Polis polis potatis….


Min dator slutade fungera på landet, därav tystnaden på bloggen. Jag har gett upp försöken med den och makens gamla och får lämna in den i stan när jag flyttar hem. Så resten av sommaren får jag blogga från hans jobbdator. 

Tack för tålamodet, från och med nu kommer bloggen uppdateras mer regelbundet. 

Av den anledningen är jag lite sen på bollen kanske men jag måste kommentera Nadim Ghazales Sommar i P1.

Framför allt de här tre meningarna han nu fått rättmätig kritik för:

“Är man vit, mat och straight så man den enklaste vägen, grattis du är redan inkvoterad. Det är egentligen det. Det vita privilegiet man har som vit.”

Egentligen inget nytt alls tyvärr, den här sortens amerikansk sociologisk teori från 60-talet, som man i Sverige kallar intersektionalitet om maktstrukturer byggda på hudfärg och sexuell läggning, har beklagligt nog fått alldeles för mycket plats i debatten i Sverige det senaste decenniet men det gör den inte korrekt eller rätt för det. 

Inte bara dumheten att försöka tillämpa en TEORI som bygger på amerikansk kultur och historia och de problem de har idag där. Där den svarta befolkningen härstammar från slavar. Utan också enfalden teorins kärna utgörs av – att man bara på grund av yttre faktorer som hudfärg automatiskt har mer eller mindre makt. 

Enligt den har en vit uteliggare per definition mer makt än säg en utlandsfödd polis. Ett barn på dagis med vit hudfärg står högre i maktrangordningen än ett barn född i Asien. En svart homosexuell känd journalist har mindre makt än en vit arbetare. 

Den teorin säger också att man primärt är sitt pigment. Och det är alltså vad polisen i slutändan sa i sitt sommarprat. 

Att man är inkvoterad om man är vit och har ett jobb. 

Det här fick andra invandrare att stämma in i klagokören – ingen svensk kan ha någon som helst trasslig bakgrund eller en familjehistoria byggd på något annan än framgång och välstånd. 

Det här har jag hört från annars rimliga personer med utländsk bakgrund, den totala fördomen att bara för att en person de dessutom utgår från är helsvensk sedan generationer bara för att personen ser svensk ut, är född med silversked i mun. Dana Pourkomeylians tweet får symbolisera hela den här fördomen även om hon verkligen inte är ensam. Snarare verkar det vara en väletablerad sanning hos utlandsfödda, även den delen som är framgångsrik, att det är så här. 

Inget kunde vara mer historielöst. 

I själva verket har få svenskar en annan historia än min egen. Bara andra varianter. 

Jag är själv en produkt av invandring. Att fattigdom. Min farfar kom från södra Italien efter kriget och träffade min farmor. Som kom från en arbetarsläkt, som innan var bönder. Ingen hade ens studerat på gymnasiet. Min pappa var den första .Och den första som studerade på universitetet. Själv är jag uppvuxen i medelklassen i ett kedjehus byggt på 70-talet med likadana kedjehus i Bålsta. En liten händelsefattig och konform kommun där ingen stack ut på ena eller andra ledden. Det var inget överflöd från ärvda pengar. 

Jag har själv fortsatt den klassresa min farfar inledde på 40-talet, från fattigdom och misär i Italiens allra fattigaste region då, Puglia, på klacken längst ner och längst bort. Jag är generation nummer tre. Mina barn, generation fyra, har en helt annan uppväxt än jag själv fick och då hade jag ändå en bra uppväxt både materiellt och på andra sätt. När jag var 12 år hade mina föräldrar sparat ihop tillräckligt med pengar för att kunna bygga en egen sommarstuga.

Inget jag äger har betalats av ärvda pengar. Allt jag och min man kunna skaffa oss har vi jobbat ihop på egen maskin. Genom 80-talets skola utan valfrihet i sosse-Sveriges allra mest förtryckande period då man ville stjäla landets företag. Samma avgiftsfria studielånsfinansierasde universitetsvärld dagens utlandsfödda och deras barn får tillgång till. Jag betalar fortfarande på CSN-lånet, som uppgick till 350 000 kronor när jag var klar. Olika slags tråkiga jobb, lägenhet i Jakobsberg vid flytten till Stockholm, kassa chefer, ex-pojkvänner har passerat. Inte en krona har jag fått av andra, de pengar mina föräldrar tjänade ihop har de ju lagt på sin pension och sina liv som alla andra gör. 

Få i Sverige har några pengar att leva på från andra människor, det folk har har de fått jobba ihop själva. 

I Aftonbladet Ledares värld, där ännu en person med utländsk bakgrund odlar myten om den välbärgade svensken, har alla barn sommarstugor. 

Men när vi ändå pratar om sommarstugor måste jag bara flika in en sak. Naturliv och små stugor är den del av den svenska kultur Forum för levande historia förnekar att vi har. Jag kan knappt tänka mig något mer symboliskt för den svenska kulturen och folksjälen än just kärleken till naturen och den lilla stugan. Och därför har så många svenskar tillgång till en stuga någonstans, en släktstuga om än inte en egen stuga. Svenskar älskar naturen. På ett sätt en utlandsfödd kanske har svårt att greppa. Och vi vill därför bo i en liten stuga ibland. 

Återigen, många svenskar är ett par generation från bönder. Och bönder var vi i många hundratals år. Vi har dessutom levt ensamma i små hus på vår mark eftersom vi inte hade den sortens marksystem många alla länder hade utan många ägde en plätt jord. Inte bara stora gods och gårdar. Sent 1700-tal var Stockholm en liten stad där centrum låg i Gamla stan, omgiven av just gårdar på Östermalm, delar av Södermalm, Långholmen och Norrmalm, som nästan var obebyggt.

Vill polisen, twittraren eller skribenten förstå svensk kultur och svensken ska de gå ut i naturen, eller hyra en stuga. 

Så nej, Nadim Ghazale. Om du är vit är du inte alls inkvoterad. I själva verket är Sverige ett av världens minst rasistiska länder. 

Men han yttrar tyvärr inte bara fördomar om dagens svenskar och deras historia utan har bevisligen åtminstone haft en stor portion rätt obehagliga fördomar själv. Om han sedan idag inte står för saker han skrev för 7 år sedan vore i sig inte konstigt men gamla tweets kan i alla fall visa åsikter personerna haft. 

Har han aldrig själv ens tänkt tanken att anledningen till att han själv fått så mycket uppmärksamhet och till och med fått sommarprata delvis handla om just kvotering? Eller uppfattar han att just hans hudfärg är den enda som inte spelar någon roll om nu hudfärg är så centralt i allt annat?

Tycker att han och andra utlandsfödda som med omsorg odlar myten om priviligierade vita och svenskar, hetero och medelålders och vad sjutton som står på listan för dagen av hack-kyckling ska fundera ett varv på det. 

Och vilket samhälle de är med också skapar där människor ska skuld- och skambeläggas för att de råkar ha fel hudfärg istället för att konstruktivt bidra till att ta bort fokuset på sådana irrelevanta saker. För gör man det slutar man utgå från att det är synd om en själv och man slutar avundsjukt tänka på vad alla andra verkar ha, att det är orättfärdigt och orättvist. 

Istället öppnar man sig för att se verkligheten. Och min historia är i den förmodligen inte så värst långt från Ghazales, bara ett par generationer längre framn. 

Det jag har idag är resultatet av flera generationers klassresa. Det är varken orättvist eller orättfärdigt och den position till exempel jag byggt upp har jag byggt helt på egna meriter och med eget hårt slit. 

Den som tänkt vidhålla myten om inkvoterade vita borde avkrävas en fråga de aldrig någonsin fått – vem? Vem syftar du specifikt på? Nämn en person som blivit inkvoterad, som fått saker gratis, som inte är värd allt det den personer. 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap