Vinna val åt sossarna


Så kan man sammanfatta Reform-klubbens affärsidé.

SvD-artikeln, som kokar soppa på så många rykten och “anonyma källor” att det är pinsamt att kalla det journalistik, skrevs som bekant av Annie Reuterskiöld vars sambo Jakob Ohlsson passande nog konkurrerar på lobbyistmarknaden.  

En uppgift SvD inte alls tyckte var värt att nämna för läsarna och försöker bortförklara genom att på samma griniga kränkta sätt media alltid har när de själva utsätts för granskning insinuera personförföljelse.

 

Men det ÄR relevant att nämna då skribenten till den journalistiska varianten av tankeläsare som på scen gissar vad folk tänker, inte bara är ihop med Jakob Ohlsson – hon är sambo. Och har därmed någon slags gemensam ekonomi. 

Jakob Ohlsson själv ger kanske det barnsligaste svaret jag sett någon ge i en krishantering, när han påstår att han gått med i Liberalerna. Han kunde inte frågat en kollega på Reform Act innan han svarade?

För Ohlson är inte som vilken anställd som helst, han är delägare. Han är en av de som får dela på nedanstående utdelning – över fem miljoner kronor på tre år i lågbeskattad utdelning.

 Och om en artikel om en av hans konkurrenter har som syfte att svartmåla kan hans bolag tjäna på det. Pengar som kommer Reuterskiöld på SvD till del då de är sambo och delar hushåll.

Extra pikant är det att han är en Socialdemokratisk kommunikationstorped sedan många år. 

I en artikel i Resumé tecknas en detaljerad bild över Jakob Ohlsson.  Grunden till allt han gör är enkel – Alliansen får inte vinna igen. Med Alliansen menas borgerligheten idag eftersom Alliansen är död. 

Han engagemang för politisk kampanj, som ledde honom till att grunda Reform Act, var att han “tog det personligt” att 12 års Socialdemokratiskt maktinnehav bröts när Alliansen vann 2006. 

Alliansen fick bara inte vinna igen 2010 och han drog därför igång en egen PR-byrå. 

Han hade lärt känna Jonas Runsiö, som i sin tur hade kontakter på den byrå som hjälpt Obama vinna presidentvalet med hjälp av Big Data. Två val före Cambridge Analytica, som gjorde exakt samma sak. Intressant nog. Obama har aldrig fått kritk. 

Samla in data. 

Är det inte ett sammanträffande att 2014 på hösten så gjordes Alliansfritt Sverige, som sossarna då ägde då de antingen köpt eller tagit över sajten från Björn Fridén som byggde upp den, gjordes om till just det?

Sajten döptes om till Skiftet. Vars främsta jobb är att samla in mailadresser. Även sajten “Min Kampanj” har detta som enda syfte. 

Genom att databasen Skiftet äger registrerar vilka kampanjer du startat eller deltagit i kan de skapa ett register, ett levande, på massa framför allt unga människor och deras intresseområden. I och med att det är konstant flöde klarar man sig ifrån att radera allt var 6:e månad. Adresserna har ju olika insamlingsdatum.

Reform Act jobbar gärna med partier. Men bara “progressiva”. 

De samarbetade med SAP även i valet 2018. 

I en artikel från 2014 i Fokus tecknas bilden över sossarnas Big Data-specialist.

Skriven när Annie Reuterskiöld var medarbetare på tidningen, artikeln är dock skriven av andra. 

I Fokus-artikeln får vi veta att Ohlsson tidigare haft uppdrag av Arbetarrörelsen – Hyresgästföreningen och Kommunal. 

När han lärt sig massor av att läsa böcker om Big Data etc ville han använda sina kunskaper på SAP för att de skulle vinna kyrkovalet. Ungefär som när Cambridge Analytica kontaktade Donald Trump. 

I valrörelsen 2010 jobbade Ohlsson ideellt som det påstås, ihop med andra i branschen som ville se att vänstern vann tillbaka makten. De låg bakom “dottern till den sjuka mamman” som blev fullständigt viralt och skapade en debatt om utförsäkringar i valrörelsens slutskede och kunde vunnit valet om den kommit lite tidigare. Det skiljde 2 %-enheter mellan blocken till Alliansens fördel. 

Ohlsson kontaktade därför SAP inför kyrkovalet. Det handlade om att samla in data via Facebook och konvertera intresse för vänsterfrågor till att gå och rösta i det val som engagerar få. Och därigenom få S till stor vinst och dessutom visa sin egen kompetens som digital torped. 

Filmen de gjorde funkade så där men när de körde en kampanj som inte hade tydlig avsändare och med “Rör inte min kompis”-symbolen, som tydligen SSU har copyright på, lyfte det. Med hjälp av Henrik Schyffert. Och hot om rasister.

Sossarna vann kyrkovalet och Ohlsson blev anställd på Sveavägen 68 som arbetsledare på deras fortfarande existerande inhouse-byrå. 

På den byrån anställdes andra av de som nu jobbar på Reform Society, som Jacob Åström.

Inför valet 2018 jobbade Ohlsson även denna gång åt SAP för att de skulle vinna och hans filosofi kring Facebook och kampanj sammanfattas väl i den här SVT-artikeln från 18 mars 2018: 

“Om journalisterna tror att en kampanj är skitstor är sannolikheten större att de skriver om det”.

Om journalister tror att det finns en stor konspiration kommer de skriva om det……..

Och den här attityden gentemot media uppvisade han redan 2014, när han samtidigt som han jobbade åt Stefan Löfven ringde upp SVT under en frågestund med dåvarande statsminister Reinfeldt och låtsades vara gräsrot. Klassisk astroturfing. 

På Reform Society, som de numera kallar sig, jobbar en rad personer som gått direkt från myndigheter eller Socialdemokraterna, många direkt från departement och Statsrådsberedning. 

Här en lista på de vars före detta jobb känns relevant för den här granskningen. 

………………………

Jenina Dahlberg, Sveriges Konsumenter
Amelie Lind, statens konstråd
Anna-Carin Winberg, grundare av lobbyföreningen “100 % förnybart”
Anette Törnqvist, politiskt sakkunnig och pressekreterare SAP
Anna Wickman, fackförbundet ST
Anne Carlsson, lokalpolitiker S i Karlstad och ordf Reumatikerförbundet
Ibrahim Kalifa, SAP i Sigtuna
Viken Wetlesen, kampanjledare danska Socialdemokraterna
Fredrik Larsson, byggt upp kommunikation på Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket
Fredrik Runsiö, fd Gullers Grupp som bl a skrivit rapport om hur LO kan påverka politiken och media mer.  Han har ett förflutet på Kommunal, del av LO.
Fredrik Wittbjer, kommunikatör Malmö stad
Ihsan Kellecioglu, Delegationen mot segregation
Jesper Liveröd, Naturskyddsföreningen och fd pressekreterare till Åsa Romson
Jennie Zetterström, Hyresgästföreningen och pressekreterare Eva Nordmark
Njord Frölander, departementssekretare Finansdepartementet
Neval Bilici, Arbetsmarknadsdepartementet och Statsrådsberedningen
Petter Odmark, analyschef Socialdepartementet
Tobias Vestergren, UD-tjänsteman
Victoria Raft, Kraftkvinnorna
Jakob Åström, polare med Jakob Ohlsson som sålde Nordkorea-jeans

Ibrahim Kalifa lämnade politiken efter att Uppdrag Granskning avslöjat korruption och just Liberalerna ihop med MP lämnade samarbetet med S så partiet förlorade makten i kommunen. 

Extra intressant är det att byrån leds av Anna-Carin Winberg som kom direkt från lobbyföreningen hon själv startat som driver 100 % förnybart. Liberalerna driver frågan om kärnkraft. 

Reform Act har jobbat med en rad politiska kampanjer utöver de nämnda. De har även jobbat åt IF Metall, PRO, Fairtrade, Naturskyddsföreningen. De första fyra ingår i Arbetarrörelsen. 

Reformklubben har jobbat åt Hyresgästföreningen, Livsmedelsverket och Kommunals hotell Marholmen, ni vet där pamparna förlustat sig utan att betala hyra i decennier och som fick Anneli Nordström på fall för några år sedan. 

Deras stora politiska kund Socialdemokraterna har ett stort intresse av att Sabuni byts ut till Ullenhag för att säkra evigt Socialdemokratiskt maktinnehav. 

Säg igen att det inte är relevant information att SvD:s hävdade “scoop” som bygger på rykten och gissningar och hemliga anonyma källor har nära kopplingar till det här. 

……………………………………..

Vill du visa uppskattning? 

Köp min nya bok om hoten mot yttrandefriheten!

Klicka här!

Swish; 076209624. Eller bli Patreon

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap