SVT och det kommersiella


Statlig TV slår sig ofta på bröstet att de är ”oberoende”. Som om journalistik betald av politikernas budget skulle vara en särskild garant för det när det istället inte handlar om finansieringen utan om organisering. 

Och svensk statlig TV är inte fri från politisk styrning och påverkan, tyvärr. Styrelsen är till exempel utsedd av regeringen. 

Hur ofta hör man inte SVT påstå att de är oberoende?

Men oberoende av kommersiella intäkter är de trots att de tar in många hundra miljoner per år kommersiellt. 

Bilden är hämtad från deras senaste årsredovisning.  

2018 tjänade SVT 250 miljoner kronor på olika sorters kommersiell verksamhet. 

Det är lite olika saker de pysslar med, som alla stora företag finns det olika intäktsströmmar. 

Sponsringen till exempel, gav 37,1 miljoner kronor i intäkter. Men SVT verkar inte förstått begreppet sponsring riktigt. 

”Det är viktigt att påpeka att SVT inte samarbetar med sponsorer utan endast ger plats i bild för företagsnamnen.”

Ja? Det är ju lite grann det som är sponsring. 

Nu får SVT enligt tillståndet ta emot sponsring men det är det som är märkligt. Spelbolag är helt okej att ta emot pengar från. 

Men sponsrade TV-sändningar är inte det enda stället degen rullar in till SVT ifrån. 

Som ni kan se på diagrammet från deras årsredovisning är Övriga Rörelseintäkter störst. 

Här stod bland andra Coca Cola, Coop, Elon, Marabou, Toyota, Bolist, Kappahl. OLW, Onlinepizza, Postkodlotteriet, Santa Maria, Silja Line och Expressen för stora intäkter.

Hur mycket vill inte SVT redovisa. 

Andra Övriga rörelseintäkter är pengar de får in genom att ta betalt för telefonröstning till Melodifestivalen och Världens barn-galan. Jag trodde i min enfald att galan samlade in pengar till välgörenhet och inte till SVT. 

Förutom Övriga rörelseintäkter har SVT Övriga intäkter. 

Och här hittar vi försäljning av…..julkalender och allsångshäftet. Program de producerar genom att kräva fem miljarder skattekronor tjänar det sedan merchendise-pengar på. 

Statliga skatteätar-mediebolaget Gluff gluff kan alltså inte ens sälja kalender och häftet till självkostnadspris till de personer som betalar deras hela verksamhet, utan tjänar pengar på det. 

Det är ju det här som är så bedrövligt. 

Mot bakgrund av att kvaliteten sjunker, förtroendet är på kraftigt nedåtgående enligt SVT:s egna hemliga mätningar och ny skattefinansiering kan vi inte samtidigt tillåta att SVT drivs som vilket annat kommersiellt mediebolag som helst. 

Varför är inte SVT skyldiga att berätta exakt vad varje bolag betalat så att de är transparenta med det inflytande bolagen kan utöva?

Hur oberoende är ett statliga medieföretag som drivs kommersiellt på vissa sätt?

Ta bort möjligheterna för dem att tjäna pengar på något alls utan kräv i tillståndet att sådant ska ingå i de fem miljarder de kostar. Julkalendern och dylikt kan produceras och säljas till självkostnadspris, är något gratis blir det slöseri av den anledningen. 

Jag upprepar det jag sagt i tidigare inlägg – halvera SVT:s budget. Rakt av. 

……………………..

Vill du stödja mig? Bli en Patreon

Eller Swish: 0762096244

Sajten är öppen och gratis, väljer man att donera ska detta betraktas som en gåva utan krav på motprestation.

Copy link
Powered by Social Snap