och gratis, väljer man att donera ska detta betraktas som en gåva utan krav på motprestation.

Liked it? Take a second to support Rebecca Weidmo Uvell on Patreon!