Pisa – bakom rubrikerna


Idag kom senaste Pisa-undersökningen som mäter kvaliteten i den svenska skolan och det mest framträdande är – fram till Alliansen tog över gick det enbart neråt men tack vare borgerlig skolpolitik lyckades vi vända trenden. 

Att lärarna “fick en chock” 2006 att skolan ska handla om kunskap är förmodligen en av de “utmaningar” skolan haft under 2000-talet men bra ändå att de till slut insåg vad jobbet går ut på. 

Men det finns saker i Pisa ingen just nu vill prata om. 

Som att Sverige har ett helt eget diagram. 

Eller att elever med utländsk bakgrund, dvs inklusive de födda i Sverige, presterar otroligt dåligt. 

Fyrkanten är icke rensat för socioekonomiska variabler medan strecket är. Som ni kan se presterar alltså utlandsfödda även rensat för “fattigdom” betydligt sämre i skolan än svenska elever. 

Man kan också se att inte bara har Sverige låg andel högutbildade lärare utan vi ligger långt under OECD-snittet. Svenska skolan är helt enkelt fullt med lärare som inte är utbildade. 

Kazakstan har alltså högre andel utbildade lärare än Sverige. Vi ligger något bättre till än Costa Rica. 

Sammanfattningsvis är det givetvis bra att den negativa trenden verkar ha brutits, tack vare att borgerligheten tog tag i problemet. Men det är knappast något hurra-läge ändå. 

För trenden är inte vänd. Och med en lågutbildad lärarkår som till och med slås av Kazakstan och som var “chockade” över att de 2006 fick veta att det handlar om kunskap i skolan, känns det inte särskilt hoppfullt. 

Särskilt inte som det är elever med utländsk bakgrund som trots att man rensar från socioekonomiska faktorer drar ner den svenska skolans prestationer och snitt enormt. För den gruppen fyller vi bara på fortsatt. Alla de som fortsatt kommer, alla de anhöriga som väller in, alla de barnen ska gå i den svenska skolan. 

Stöket och oron i den svenska skolan drabbar de som allra mest behöver den och det är de svaga eleverna.

Dessa elever är oftast utlandsfödda eller har utlandsfödda föräldrar. 

Tills vi får ordning på det, tills vi eliminerar de kriminella eleverna och låser in dem på ungdomsskolor där vi inför en kombination av disciplin, träning, jobb och studier i en optimal kombination så att både de ges en chans men också att skötsamma elever slipper ha dem i skolorna, kommer vi få vänta på ett trendbrott. 

Först då kanske fler vill bli lärare och fler stannar kvar. För det är det verkliga skälet till varför vi har så få utbildade lärare i den svenska skolan – skolorna har så stora problem med framför allt stök och kriminella respektlösa individer som förstör, att lärare, som älskar att utbilda, ledsnar. 

Vilken person vill istället för att undervisa förvandlas till en socialtant som ska hantera allt sådant inklusive orimliga föräldrar på heltid?

……………………..

Vill du stödja mig? Bli en Patreon

Eller Swish: 0762096244

Sajten är öppen och gratis, väljer man att donera ska detta betraktas som en gåva utan krav på motprestation.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap