ETC och “annonsörerna”


Det är ändå så kul att Ehrenberg fortsätter att kämpa på i sitt parallell-universum där sanningen alltid är relativ. 

Idag gick de ut med att de “tackar nej” till alla “fossila annonsörer”. 

Chefredaktör Andreas Gustavsson slog på stora god-moral-trumman och meddelade detta drastiska beslut idag i sin krönika.

Jag länkar inte till ETC för att jag inte vill bjussa dem på trafik. 


Han hävdar i samma artikel att 15 % av deras totala annonsintäkter varit från fossila branschen, som de nu avstår ifrån. 

Och att de har en sjusiffrig annonsintäkt. Med andra ord minst 1 000 000 kronor. 

Jag ska räkna lite på det nedan. 

Men först måste jag visa hur ledsna de blev över att ingen brydde sig om deras stora “nyhet”. De hade verkligen hoppats. 

Kanske beror det på att ETC är en liten tidning?  Att de är dåliga?

Enligt deras egen statistik såg besöken ut så här under september. 274 000 unika besökare på webbplatsen. 


Det här är alltså en tidning som är fullständigt dopad med presstöd och andra bidrag, som lönesubventioner och dessutom flyttar pengar mellan de 25-ish bolagen Ehrenberg driver. 

Hur mycket har då jag, som är en enda person utan en enda krona av andra människors ofrivilliga skattebidrag, som lever helt och hållet på frivilliga bidrag men framför allt konsultintäkter?

Jag har typ hälften av deras trafik. Detta är min september


Utan att ta en enda krona av dina pengar från dig med tvång. 

Hur vore det om ETC först slutade göra det än att avstå från de få intäkter de lyckats skrapa ihop?

För att få en aning får man kolla på hur många prenumeranter de har. Enligt den statistik från Orvesto som presstöden för 2019 byggde på har ETC 9 100 prenumeranter, varav 4 500 digitala. 

När deras fipplande med presstödet uppdagats och den dörren stängts fick de inte räkna gratisprenumerationer och nästan alla lokala “editioner” fick läggas ner. 

Att deras prenumerationsstock höjts sedan förra året ska enbart refereras till detta – att Dagens ETC tog över alla kvarvarande prenumeranter på de lokala tidningarna som lades ner. 

Hur vet jag det?

Det har de själva sagt. 

I samma artikel sa de även att de inte hade några annonser i någon av de 15 lokaltidningarna. Alltså är de enda annonsintäkterna de haft från ETC och Dagens ETC. 


Kollar man på Dagen ETC:s senaste resultaträkning ser man en enorm höjning av intäkterna. 

De tog över prenumerationerna från alla de nerlagda tidningarna inkl Fria Tidningen. Och personalen. Som ni ser har även personalkostnaderna ökat enormt på ett enda år.


Innan nerläggningarna var samma bolag Lokaltidning Uppsala AB.
 

Vad gäller deras annonsblad så använder de fortfarande 2016 års siffror. 


En prenumeration kostar som lägst 2 388  kronor per år, 2 940 kronor om du ska ha digital tidning. Gratisprenumerationer räknas inte in i presstödet så siffran på 9100 vara exkl dessa. 

Eftersom de inte har enbart digital prenumeration kan de 4500 i digitala prenumeranter bara vara de som valt den dyrare prenumerationen på både papper och digitalt. 

Totalt 13,2 miljoner per år i intäkter. 

Resten är vanliga prenumerationer (4600 st), som genererar 10,9 miljoner kronor i intäkter. Givet att siffrorna stämmer såklart. 24,1 Mkr i totalen.

Nu är betalningsgraden bara 88 % på detta. Så en uppskattning är att prenumerationsintäkterna är 21,2 miljoner kronor. 

De hade 39,4 miljoner kronor i totala intäkter förra året. Så 17,7 Mkr i andra intäkter än prenumeration.

Presstödet uppgick till 17,2 Mkr för Dagens ETC.

Men totalt tog Ehrenberg 21 miljoner kronor av våra pengar i år.

Så jag ser bara 500 000 kr i annonsintäkter.

15 % av annonsintäkterna hävdar de är från “fossila branscher”, utan att ge ett enda exempel. 

Det skulle i så fall handla om 75 000 kr i annonser från “fossilt”. Per år.

Gustavsson påstår sjusiffrigt, så om de mot förmodan har 1 miljon kr i annonsintäkter är det ändå bara 150 000 kr per år.

12 500 kr per månad. Inget kostsamt ställningstagande.

Skatten presstödet består av kommer från bensinskatt, utdelning från Vattenfall och annat fossilt. Avstå från 21 Mkr i presstöd istället.

Överdrifter och fabriceringar är dock deras signum och jag har ett annat exempel. 

2018 lanserade de kampanjen 800 dagar. Att om 800 dagar går jorden under (temperaturen har ökat så mycket att den inte kan “räddas”).

Varje dag skulle de räkna ner. 


Är det inte underhållande att det idag fortfarande är 800 dagar kvar?


Annonsen är aktuell och tagen från deras sajt idag. 


Borde det inte stå 460 dagar? 

Det har ju gått 340 dagar från den 29 oktober 2018. 

Ni ser. 

Lita aldrig på något Johan Ehrenberg och ETC säger. 

……..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 0762096244

0 kommentarer till ETC och “annonsörerna”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap