Gröna Bilister – statlig lobbying


Jag hoppas Covid19 och vår totala brist på beredskap för katastrofer och kriser väcker en välbehövlig debatt om “vad fan får jag för pengarna?”. 

När det hamnar högt på agendan att diskutera vad som är nödvändigt att skattepengar finansierar och vad som vi omedelbart borde skära bort. 

En sådan gren som ska av är all form av skattefinansierad lobbyism. Det finns så otroligt många organisationer och föreningar idag som lever som bidragsentreprenörer på dina och mina pengar. 

En av dessa många är Gröna Bilister. Som inte alls är bilister visar det sig utan cyklister.

De få som har bil i styrelsen kör inga bensin- eller dieselbilar, de bilar som står för typ 90 % av fordonsflottan. 

Nästan alla deras intäkter kommer från skattebetalarna.  Varje år viggar de Konsumentverket på nästan en miljon kronor de lägger på att opinionsbilda för cyklism, elbilar och förbud. 

Som alla lobbyister bedriver det olika slags påverkan, ett sätt de valt är böcker. Problemet är att när vi andra måste betala våra egna utgivningar får Gröna Bilister, som alla av staten finansierade lobbyister, bidrag till även detta. Inte mindre än fem böcker har Trafikverket och Naturvårdsverket pröjsat.

De bidrag de har krämat ut slipper de alltså lägga på material utan kan fokusera de pengarna på annat. Sedan säljer de böckerna de fått betalat av skattebetalarna och får på så sätt intäkter två gånger per bok. För produktionen och sedan för försäljningen. 

Varför ska vi privatägda betala vårt eget PR-material när våra konkurrenter inom lobbyism får sina gratis undrar jag. 

Och varför de får en enda krona i bidrag när de helt uppenbart är kreativa nog att få till samarbeten med näringslivet, säljer böcker, föredrag och annat är mycket oklart. Som projektet Nollzon. 

Ska överhuvud taget ge bidrag till någon förening borde det verkligen vara i uppstartsfas och bara en symbolisk summa. Inte vara kran åt föreningar som kan tjäna egna pengar. 

Ett av deras nya projekt är att försöka använda folkhälsa som hävstång in i debatten genom att lansera det egenpåhittade begreppet “passiv bilism” som de cyklande personerna i styrelsen uppenbarligen tycker satt som en smäck. 

Tesen är att jämställa bilism med rökning. Vet inte om de läst tillgänglig forskning men det finns alltså ingen passiv rökning utomhus. Om du delar rum med en bil som är på andas du snart överhuvud taget inte mer utan dör av kolmonoxidförgiftning. Ett klassisk sätt att ta livet av sig för övrigt. 

Men det hindrar ju inte statligt finansierade lobbyister för cykling och kollektivåkande, det är ett skämt att kalla detta gäng för bilister faktiskt. 

Precis som alla andra inom statlig opinionsbildning borde kranen till deras verksamheter via myndigheternas generösa bidragsgivning täppas till. 

Vill man påverka får man faktisk antingen göra det helt ideellt eller se till att finansiera det genom försäljning som alla vi andra lobbyister tvingas göra. 

Stoppa bidragen. 

……………………………………..

Vill du visa uppskattning? 

Köp min nya bok om hoten mot yttrandefriheten!

Klicka här!

Swish; 076209624. Eller bli Patreon

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap