……och SVT spelar eller är dumma


Det var tydligen efter “humorprogrammet” Svenska Nyheter som SVT valde att även lansera en politisk kampanj mot privat tandvård. 

En del personer har jag sett ser inte problemet, alltså läsare. Varför skulle en kampanj mot befintligt system vara ett hot mot branschen privattandläkare?

Jo, för att det är del enda delen av vården som fungerar oproblematiskt. Du behöver inte vänta i månader på att få träffa en specialist som vuxen. För att marknaden är privat kan du välja vilken tandläkare du vill, få tid tämligen direkt inbokad och sedan betalar vad just den tandläkaren tar betalt. Och det finns en rad tandakuter där du sladda in när som helst och få akuta problem fixade, utan väntetid 18 timmar. Dessutom har tandläkare ofta väldigt höga siffror på kvalitetsindex jämfört med resten av vården. 

Varför är det så här då?

För att du betalar själv. Det kan man tycka vad man vill om och för vissa tandproblem är det dyrt. 

Men det SVT gör är att opinionsbilda för att systemet ska ändras. 

Fattar då SVT att de bedriver påverkan? Nej. Eller ja. Beroende på om de spelar dumma eller är dumma. 

Läs nedanstående konversation mellan riksdagsledamoten Jonas Andersson och SVT. Apropå att de lägger skattepengar på lobbyism. 

 

“Driver SVT kampanj för bättre tandvård?

Nej, Svenska Nyheter redovisar fakta om hur tandvårdssystemet fungerar, framför allt skillnaderna med det vanliga systemet och ställer frågan varför tänderna inte ses som en del av kroppen.” 

Här visar SVT att de antingen medvetet spelar dumma att deras lobbykampanj, som dessutom resulterat i totalt sönderspammade mailkorgar för landets ledamöter, eller så förstår det verkligen inte vad lobbyism är. 

Jag vet inte vilket är det som är värst. 

Om de inte ens vet vad lobbyism är har vi ju ett ännu större problem. 

Så om någon från SVT läser det här: 

  • Det ni driver är en kampanj.
  • Det är till och med så att ni själva kallar det en kampanj på er egen kampanjsida. Remember? Bilden nedan togs igår (ledtråd: dela kampanjen i sociala medier).
  • Innehållet i kampanjen är krav på en politisk förändring och mottagarna är landets folkvalda politiker så det är en POLITISK kampanj ni bedriver.

 

  • Lobbyism är inte alltid en tydlig PARTIPOLITISK fråga (man propagerar för endera partiets politik) utan handlar ännu oftare om särintressen, eller särskilda frågor. Som till exempel tandvård. 

Men som av en händelse så är just “Tänderna är en del av kroppen” namnet på både en rapport och kampanj LO lanserade i Almedalen 2015. 



Som av en händelse heter en motion av två sossar från 2018 exakt detta också. LO och S är ju samma sak fast gör olika saker, som ni vet. En facklig och en politisk gren av samma rörelse. 


Som av ytterligare en ren slump är detta samma kampanj som drivs av ännu en gren av arbetarrörelsen – sossetankesmedjan Tiden. De skrev debattartikel i maj i år på just det temat. 


Alliansfritt Sverige, som finansierades av LO och S, la ju ner 2014, och omvandlades till Skiftet, är en annan del av arbetarrörelsen. 

Där finns det också en kampanj, överraskande nog.  Den har 95 000 underskrifter så den måste betraktas som en av Skiftets mest lyckade kampanjer (de är inte så framgångsrika).


Skiftet drivs av sossar,  bland andra Robin Zachari som jobbat åt Alliansfritt Sverige och Tankesmedjan Tiden. 

Döm av min förvåning när jag hittar en nyhetsartikel på just SVT om kampanjen, publicerad för ett år sedan. Tänka sig, det kunde jag aldrig tro.


Ser ni nu, SVT?

Att det ni gör är lobbyism? Att ni tagit skattepengar och lagt på politisk påverkan?

Eller, ser ni nu att ni är avslöjade med att spela dumma snarare. 

Vet ni vad jag tycker att det ser ut som?

Ett rent beställningsjobb från Socialdemokraterna. De tackar säkert er med ännu högre anslag snart. 

Beklämmande att ni gör bort er så här gång på gång. För fyra miljarder skattepengar per år förväntar jag mig att ni åtminstone låter bli opinionsbildning.

Det vore kul att få bra TV också och inte “Präst söker fru”, “Gifta på låtsas säsong 18” eller “Sveriges tjockaste hund” men just nu nöjer jag mig med om ni bara låter bli att lägga pengarna på lobbyism faktiskt. 

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 0762096244

0 kommentarer till ……och SVT spelar eller är dumma

  1. Jag ser dock inget hinder för att sjukförsäkringar även skall täcka tandvård. Förutsatt att formerna blir sådan att privata vårdgivare blir INTE lidande.

    Inom sjukvården har man ju hittat någon form av samordning, så går det där så bör det gå med tänder. Fast all samordnad tandvård lär stupa på att det då avslöjas orättvisorna med att illegaler resp invandrare särbehandlas av (tand-) vården. F ö – när upphör invandrares subventioner – 50-lappen? Hur vet vården om en invandrare är berättigad eller inte?

    Just nu klagar den offentliga vården bittert över att privatsjukvården resp “internetvården” stjäl vårdpengar genom att vara tillgängliga. Enkel lösning – GÖR ER SJÄLV TILLGÄNGLIGARE. För varje vårdcentral som läggs ner (i glesbygd) desto mer internetvård får offentlig vård betala för istället. Ju längre väntetider, desto fler vänder sig till vårdgivare med korta köer – självklart.

  2. SVT är inte objektiv utan helt styrt av S, MP och V!
    T.ex
    Klimatdiskussionen i Ekdahl o Ekdahl
    (Kusiner? Familjeföretag? Arvode?)
    Inga vetenskapsmän (så kallade klimatförnekare) tilläts deltaga fast många av de mest internationellt kända är Svenskar! Som Lennart Bengtsson, Nils-Axel Mörner m.fl!
    Hur förklarar SVT det!
    För drygt 9 miljarder/ år (som man tvingas betala även om man inte orkar eländet, dess utom.ö, kostar ni på er en reklamfilm för SVT som i detta sammanhang är helt obegripligt, trodde först det var dålig satir! ) borde man kunna förvänta sig mer

  3. Toppenjobb med att vaska fram siffrorna över efterlevandepension för ensamkommande. Det är helt galethur lätt man kommer in i våra välfärdssystem utan att ha budragit med en enda krona.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap