Regeringen har gett RFSL gräddfil


RFSL är mest kända för Pride och betraktas av många som någon slags objektiv representant för alla HBTQ i hela Sverige. Det är en helig ko. Nåde den som kritiserar en sådan, som hände när de för det första inte ens bjöd in SD till sin partiledarspecial, sedan lurade alla på scenen att göra en politisk markering mot SD.

För i Sverige älskar vi heliga kor och föreningar är ett särskilt frälse i samhället som få kritiserar generellt, särskilt de med uppburen status i offentligheten. Som RFSL åtnjuter sedan länge. 

RFSL ska inte blandas ihop med RFSU, lätt hänt. Det är RFSU som nu kritiseras för sin syn på porr och ungdomar. 

Som många föreningar väljer de bort transparens – de har ingen ekonomisk redovisning online och eftersom det inte är ett aktiebolag kan de låta bli. 

De har en “årsrapport” där de skriver om allt de vill lyfta fram. Men i den framgår i alla fall att insamlade medel var nästan 900 000 kronor. Men bidragen från staten ingår inte här, bara frivilliga gåvor. 

I en remiss för regler kring statsbidrag som RFSL varit instans för framgår tydligt hur de ser på bidrag. 

De vill inte alls att det ska finnas en begränsning på hur många ställen man kan bidrags-shoppa på. Otippat. 

Det kan man ju förstå, för om man liksom RFSL bidrags-shoppar blir det ju problematiskt om den dörren stängs. De vill såklart som alla bidragsentreprenörer ostört fortsätta kunna söka bidrag för samma projekt överallt. 

4,8 Mkr i bidrag från MUCF 2020 och nästan 9 Mkr för 2019. 

Praktiskt att deras ordförande jobbade på MUCF som projektledare. 

RFSL gör som många bidragsentreprenörer, de lägger intäkter i ett aktiebolag så att föreningen kan få bidrag och låtsas vara fattiga. 

RFSL Media AB är deras kommersiella del, det står till och med i bokslutet. 

2019 omsatte de nästan 11 miljoner kronor i kommersiella intäkter. 

Varför behöver de bidrag om de är så här duktiga på att sälja?

Man kan också läsa att de påbörjat certifiering i 35 verksamheter. Och drivit två utbildningar i skolan. 

Enligt ett för mig hittills okänt direktiv från regeringen ska vissa myndigheter, bland annat Migrationsverket, särskilt jobba med HBTQ-frågor och där ingår tydligen att HBTQ-certifiera hela verksamheten. 

Vet ni vilka som säljer just det?

RFSL, såklart. 

Den uppgiften, att regeringen gett direktiv, fick jag av en slump veta när jag begärde ut Migrationsverkets anbudsförförfrågning och RFSL:s offert om just certifieringen. 

Migrationsverkets krävde följande (upphandlingen gäller deras förvars -och mottagning):

Jag mailade Mig.verket och frågade om antal anställda:

Upphandlingen gäller alltså 1 637 personer totalt.

Kurserna ska hållas med 25 personer i taget, vilket blir 65 kurser. För varje kurs tar RFSL 75 000 kronor. 

Ramavtalet med RFSL gäller alltså 4,9 miljoner kronor fram till 2022.

Verket har inte svarat på hur många som lämnade anbud, det får jag fråga igen. 

Klart är i alla fall att certifieringen är big business idag. 

2008 omsatte RFSL Media bara 747 000 kronor. 

Men regeringen har nu gett RFSL en slags gräddfil till pengapåsen genom att kräva av myndigheter att de ska köpa dessa kurser, och RFSL är ju störst på den marknaden. Kanske hittade de till och med på konceptet. 

Vilka andra myndigheter som tänker lägga miljontals kronor på RFSL ska jag ta reda på. 

Sajten är gratis utan annonser och går inte att prenumera på. Vill man trots detta stödja sajten:

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Köp min bok om hoten mot yttrandefriheten

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap