En sparkad bransch

Nyligen fattade Stockholm stad beslut om el-sparcyklarnas framtid. Det har varit många turer eftersom politikerna i staden visade sig var fega. 

Så Daniel Helldén ville i ett valår inte stå med hela hundhuvudet om detta skulle bli fel, därför tänkte sig staden att först låta anonyma tjänstemän fatta beslutet. Då kunde de skylla på dem om beslutet gjorde alla mer missnöjda. 

Efter kritik ändrade de sig igen. Nu skulle Trafiknämnden fatta beslutet. 

De här personerna sitter i den:

Som ni ser är det tre moderater, en folkpartist, en centerpartist, en kristdemokrat och en från SD. Resten är vänster men majoriteten är alltså höger. På pappret det vill säga. 

För de fattade kanske det sämsta beslutet av alla tänkbara beslut precis. Och fel på så många plan, inte minst mot bakgrund vilka partier de företräder och vilket politik dessa annars säger sig stå för. 

Alla 8 bolag som idag har sparkcyklar ute kommer få placera ut 1500 var i staden. Det innebär att antalet sparkcyklar i staden halveras. 

 

Det har bara varit kaos och oprofessionellt bemötande från stadens politiker där de i möten med bolagen sagt en sak, fattat ett annat beslut och sedan ändå ändrat sig. Flera gånger. Som en fars. 

Men det här beslutet är till skillnad från beslutet att göra en riktigt upphandling av 3 bolag som får hela marknaden över X tidsperiod innan en ny upphandling görs direkt skadligt. Och kommer ju göra det betydligt jobbigare som kund och dessutom helt olönsamt för bolagen. 

Hur ska ett bolag kunna dra in tillräckligt med pengar på endast 1500 sparkcyklar?

Och som kunde kommer man nu tvingas ha 8 (!) appar med likamånga konton för att kunna använda hälften av antalet cyklar som innan. Om man ens hittar en. Enda sättet för bolagen att hantera detta kommer bli att helt enkelt begränsa det fysiska område man kan använda dem i. Och spärra dem från att användas på alla områden är i innerstaden och även där begränsa vissa områden. Kärnan av innerstaden snarare. Annars kommer ingen kund hitta någon av deras el-sparkcyklar. 

Samtliga 8 bolag kommer alltså samlas på en ännu mindre geografisk yta än det idag finns dubbelt så många. 

Annars kommer inga av bolagen att tjäna pengar. Och samtliga kommer vara där de har de allra flesta resorna. 

Jag förstår inte ens hur Moderaterna kunde bli så här fega faktiskt. 

Vi har en tjänst till medborgarna som genererar 60 000 fossilfria resor. Jag är själv en stor konsument av framför allt Voi och Tier då jag tycker deras cyklar fungerar bäst och har bäst pris. 

Den tjänsten är inte bara klimatvänlig och dessutom delningsekonomisk då en massa användare delar på cyklarna istället för att var och en av oss köper en egen, som cyklisterna gör. Utan den marknaden har uppnått utan någon som helst subvention från skattebetalare eller från något politiker bestämt och därför premierar. Tvärtom har politikerna som ni ser motarbetat dem. Marknaden uppstod helt av marknadens grundläggande mekanismer – efterfrågan, innovation och utbud. 

Och det visade sig att mängder med stockholmare uppskattar att snabbt, enkelt och elektriskt kunna ta sig runt om i staden. 

Jag åkte mycket mer taxi förut till exempel. Som boende i staden har jag nämligen problemet alla boende i innerstaden har – saker är för nära för att åka bil (som dessutom sällan går att parkera eftersom samma majoritet som avskyr el-sparkcyklar också avskyr bilar och därför har avskaffat mängder med P-platser) men för långt att gå. Och kollektivtrafik skulle innebära massa väntetid och även byten för att ta sig en sträcka som på grund av att det inte går någon buss direkt dit skulle gå fortare att gå. 

Som alla boende i innerstan vet så tar det en halvtimme vart man än ska i princip. Om man ska åka kollektivt. 

Voi löste exakt det problemet. 

Jag använder Voi när jag gör ärenden som åker till Posten och min post hamnar på tre-fyra olika ställen idag beroende på vilken firma som skickar och allra längst bort är Posten Dalagatan. Det skulle med buss kräva 20 minuter inkl väntetid och promenader. Dit. Och sedan tillbaka. Promenera en dryg kilometer med flera tunga och otympliga paket är inte heller något folk gör enkelt. Med en Voi och en Ikea-kasse åker jag till Posten på 5 minuter. 

Jag handlar mat och går på Systemet och fyller en ryggsäck med tunga saker och har de lätta i en pappkasse på styret. Jag kan till och med ställa större paket på sparkcykeln, klämma den med benet och utan problem frakta hem den allra mest otympliga låda flera kvarter. 

Jag tar även Voi till möten på stan och hem, det tar mig max en kvart en sträcka som hade tagit 30 minuter kollektivt. Till lägre pris. Jag jobbar hemifrån och har inget månadskort. 

Den kritik mot Voi jag har hört personligen drivs beklämmande nog nästan enbart från folk som själva bor i villa utanför stan och kör bil vart de än ska. 

Den lyxen har som sagt inte vi i stan och när dessa personer fnyser att det är ju inte långt att gå missar de att varje kvarter är långt om du ska bära tunga saker. Och det är alltid tungt i matkassar och annat meckigt kräver att du ska fixa och inte en gång då och då och åtskilliga gånger i veckan. 

Men av alla dåliga argument mot Voi från folk som vare sig bor i stan eller ens använder tjänsten jag hört är detta det sämsta – alla borde ändå röra på sig mer så du kan ju promenera istället för att åka?

Detta kommer märk väl också av borgerliga personer. Som annars har problem med att folk lägger sig i deras liv. Plötsligt har de förvandlats till folkhälsokonstaplar. 

Ska du verkligen ha en kaka till?

Det är på den nivån. 

Att de själva åker bil till gymmet, till träningar, till jobbet, till ICA MAXI har de glömt bort. Eller att de åker tunnelbana, pendeltåg eller buss. 

För det generar som bekant också noll fysisk aktivitet. Transport handlar inte om träning, det är en absurt missuppfattning driven av cykelmaffian. Transport löser problemet att ta sig från punkt A till punkt B på enklaste och billigast sätt. Eller bara enklast sätt för Gud vet att det är svindyrt att ha bil. 

Tyvärr har alla nya bolag som identifierar som sig som just ett ballt tech-bolag, ofta missbedömt flera saker. 

Dels vad de är. Dels politiken. 

Voi är trots sin marknadsföring lika lite tech-bolag som Kry är ett. Voi är ett bolag för personliga transporter. Klimatsmarta, delningsekonomiska, elektriska transporter som löser vardagsproblem för boende i städer. 

Liksom Kry inte är ett tech-bolag utan ett vårdbolag som ger människor vård. Även om det sker framför allt via en app. 

Fega borgerliga har ihop med lika fega miljöpartister i staden fattat ett beslut som tyvärr riskerar att döda en innovativt uppskattad ny bransch som löser massa stockholmares vardagspussel. 

Bara för att de missbedömt debatten. Några högljudda kritiker som inte ens är konsumenter själva har med dåliga argument som ”det ser skräpigt ut” ”folk borde gå” och ” det är livsfarligt” har lyckats se ut som om de representerar en betydligt större grupp än de i själva verket gör. Många bor som sagt inte ens i staden själva utan vistas här ibland. 

Nya branscher får alltid kritik och en del problem är just på grund av det – barnsjukdomar för att branschen är ny. Men man får i detta läge inte glömma bort att se den stora bilden – vilka problem den nya branschen faktiskt löser. 

Hur många taxiresor och bilresor har inte sparats de här åren el-sparkcyklarna blivit en viktig del av många människors vardag? I ett land där politiker och även ängsliga världssamveten har klimatet som huvudfokus kan inte miljönyttan vara obetydligt men det verkar det märkligt nog vara just när det gäller Voi och de andra el-sparkcyklarna. 

Och då har jag inte ens nämnt säkerhets-aspekten. Som kvinna känner jag mig mycket säkrare när det är mörkt när jag åker Voi än när jag går, i ett land där rån, misshandel och sexualbrott exploderat sedan 2015. 

Jag tycker att borgerligheten i staden ska skämmas över hur usel de hanterat den här frågan och en nyårsönskning får bli att de tänker om. Igen. 

…..

Vill du visa uppskattning? Bli en Patreon

Swish: 123 444 5847

Sajten är öppen, inte kommersiell och gratis, väljer man att donera ska detta betraktas som en gåva utan krav på motprestation.

Liked it? Take a second to support Rebecca Weidmo Uvell on Patreon!