När Axfood blev klimataktivister


Man skulle kunna tro att ett matföretag som heter AxFood sysslade med mat.

Men så är det inte, i alla fall inte i debatten. För något har hänt med Ax:son Johnsons bolag.

För idag är Axfood, Axfoods Twitterkonto, Axfoods Facebook-konto och annat i debatten svårt att skilja från valfri klimataktivist.

För 3 dagar sedan kommenterade de t ex Tillväxtverket.

De marknadsför glatt LO och Svenska Kyrkans varumärkning, som bl a Harvard konstaterat inte alls är rättvist. Utan skakar tvärtom insider-outsider där de fattigaste inte har råd att ansluta sig och blir fattigare pga dumpade priser.

De retweetar lobbyorganisationen Organic Sweden som lobbar för ekologiskt. Det är ”bråttom” (för jorden går under snart..)

Deras mer och mer extrema miljölobbying har givetvis med att deras hållbarhetschef är fd partiledare för Miljöpartiet, Åsa Domeij.

Och därför inte ser något problem att som i september glatt uttala sig om helt andra saker än det Axfood säljer, som solceller.

Nyligen valde de öppen konflikt med alla stamkunder som äter kött genom att ge avokado och bananer som flyger hit från Sydamerika eller åker dieselbåt dubbla pinot för att ”styra bort från kött”.

”Om vi slutar sälja kött kan vi tappa kunden”

No shit.

Nu har de gett sig in i debatten om köttnamn. För vegobranschen har gått från ledsna sojakorvar från Hälsans kök och antroposofiska rödbetsbiffar till BIG BUSINESS

Många nya bolag och befintliga som slåss om andelar i den stora ”jorden går under om du inte inte äter tofu-”rörelsen, som är varje trendig surdegsbakare på Södermalms enkla sätt att signalera att de ”bryr sig” om klimat/miljö/djur/BARNEN/fill in blank. När de sedan med några enkla tryck på telefonen efter middagen klickar hem en resa till Argentina. Med flyg såklart.

Så denna nya miljardbransch, som drar nytta av hycklande ängslighet och signalerande till andra i kassan och vänner på middag, vill såklart maximera intäkterna.

Hur gör man det? Man marknadsför produkterna som ersättare till kött, såklart, och snor oblygt de produktnamn köttindustrin investerat enorma pengar i att bygga upp.

Skamlöst har bolagen döpt sina fejk-kött-produkter till: burgare, nuggets, biff, chorizo, färs, korv etc.

Istället för att hitta på egna namn. Som puck, till exempel. Skälet är att det är billigare att sno ett redan etablerat namn. Det handlar om pengar. Inte konsumentupplysning, som de försöker hävda. De vill ta något gratis istället för att betala.

Observera att andelen vegetarianer har varit konstant runt 11 % i evigheter, varav någon % är veganer. Det har inte ökat. Bara trenden att ”byta ut” ibland har kommit. Det är där pengarna kommit in.

Köttindustrin fick nog. Liksom mjölkindustrin fick för ett par år sedan och tvingade skamlösa Oatly och andra skitföretag som hade som affärsidé att skambelägga mjölk, att byta namn från mjölk och yoghurt till ”dryck” och ”gurt”. Med hot om vite. Idag får ingen kalla det havremjölk längre.

Imorgon röstar EU om samma skydd av produkter ska ges till kött.

Så givetvis ska nu klimataktivisterna på Axfood ställa sig mot majoriteten av sina produkter i kategorins sida, dvs riktig korv, hamburgare etc, och FÖR de bolag som nu tänker sno kunder och renommé på att skamlöst utnyttja inarbetade köttprodukters namn istället för att kreativt hitta på egna. För givetvis har Hemköp och Willys oändligt många fler köttproduktern fejk-korvar.

Axfood-aktivisterna pingar dessutom in extremisterna i Djurens Rätt, som är nära kopplade till terroristerna Djurrättsalliansen.

Det beror inte bara på idealism utan pengar. För Axfood har egna produkter som snyltar på köttindustrin. Och som snyltade på mejeri men fick byta namn.

Hemköp, Willys och Mat.se är deras stora varumärken.

Där de glatt skambelägger och alienerar 90 % av kunderna som inte är vegetarianer pga en nyfunnen aktivism på hållbarhet-kommunikatornsavdelningen.

Givetvis ska inte stora vegobolag få använda köttnamn. De får betala själva för att arbeta in vad produkten är. Och självklart har köttindustrin lackat och investerat massa pengar i lobbying för att få upp detta på bordet. De vill inte ge konkurrenterna fördelar de sedan använder för att ta intäkter.

Vi kan vända på det.

Skulle det vara okej för vegoindustrin , och alla nu lättkränkta vegetarianer, om Scan döpte sin nötfärs till Vegofärs?

Jag menar, kor äter gräs. De är vegetarianer. Och om det inte spelar någon roll att innehållet inte matchar namnet, som det är med ex vego chorizo, kan ju konsumenter bara läsa innantill på förteckningen bara?

Under tiden gissar jag att Axfoods aktivister kämpar på med att tappa så många av de 90 % köttätande kunder de har utan att bry sig.

Jag menar, vad är väl en kund mot möjligheten att få signalera symboler, hjälpa miljölobbyn och samtidigt shama köttätare?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap