Självgodheten i media


Det har blossat upp en debatt om politiker och media och om en politiker har skyldighet att låta sig intervjuas i just Sydsvenskan. Politikern i fråga är Christian Sonesson som är KSO i Staffanstorp för Moderaterna.

Han lackade på den lilla lokaltidningen Sydsvenskan, som gång på gång la intervjuerna har gjorde bakom betalvägg. 

Eftersom media och de intäktsmodeller de har är en döende svan, de kämpar mot något oundvikligt, är nämligen detta deras enda lösning på problemet. Som jag skrev i min bok “Nätsmart” som kom ut 2017 finns det ingen framtid i det. Lika lite som det finns en framtid i att låta allt var gratis. 

Lösningen ligger i att låta folk få betala en liten fast summa för enskilda artiklar. Och att även skapa ett Spotify-koncept.

Gissningsvis kommer den första varianten vara koncerninterna för alla koncernernas titlar i så fall, där man betalar en fast summa för att kunna läsa. 

Att som idag tvinga läsarna att köpa inte bara ett helt nummer av tidningen utan 30 nummer av tidningen och en hel månads prenumeration för att man vill läsa EN enda artikel säger sig själv att det är ekonomiskt ohållbart, det finns ingen efterfrågan på det. När mediebolagen slutar kämpa emot kommer dagens prenumerationsväggar rivas ner och ersättas av ett system som faktiskt folk efterfrågar.

Idag betalar förmodligen nära noll personer en prenumeration bara för att läsa en artikel utan då struntar man i det. Hur olönsamt blir inte det på sikt då, att producera en massa förhoppningsvis bra artiklar och nästan ingen läser?  

Jag skulle lätt betala en summa för enskilda artiklar. Och absolut skaffa ett abonnemang så jag kan läsa massa olika lokaltidningar.

Men varje lokaltidning kan inte förvänta sig att läsare utanför deras lilla stad ska lösa en prenumeration per stad. Om jag skulle låsa upp alla betalväggar på tidningar jag faktiskt klickar in på ibland skulle jag ha följande prenumerationer: GP, UNT, Nerikes Allehanda, Sydsvenskan, Smålandsposten, Barometern, Kristianstadsbladet, NWT, Gotlands Allehanda, Västerbottenskuriren och Dalademokraten. Det säger sig själv att ihop med DN och SvD jag redan har digitala på inte kalkylen går ihop.

Ska jag lägga tusentals kronor per månad på prenumerationer menar man från medias håll? Bara för att läsa en enstaka artikel i varje tidning per vecka. 

En av alla arga opinionsbildare i traditionell media, för ledarsidan har inga journalister utan de är lika mycket journalist som jag är, är Lisa Magnusson på DN Ledare. 

Hon tror att Christian Sonesson tycker att de ska jobba gratis. 

Men här kommer självgodheten in. För ingen människa har någon skyldighet att ställa upp i media, inte ens en folkvald. OM det vore så att Sonesson vägrat alla media och aldrig velat svara på kritiska frågor kunde man kritisera det då man som folkvald har ett ansvar att bli granskad. 

MEN detta handlar om den enskilda lokaltidningen Sydsvenskan. Har Sonesson skyldighet att medverka i alla medier? Nej. 

Men Magnusson maler på om att vägra prata med EN tidning är detsamma som att tro att media lever på luft. Problemet med detta resonemang är att media alltid tror att vi andra har en skyldighet gentemot dem och att alla andras tid värderas till noll, av media. 

Jag har nyligen lagt i princip två arbetsdagar på att filma med SVT, till programmet Mötet som ska sändas i höst. En kvart sändning. Det tackade jag ja till för att det kändes som bra PR för mig, men kostnaden för mig var alltså två dagars jobb. Som PA-konsult handlar det om en kostnad i arbetstid för mig givet min vanliga debitering på 24 000 kronor i förlorade intäkter. 

När SVT Opinion ringde för femtioelfte gången och jag tackade nej, för att ämnet som vanligt var fel, blev bokaren sur och frågade varför de ska ringa mig om jag bara tackar nej. Då fick jag via sms snällt förklara att givet att de inte ersätter min arbetstid utan bara betalar tåg och hotell så jag inte dessutom går back 3000 kronor i direkta kostnader måste ämnet passa mig så jag kan sätta det på PR-kontot. Eftersom de ofta bjöd in mig pga något jag bara twittrat och inte något av de ämnen jag verkligen bevakar på bloggen kunde jag inte försvara det gentemot min CFO, som är jag själv. 

Men hey, vår tid är gratis. I medias värld.

Att då, när man donerar gratis tid till media och faktiskt GER dem content utan att kräva ersättning och bara i gengäld vill att så många som möjligt kan läsa det man nu gett bort är att kräva att media jobbar gratis. Enligt media. Ödmjukheten är långt borta här. 

Media har mycket länge krävt att få gratis content av folk. En intervju består till 95 % av de svar man ger, alltså är innehållet skapat av mig som intervjuas. Jag intervjuar själv folk, det enda jag behöver göra är att tänka ut några frågor och de är sällan dessutom inte ens särskilt vare sig bra eller unika i de intervjuer jag fått. Ofta vill de bara helst få till ett smaskigt citat att fel eller fulcitera. 

En bekant som varit opinionsbildare hela 2000-talet sa för länge sedan att han varje gång media bjuder in att medverka säger att han i så fall måste fakturera för varför ska han ge mäktiga rika medieföretag gratis innehåll när han som egen företagare betalar sin egen lön. Han tackade därför alltid nej, pga att media inte ansåg att de skulle betala ens för en timmes jobb. 

Sedan slår Magnusson på en ännu större trumma när DEMOKRATIKORTET spelas ut. För om inte Sydsvenskan får intervjua Sonesson gratis och sedan låsa in innehållet, dvs sälja det innehåll Sonesson donerat till tidningen, är demokratin hotad. 

Att media är så uppe i sin egen röv att de inte förmår att ens vara lite rimliga i sin självbild är beklämmande. 

Med sociala medier kan Sonesson själv ge bort sitt eget innehåll till alla de medborgare och väljare han vill nå. Och de tidningar som vill granska honom får förvänta sig att motprestationen för den granskningen inte kan vara att de först får hela innehållet gratis av någon som inte jobbar på företaget bara för att sedan ta detta donerade content och sälja bakom betalväggar. Utan att motprestationen för att man ställer upp gratis är att även just den intervjun de facto betraktas som samhällsinformation och är gratis. 

Det är inte så att Lisa Magnussons tidning DN eller Sydsvenskan inte har artiklar utanför betalväggen. Information som anses av redaktionen som särskilt viktig ligger öppet. 

Då kan vi backa bandet och undra – varför anser inte Sydsvenskan att granskning av politiska makten är en del av deras eget demokratiuppdrag som tredje statsmakten och en skyldighet för att de själva mottar mångmiljonbelopp i presstöd? Och därför vill att så många av väljarna som möjligt nås av granskningen. 

Samma fråga kan ställas till Dagens Nyheter. De har öppnat tidningen gratis för alla under Corona. Det anser de som samhällsviktig trots att de inte har något unikt eller nytt utan det står samma sak där som i all svensk media. Men granskning av politiker, det är alltså inte viktigt för samhället. Eller demokratin. 

Tar man i media så lätt på sitt ansvar gentemot väljarna att man inte ser det orimliga i att låsa in artiklar om just den makt man har som demokratiskt uppdrag att granska och skälet varför vi ens har ett presstöd?

Eller Lisa Magnusson och Heidi Avellan på Sydsvenskan anser att det räcker med det de själva sysslar med – tycka saker på 3000 tecken per dag. De gör inga granskningar eller något journalistiskt hantverk. De går till jobbet, tycker till om ett ämne under åtta timmar och går hem. Jag vet för jag har jobbat som det. Det var långtråkigt, jag jobbade dubbelt under hela tiden. När jag var klar med ledartexten jobbade jag med bloggen (vilket var avtalet att jag fick).

Att var ledarskribent är att jämföra med folk som sitter och refererar fotbollsmatcher. Detta är skälet varför jag sällan skriver just den här sortens artiklar utan föredrar att leverera något innehåll jag själv skapat utöver tankar. Där ny information kan presenteras. 

Men hey, det är lite olika hur man ser på sina roller. 

……………………………………..

Vill du visa uppskattning? 

Köp min nya bok om hoten mot yttrandefriheten!

Klicka här!

Swish; 076209624. Eller bli Patreon

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap