Svenska män trollas igen


Svenska män får bara skit. 

Ironiskt nog kommer uttrycket från Paolo Roberto. I en episk radiointervju i P3 för säkert 15 år sedan. Det stämmer dock. En uppsjö av olika föreningar tävlar om att utmåla svenska män som värst i klassen för att få inbjudningar till media, skattepengar, bidragsavlönade heltidsanställningar och bygga en egen personlig plattform för fortsatt karriär. Som Ida Östensson som började med skate-aktivisim, gick vidare till den egna FATTA-rörelsen och nu är chef för något som heter Child10, finansierat av någon av Stenbeck-syskonen. Som jag fattat det, så tar de inte offentliga bidrag är det ett plus i kanten. 

När sexköpsdebatten rasade i våras hävdade media att en av sex män köper sex. 

Det avslöjade jag i ett inlägg var helt fel. 

För i undersökningen detta bygger på definieras frågan som att sex även är kontakt på internet och att ta på varandra, och att ersättning i “köpa” kan vara sprit eller att man sover över. 

Kommer ni ihåg senaste drevet om att svenska män inte bara vill köpa sex utan den här gången – köpa sex av barn? Sugardejting?

I en artikel i Arbetet av alla ställen kritiserades det här tilltaget, med rätta. Statistiken de byggde påståendet Child10 gjorde i media kan nämligen inte kallas statistik. Det var en trollning. 

Men trots det oseriösa i hela kampanjen fick Ida Östensson direkt ministerns öra och nu ska Brå kolla på detta. Skandalöst faktiskt, att det inte spelar någon roll att det inte bygger på någon vetenskap utan en medveten PR-trollning av mediakåta opinionsbildare som bara för att de sysslar med en behjärtansvärd fråga tror att inga regler gäller just dem. 

Nu är de igång igen. 

I dagens GP påstås det att var sjunde man är positiv till sexköp. Detta ska då få läsaren att tro att var sjunde man vill eller skulle vilja köpa sex.

Child10 har köpt en undersökning av Sifo och nu sprids resultatet i media som en löpeld. 

Svenska män är måltavlan, igen. De som vill köpa barn och nu är positiva till att köpa sex. 

Men frågan som ställts är “Vilken inställning har du till att personer köper sex?”.

Andra personer, alltså. 

I den frågeställningen rymmer kritik mot sexköpslagen, som jag själv har. Jag tycker inte företeelsen är så trevlig men jag vill som liberal inte att det ska vara olagligt att två vuxna människor har ett avtal om vad de två vill göra med sina kroppar. 

Frågan är ju konstigt ställd. Men som man frågar får man svar och vill man få svaret att X procent män är positiva till sexköp måste man ställa en konstig fråga. 

När rätt fråga hade varit “Vad tycker du om sexköplagen?” eller “Borde man få köpa sex lagligt?”. 

Ganska positiv? Positiv till prostitution? Eller betyder det att mannen är för sexköplagen eller mot? Det vet ingen. Inte ens de som svarat. Olika personer kan tolka det olika. 

Man kan nämligen tycka att prostitution är fel i sig men ÄNDÅ vara emot sexköplagen. Som kriminaliserar enbart en part, vilket är hyckleri. Och som reglerar något två vuxna kommit överens om. Eller så tycker man tvärtom.

I själva verket säger undersökningen inget alls för att frågan som ställts är kasst formulerat. 

Bara 2,7 % av männen är positivt inställda till att andra personer köper sex, är det som är sant. 

Men syftet är glasklart – att få mer makt och mer pengar för föreningarna som “släppt nyheten”. 

En av dessa är Realstars, en förening (såklart) som startats av personen som intervjuats. Och som finansieras av andra människors pengar. 

För vad är väl en opinionsundersökning där man fifflat eller bara varit slapp, med frågeställningen, om inte ett medel för att få mer bidrag? Hon tänker sig såklart att denna informationsinsats ska ligga till grund för per pengar till henne själv. 

Realstarts samarbetar för övrigt med LO-fackförbund, bland annat. Degen kommer dock från döda människors pengar via Arvsfonden.

Sådana här organisationer, som Child10 och Realstars, skyr verkligen inga medel för att baxa sig fram till mediesofforna och fortsätta bygga på Ida Östensson personliga varumärke och bidrag till egna lönen för Roux Johansson och alla hennes gelikar. Som med skapade behov av just sådant här har konstruerat för ett problem och sedan en lösning på samma gång. Där de är lösningen.  Paret Rung har samma affärsmodell liksom en uppsjö av olika individer och föreningar. 

Och det är ju synd. För frågan de driver förtjänar mer seriös opinionsbildning är så här. 

I själva verket köper svenska män minst sex i hela EU. 

……………………

Sajten är gratis utan annonser och går inte att prenumera på. Vill man trots detta stödja sajten:

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Köp min bok om hoten mot yttrandefriheten

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap