Export av bidrag

Vänsterpartiet de Grönas negativa påverkan på allt från ekonomi till elbrist kommer vi får leva med länge efter de lämnat Rosenbad tyvärr. 

Som ”klimatbonusen” Bolund införde som i själva verket är ett bidrag till folk som köper elbilar. Egentligen är det bisarrt att ge pengar till folk som köper en bil, vilken bil som helst, från ett parti som byggt hela sin politik på cykel och häst och vagn. 

Och det här bidraget är inte litet.

70 000 kronor för varje elbil har betalats ut. Oavsett pris så även de lyxigaste bilarna har kunnat casha in 70 000 kronor i bidrag. 

Laddhybrider har haft en bonus på 45 000 kronor minus en beräkning på utsläpp just den bilen orsakar. 

Känns ändå bra att vi sponsrat miljonärers Tesla-köp i flera år. För inte förrän 2022 sätts ett maxvärde på generösa 700 000 kronor för elbilar för att få bidraget. 

I år tog pengarna slut, såklart. Politiken har ju gjort det snart omöjligt dyrt att köra vanliga bilar så de som har råd köper såklart nu nya elbilar och laddhybrider. Det är dyrt att vara fattig så alla de som inte har pengar kommer ju inte få något elbilsbidrag utan straffas med högre skatt och högre bränslekostnader på sina gamla bilar de kör. 

I augusti 2021 var pengarna för året slut. Bolund skakade direkt fram nya pengar ur handen han permanent har i våra fickor. För nästan 3 miljarder räckte inte, nu kommer det kosta 5 miljarder för 2021. 

5 miljarder i bidrag för att höginkomsttagare ska kunna byta bort sina bilar till en splitter ny elbil. 

Sedan kan man direkt sälja den. Visste ni det? För jag mailade Transportstyrelsen och frågade om det där förslaget om att man inte skulle kunna exportera nya elbilar för att bidraget inte ska bli ett sätt att tjäna pengar. Genom att personer först köper en bilbil, tar emot bidraget på 70 000 kronor och sedan säljer bilen utomlands. Ni kan läsa förslaget här. 

Men enligt Tranpsportstyrelsen är något sådant förbud inte infört.

Jag begärde också ut siffrorna för hur många av elbilsbidraget som exporterats. 

Som ni kan se hade vi 2021 exporterat 131 miljoner kronor av elbilsbidraget bara fram till augusti 2021. Hittills har det på 2,5 år försvunnit 218 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar i elbilsbidrag utomlands för att regeringen struntat i att införa regler kring det. 

Istället för kontroll kommer bidragsfesten kunna fortsätta att exporteras 2022 och vi skattebetalare får dessutom nöjet att sponsra nya bilköp med ytterligare 4 miljarder kronor för nästa år. 

Notera att M, KD, SD-budgeten inte gjorde något åt det här utan regeringens siffror gäller. 

Allt medan landets övriga 95 % bilägare, som äger bensin eller diesel-bilar dignar under världens hårdaste fordonsskatter och drivmedelsskatter.

För idag utgör elbilar 5 % av totala fordonsparken av personbilar. 

Trots det här drömmer fortfarande många partier i riksdagen om utopin fossilfritt 2030, ett absurt mål att ha för ett land beroende av bilen för att vi har så stora ytor. 

Hur många miljarder ska regeringen få skänka bort till förekomma bidragsentreprenörer som helt lagligt kan vigga statens kassa på bidrag för exportbilar?

Vill du visa uppskattning? Bli en Patreon

Swish: 123 444 5847

Sajten är öppen, inte kommersiell och gratis, väljer man att donera ska detta betraktas som en gåva utan krav på motprestation.

 

Liked it? Take a second to support Rebecca Weidmo Uvell on Patreon!