AiP kokar soppa på gammal spik


Aktuellt i Politiken heter sossarnas medlemstidning och har funnits länge. 

Nyligen kablades detta ut: 

Daniel Färm från tankesmedjan Tiden marknadsfördes som en ny kraft och satsningen tolkades som att sossarna kör en motoffensiv till Bulletin, som har en kraftig högerstämpel vad gäller de som rekryterats och opinionsdelen som ska startas. 

Det låter ju kul.

Om det vara inte var för att samma pressmeddelande skickades i april 2020. Ungefär. 

Den 17 april skickades detta ut, om en storsatsning. 

Daniel Färm, honom marknadsförde man också redan i juni 2019, då han klev in och han och Persson skulle utgöra en slags ny kraft och satsning. 

Noter att Wadensjö nu är lobbyist för copyright, vilket är de som bland annat betalat lobbyismen som blev copyrigtdirektivet så hon och Karin Pettersson och andra som vill stänga yttrandefriheten online kommer säkert har stor glädje av varandra. 

Man kan dock förstå varför AiP är desperata och därför recyklar sina nyheter och packar om dem som något nytt. 

Det går uselt.

Läser man bokslutets inledande stycken är det dystert.

“Tyvärr ser vi fortfarande lönsamhetsproblem för bolaget”.

Där framgår det också med önskvärd tydlighet att de sedan tidigare samarbetat just med Tankesmedjan Tiden, där Daniel Färm jobbat, och att det framför allt handlar om att spara pengar. 

“Effektiviseringar görs och ett samarbete med Tiden är inlett”.

De medger också att anställda har haft för lite att göra och därför “hyrts ut” till andra verksamheter så de sluppit ta lönen. Dvs andra bolag inom partiet eller till partiet. 

De beklagar sig också hur svårt det är att driva tidning både online och i papper.

Läser man AiP och klickar under Stockholm får man upp detta så jag förstår varför de inte har läsare. 

Den “nya” satsningen handlar alltså inte alls om matcha nya satsningar från högern, som Bulletin, utan det är i själva verket ingen ny satsning. Inte ny som ny för hösten i alla fall. 

I bokslutet längst ner står det nämligen svart på vitt att det handlar om ett totalgrepp Socialdemokratiska partiet tagit digitalt där AiP ingår. 

Notera omsättningsökningen i deras bokslut för 2018 – det var valår och sossarna pumpade därför in pengar i sin tidning. Att de förra året valde att ta ett helhetsgrepp är inte heller nytt – så gör de ofta inför val. De är maktmaskiner och lämnar ingenting åt slumpen så detta är bara en av alla saker de förbereder för valrörelsen 2022. 

Gissar att vi kommer se mer av den totala digitala satsningen men att det sjunkande skeppet AiP kommer lyckats göra någon bestående förändring betvivlar jag starkt faktiskt. 

……………….

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 123 444 5847.

Köp min bok om hoten mot yttrandefriheten

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap