SAS fattar fortfarande inte

Jag trodde tiden sprungit ifrån den syftesdrivna reklamen. Ni vet, den som reklamare beskriver som en ”lägereld” folk samlas kring och berättar historier? På svenska: reklam som vill att du köper grejer som försöker skriva dig på näsan med politiskt korrekta åsikter. Audi rekryterade Kakan, Per Schlingman hade kjol för Åhléns. Ni fattar. 

Men SAS verkar vara lite efter, tyvärr. Så de gör en reklamfilm där de påstår att det inte finns något skandinaviskt. Köttbullar, midsommarstång, allt är det någon mer högstående kulturs verk. I Skandinavien finns det…..ingenting. 

Ni kan fortfarande se filmen på Youtube om ni missat. 

SAS är…..tondöva. Skulle jag vilja säga. 

Har man missat att vinden vänt både vad gäller syftesdriven reklam men också att även 2015, då Ingrid Lomfors (chefen för Forum för levande historia) på en TV-sänd mys-och kramkonferens precis innan flyktingskrisen briserade och Åsa Romson grät påstod att det inte finns någon svensk kultur, så sa folk ifrån. Rasade faktiskt. 

För att det är oförskämt. Historielöst. Och rent ut sagt fel. 

Det var 4 år sedan. Då man fortfarande inte fick kritisera något som hade med migrationens konsekvenser ens att göra utan att vara Hitler. Även då var Lomfors för mycket. 

Mycket vatten har flutit under broarna sedan dess. Men detta missade SAS reklamare och SAS marknadsteam visst, eller att saker hänt i den politiska debatten. Som att just områden som kultur dominerat  debatten ett tag. 

Det finns massa saker som är skandinaviskt. Design och möbler, musik, det skandinaviska ljuset som inspirerat generationer av konstnärer, snapskulturen, maten. För att nämna några. 

Det är nästan så man undrar om SAS medvetet ville förolämpa folk för att ”skapa debatt”. En klassisk trollning i så fall, ironiskt nog. 

Eller så tror SAS verkligen att det ändå högst reella svenska självföraktet skulle trumfa en tvåminutersfilm av att dissa allt det folk älskar med Sverige? Reducera det till ett ingenting? Alla skulle tycka att det snarare är lite framåt och ”progressivt” att trycka ner den svenska påstådda icke-kulturen ännu lite längre ner i folks halsar?

Och därför skulle vi börja flyga med SAS. 

Nu får givetvis även statligt ägda SAS göra usla reklamfilmer, inte mig emot. Inte så att jag vill förbjuda folk att göra bort sig. Då skulle man få förbjuda hela den svenska vänstern.

Men som civilekonom med just marknadsföring som specialitet och som jobbat med kommunikation i 15 år fascineras jag av detta episka fiasko av ett sådant stort bolag. 

För vad gjorde då SAS när de fick välförtjänt kritik när de påstår att det inte finns något skandinaviskt?

De raderade kritiska kommentarer på sin Facebook-sida, de tog därefter ner filmen och sedan skickades deras PR-byrå iväg…..de skulle kalla det krishantering (och tar säkert mycket bra betalt) men jag kallar det ett magplask till……för att påstå att kritiken mot kalkonfilmen är styrd av Ryssland och nationalistiska troll. 

Herregud. 

Istället för att ta några steg tillbaka, medge att filmen inte var så bra så skyller man ifrån sig. På Sputnik och troll. 

I artikeln får först en Mathias Cederholm yttra sig som någon expert på troll och fake news. Problemet med honom är att han fram till förra året var forskare i historia. Hans enda merit är en Facebook-grupp, och nu driver han ett eget företag som påstår sig kunna det här med källkritik. Facebook-gruppen har bara 9 000 medlemmar, jag har 24 000 följare av min sida.

Denna person tycker Aftonbladet duger som ”expert” på påverkanskampanjer från Ryssland. Alla på FOI var kanske sjuka?

Den andra dignitären på påverkan heter Sverker Sörlin och är inte heller han expert på det. Utan forskar i miljöhistoria. Undrar vilka andra de ringde innan om detta var de som svarade?

För en Facebookgrupp-ägande historiker 50 plus år räckte inte som expert ju. De tog in det tunga gardet. Ytterligare en person som inte har någon koll på påverkanskampanjer från främmande makt.

Naturligtvis är mannen som intervjuas i Aftonbladet-artikeln inte vem som helst. Utan en författare utgiven av Arena, LO och sossarnas tankesmedja-koncern. 

2013 skrev han till exempel den här artikeln som är samma gamla tillväxtfientlig antikapitalistiska smörja som resten av miljövärlden. Det är som en trasig skiva. 

Tesen SAS byrå och eller aktivister på Aftonbladet vill förmedla är att högerextrema ”kapade” namnet SAS (!). 

Det blir alltså värre. 

Hur exakt man gör det på Twitter, kapa ett varumärke förtäljer inte historien. Och så trendade SAS och massa människor såg filmen. 

Vänta lite nu. Var inte det just vad SAS ville? Att många skulle se filmen? Varför la de den online om de inte ville ha spridning? Men om ”fel” personer delar den och av ”fel” anledning, dvs att de kritiserar den, så är det att kapa. 

”Attacken” kan inte bero på att massa människor tyckte filmen var kass, det MÅSTE vara troll och ryssar bakom. 

Vilken amatörnivå. Ingen har kapat något. SAS trendade för att de gjorde en skitfilm som folk delade för att de också tycker att det är en skitfilm. Men det är reklamfilm.

Vad tror Aftonbladet händer med en film som delas?

Den får….visningar. Folk skrattar åt den. Pratar negativt om den. Varumärket får sig en dipp. Men det är knappast något massförstörelsevapen. Ingen har manipulerat filmen, ingen har ens gjort något roligt meme ännu. Det som hände var att filmen spreds och sedan togs ner. Efter att massa människor, även folk som inte är troll och ryssar, sa ifrån. 

Det här kan vara årets inte bara mest pajiga reklamfilm utan framför allt årets absolut mest generande krishantering. Kanske någonsin faktiskt. 

Jag hoppas Berghs och andra som utbildar framtidens reklamare och PR-konsulter tar detta som exempel i all tid och evighet på hur man inte ska göra. 

Men hey, SAS får gärna göra bort sig. 

Dagens händelser var som att bevittna en tågolycka. Inte kul men man kan inte låta bli att titta. Sedan vill man ringa 112. 

……………………..

Edit 13 feb:

Det visar sig att Aftonbladets ”expert” sitter i Jan Myrdahl-sällskapets styrelse. De delar ut Lenin-priset. Sverker Sörlin har ett förflutet i KMFL.

……………………..

Vill du stödja mig? Bli en Patreon

Eller Swish: 0762096244

Sajten är öppen och gratis, väljer man att donera ska detta betraktas som en gåva utan krav på motprestation.

Liked it? Take a second to support Rebecca Weidmo Uvell on Patreon!