Göteborg och Fairtrade


Jag fick nyligen tips av en påpasslig läsare om vad Göteborgs stad pysslar med på sitt intranät. 

Det gäller det beryktade Intraservice, som 2017 avslöjades slösa skattebetalarnas pengar på vidlyftiga omotiverade lyxresor utomlands. 

De hade rest 20 gånger på bara tre år. 

Nu har de samarbetat med planeringsledaren för Fairtrade City Göteborg, för ja, Göteborg är forfarande Fairtrade City, för att alla anställda ska kunna välja Fairphone, “deras” mobiltelefon.

En mobil som kostar 5 000 kronor men enligt Ny Teknik har usel prestanda dessutom. 

Att bli en Fairtrade City kostar skattebetalarna. Inte bara en engångsavgift, det kostar varje år och är själva affärsidén för Fairtrade. Först prånglar de på städer dyr certifiering och sedan abonnemang, som säljs av föreningen Fairtrade som i sin tur lever på bidrag. Sedan går intäkterna direkt in i Fairtrade AB som lägger dem på hög. 

Allt resultat ger LO Sverige som äger rubbet ihop med Svenska Kyrkan opinionsbildning. Fairtrade är inte rättvist, det är LO:s egen PR-plattform bara på arbetsvillkor. 

Men dyrast, det är förstås att Fairtrade City innebär att kommunen förbinder sig att köpa framför allt Fairtrade-produkter till hela sin verksamhet. Inte bara kommunhuset utan alla äldreboenden, förvaltningar, kommunala bolag och förskolor till exempel. 

Dessutom förbinder sig kommunen att ordna minst fyra PR-aktiviteter för Fairtrade ihop med Fairtrade, för de är ju inte dumma på LO. Få kunderna att betala ännu mer opinionsbildning? Varför inte, om lättlurade kommuner går med på det.

Givetvis får Faitrade någon slags kick-back på att de säljer Fairphone åt Fairphone-bolaget. 

Fairtrade är och förblir en del av LO, som tar bidrag från skattepengar men drar in mångmiljonintäkter i sitt aktiebolag från lättlurade kommuner som tror att de får något slags värde av att vara Fairtrade City. När de i själva verket bara är lurade av LO. 

Jag tycker inte en enda skattebetalare ska acceptera att deras kommun med deras pengar inte bara köper sig till att få vara med i LO:s PR-klubb, de använder sedan ännu mer skattepengar för att tvinga anställda att dricka deras kaffe och äta deras bananer och ordna minst fyra tillfällen PER ÅR där de gratis gör ännu mer PR för LO. 

………………

Sajten är gratis utan annonser och går inte att prenumera på. Vill man trots detta stödja sajten:

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Köp min bok om hoten mot yttrandefriheten

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap