Huawei och mobilnätet


Nyss blev det tydligt att vaksamheten kring kinesiska statens intressen i världen, för alla kinesiska bolag tillhör till syveende och sist kontrollmässigt staten, vaknat ordentligt. 

För att Post och Telestyrelsen (PTS) på Säpos inrådan valde att exkludera kinesiska mobilföretaget Huawei från auktionen för utbyggnaden av 5G-nätet i Sverige är det. Igår blev det klart vilka som vann. 

Huawei blev vansinniga, överklagade till Förvaltningsrätten och förlorade i Kammarrätten så att auktionen kunde återupptas. Och nu kommer alltså det svenska 5G-nätet att byggas utan någon inblandning av Huawei, inte ens som underleverantör. För alla sådana kontrakt måste upphävas vid bygget. 

En tillnyktring som heter duga, för bara några år sedan var det annat ljud i skällan. 

2017 aviserade Kina att de ville bygga ett 11 000 kvadratmeter stort konsulat med tillhörande personalbostäder i Göteborg. Som bekant äger de via Geely Volvo personvagnar idag. 

De ville köpa stora delar av entrén till Delsjö-området för det. 

Göteborg var positiva, den då socialdemokratiska ledningen för staden ville, som det heter “förbättra relationerna till Kina”. 

Sossarna styrde även i Lysekil och strax innan planerna på jättekonsulatet hade planerna på att Kina ville köpa hamnen och bygga “Nordens största containerhamn” blivit offentliga. 

Man kan ju lätt tänka sig att det där konsulatet inte bara skulle ha personal till själva konsulatet. 

Det kinesiska konsortiet krävde dock oerhört snabba beslut för sin jätteinvestering, som även inkluderade järnväg, motorväg och en bro över Gullmaren. Tio dagar gav de Lysekils kommunledning. För så här agerar Kina. De lockar med en stor påse pengar, inte sällan mindre kommuner, för att snabbt utan att debatten drar igång, kunna lägga vantarna på viktig infrastruktur. 

Lysekil tackade ja. Projektet lades däremot på is bara ett år senare för att kineserna pga debatten drog sig ur. De gillar ju inte demokrati som bekant. 

Även i Lysekil lovade de investeringar i välfärden också. 

Varför har de då varit på offensiven för infrastruktur globalt? Svaret är att det är en del av deras strategi för att öka sitt politiska inflytande. Då kan de till exempel välja att stoppa all trafik om landets styrande inte gör som de vill i framtiden. 

2019 släppte FOI en granskning av vilka bolag kineserna äger i Sverige och i vilka branscher. 

Framför allt har kineserna förvärvat inom industriella produkter, bioteknologi, informations- och kommunikationsteknologi, elektronik och fordon. 

Enligt Sweden China Trade Council har de pga granskningar och vaksamheten kring kinesiska investeringar och att länder börjar reglera försöker komma undan genom att rikta in sig på universitet till exempel. 

De ackumulerade investeringarna från Kina uppgick till 79 miljarder kronor 2019. 

Målet är knyta värdekedjor, skaffa avancerad teknologi och komma över attraktiva varumärken. 

Men Kina lär inte ge sig trots att de förlorade möjligheten att köpa in sig i vårt 5G-nät, för de har anlitat PR-byråer länge och nu har de fd JKL som ska lobba in kinesiska staten i vår infrastruktur. 

Som lobbyist själv känner jag – har inga byråer en kompass? Varför ta pengar från Kina i ett läge när man vet att de spionerar via just Huawei och kinesiska appar? Jag skulle personligen inte ta ett sådant uppdrag med tång men hey, moral och etik är ju lite olika. 

……

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 123 444 5847.

Köp min bok om hoten mot yttrandefriheten

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap