Jakten på dåliga företag


Som alla som läser mig vet är jag marknadsliberal och mycket engagerad i företagsfrågor och ekonomi. Men jag är pro market, inte pro business. Det vill säga, dåliga företag ska hängas ut och kritiseras. 

Jag tycker, som ni också vet, att ETC-koncernen är en av dessa.

Alla dessa företag, som utnyttjar kryphål, folk, bidrag eller något annat, är inte företag. De är skojare som förstör tilliten till riktiga företagare. Och därför ska de bort. 

Nu har jag ett till exempel på skitföretag ni alla ska hålla er borta ifrån. 

Det är inte jag som granskat dem, jag förmedlar bara andras granskningar. Men kan jag bidra till spridning gör jag gärna det. Svensk media skrev om upplägget redan i våras på lite olika ställen, bland annat här. Men eftersom artiklarna var i branschmedia för digitala bolag etc så tycker inte jag i alla fall att de alls fick den uppmärksamhet detta förtjänar. 

Kolla på den här BBC-dokumentären. Den släpptes 1 november 2020.

Det intressanta med detta är att det är svenskar i toppen, och ett namn är mer känt än andra – Johan Staël von Holstein. 

En annan är Jonas Erik Werner. De har såklart inget svenskt bolag utan ett spanskt. 

Upplägget är följande. 

Genom att få folk att registrera sig online via app eller sajt bygger de ett nätverk av personer som sedan bolag kan marknadsföra sina produkter gentemot. Ju större nätverk desto fler visas annonserna för och desto fler kan konverteras till köpare. De som är med i nätverket får sedan kick-back på annonsförsäljningen. 

Visst låter det som ett modernt och kul affärsupplägg?

Men det är det inte. För det är, såklart, en pyramid. För varje person får kick-back på hur många de värvar. Och för att kunna få kick-back måste varje person först köpa något, såklart. Ett “utbildningspaket”. Som kostar minimum 1000 kronor. 

Värvar du fyra personer tjänar bolaget alltså nästan 400 euro men du får 10 % av det. Som reward. Resten går till ägarna. Det tar en stund att ens tjäna ikapp det du betalat in alltså. 

Och kick-backen är inte i verkliga pengar utan i “rewards” som sedan löses in för en bråkdel av värdet, till riktiga pengar. Fast många får inga riktiga pengar då heller utan erbjuds bitcoins, pga “problem med systemet”. 

Det kommer mer. 

Bolagen de radar upp som anslutna är…..egna varumärken. Varav de flesta inte ens lanserats. Men detta avslöjas inte, utan det har BBC grävts fram. För alla andra framstår alla varumärken som riktiga företag med omsättning. 

Detta är inte det värsta. Utan att man riktar in sig på de fattigaste människorna. I Afrika och Sydamerika. Även om de givetvis även satsar på Sverige och andra marknader. 

Kolla på filmen.

Den är en timme nästan men det är det värt. Och kan en enda person hindras från att luras var det värt den tiden, och den korta tid det tog mig att skriva det här inlägget. 

……..

Sajten är gratis utan annonser och går inte att prenumera på. Vill man trots detta stödja sajten:

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Köp min bok om hoten mot yttrandefriheten

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap