Nationalist javisst?


Feministiskt Initiativ är snart ett kommatecken i svensk politisk historia. De fick under 0,5 % i senaste valet och om de får ett resultat under 2,4 % i valet 2022 ryker hela partikassan för då kvalificerar de inte för att få statligt partistöd ens längre. 

Men just nu har de fortfarande ett Twitterkonto som är aktivt i alla fall och en partiledare, den förra hoppade av efter valfiaskot. Farida al-Abani heter den nya. 

Idag skrev hon det här. Hon vill skända den svenska flaggan och “ta död på dagens nationalism”. 

Hon babblar sedan vidare om kolonialism. Intressant nog nämner al-Abani inte att hennes andra hemland Libyen så sent som 2017 av CNN rapporterades vara slavhandels-centrum i Afrika. De säljs slavar i Libyen IDAG. 

Se CNN-inslaget nedan.

Men det ännu mer intressanta i Farida al-Abanis tweet är att hon 2011 själv öppet deklarerade sig nationalist. 

I Borås Tidning skrev hon följande text:

“Jag har aldrig riktigt varit stolt över mitt land. Jag har tidigare skyllt det på att jag lever i Sverige och att nationalism över lag inte är populärt”. 

Men efter “den arabiska våren” kände hon alltså sig så nationalistisk att hon till och med ville skriva om det i tidningen. 

Om jag skulle skriva att jag ville skända den libyska flaggan, vad skulle hon som nationalistisk libyer säga då? Bränna den, klippa sönder den, hoppa på den eller vad hon nu tänker med skända flaggan. Torka bajs på den kanske? Jag vet inte, jag har aldrig skändat en flagga. 

Men det är säkert helt okej för henne om jag öppet gör det eftersom länder ju inte är viktiga, inte flaggor och inte gränser. Eller?

Det är den här enastående dubbelmoralen som skaver enormt. Och det är det sanningsenligt inte alls bara al-Abani som ger uttryck för i svensk politisk offentlighet. En rad personer med dubbla kulturella identiteter och kanske även medborgarskap kan på fullt allvar kräkas offentligt åt allt svenskt som i deras tycke ens angränsar till nationalism och samtidigt vara helt ogenerat supernationalistiska när det gäller den andra kulturen de har. 

Özz Nujen är bara en av många som ger uttryck för detta. 

Jag har en fråga till al-Abani. Om jag flyttar till Libyen, är jag libyer då? Hur lång tid skulle det ta och vad skulle det krävas innan jag kan säga att jag är libyer? Och är jag libyer om jag bor i Libyen men säger öppet att jag vill skända den libyska flaggan?

För tydlighetens skull, för det många och trista medvetna missförståndens skull – jag har aldrig betraktat mig själv som nationalist själv. Och jag tycker att människor som är assimilerade i Sverige är svenskar oavsett var de föddes. Jag tror att man kan bli svensk/fransk/amerikan etc om man är tillräckligt integrerad i landets kultur, språk och historia och vill vara det.

Därför tycker jag att lika självklart som att al-Abani är svensk att svaret på den frågan måste vara att jag kan bli libyer, om jag vill.

Kan hon och hennes föräldrar självklart bli svenskar kan jag bli libyer

Men frågan är vad hon tycker?

Det framgår inte. 

Vad skulle Özz Nujen säga om jag sa att jag vill bli kurd?

För en nationalism kan inte vara bra samtidigt som den andra är förkastlig. Antingen eller. Antingen är all nationalism dålig eller all bra. Man kan inte cherry picka som många i svensk debatt idag gör, och som är otroligt irriterande. De får hållas också, media ställer aldrig relevanta frågor.

Det är allmänt okej att hata svensk nationalism, för den är nästan som Hitler och faktiskt syftar till att skada en, men samtidigt svepa in sig i sina föräldrars hemlands flagga när man tar studenten, skriva nationalistiska krönikor i kvällspressen och vilja skända svenska flaggan. Anything goes. 

Hur länge ska det här få hålla på?

……………………..

Vill du stödja mig? Bli en Patreon

Eller Swish: 0762096244

Sajten är öppen och gratis, väljer man att donera ska detta betraktas som en gåva utan krav på motprestation.

11 kommentarer till Nationalist javisst?

  1. “Och är jag libyer om jag bor i Libyen men säger öppet att jag vill skända den libyska flaggan?” bästa citatet i en utmärkt kritik. Men sen så kommer det en sammanblandning av begreppen: jag delar RWU:s syn på att en ASSIMILERAD invandrare är svensk. Men då måste man ju vara klar över vad som menas med just assimilerad. Den följande meningen: “Jag tror att man kan bli svensk/fransk/amerikan etc om man är tillräckligt integrerad i landets kultur, språk och historia och vill vara det.” är problematisk just därför att den (medvetet?) sammanblandar begreppen. Att vara integrerad (och vilja vara det) i alla dessa avseenden är enligt min definition faktiskt att vara just assimilerad, mest beroende på just viljan; bekräftelsen kommer när man kallar sig och vill vara just svensk, delar våra värderingar och är stolt över den kultur som finns här, ser den som sin egen. Skillnaden mot att vara integrerad är att i det senare fallet är man en fungerande samhällsmedlem, sköter sina åtaganden, men avviker i något eller flera av dessa avseenden.

    Det mest destruktiva för Sverige på sikt skulle faktiskt kunna vara att vi får för många sådana sistnämnda. För att hålla ihop vår kultur krävs det ju nämligen att man anser den värd att bevara. De som inte ens försöker är lätta att identifiera, de undergräver svensk kultur utan att visa asociala tendenser är mycket svårare att kritisera. Blir de för många så relativiseras värdet med den svenska kulturen ofrånkomligen. Skillnaden mellan att vara nationalist och att vara assimilerad i vår kultur är som jag ser det, just att man är medveten om detta. Jag skulle tycka att det vore ett stort steg framåt om även RWU ville göra den symboliska men ack så viktiga markeringen.

  2. Hon kan åka tillbaka och gapa där får hon se vad som händer. Den som rör våran blå gula flagga ligger illa till hos svenskarna.

  3. Palestina åt palestinierna.

    Kurdistan åt kurderna.

    Sverige åt svenskarna.

    Vilket av ovanstående uttalanden är gravt rasistiskt och tillika ett grovt värdegrundsbrott?

  4. En typisk muhammedaninvasiv, som hatar väst. En typisk vänstertaliban. En afrikan, icke en Europé. Oförskämd, korkad och skulle spela angripet, menlöst offer vid minsta sanningssägande mot henne (eller hon vill kanske vara en “henom”?). Och slafveriet inom muhammedanismen; det hafver fortgått och fortgår än i muhammedanbältet. Och muhammedanismen kallar ju vänstern för “mångkultur” och är enligt vänstern “spännande” och “berikande”. Att säga annat fördömer vänstern som “islamofobi”.

    Med nationalism menar afrikanen här att bevara Sverige. Det är alltså att bevara Sverige och Svenskarna, som kämpa för det, som hon tillriktar sitt omisskännliga hat

    Muhammedanismen och vänstern, en symbiotisk ondska

  5. Nu pratar man om de som kom till Sverige under 50-talet och byggde upp landet
    Vet man hur många som kom och byggde landet?

  6. Interessant att en människa med arabiskt ursprung adresserar kolonialism till svenskar, när Nordafrika en gång var afrikanskt.
    Om man dessutom studerar slav handel, så kan man konstatera att visst köpte bl.a Amerikaner och Européer slavar från forten på Afrikanska västkusten, men vilka var det som jagade och tillfångatog slavar till försäljning?
    Detta borde efterforskas för att få ytterligare klarhet, speciellt när anklagelser kommer från arabvärlden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap