Sluta hacka på Voi


För ett år sedan började man se dem i stadsmiljön – elscootrarna.

Som med ett smart inloggningssystem via QR-koder och en app där man registrerar sitt kreditkort gör att du lätt och smidigt när du går förbi en scannar för att kolla om den är ledig och har batteri och sedan låser upp den. Summan dras automatiskt från kortet sedan. 

Men under våren har det dykt upp en strid klagomål – ni har alla dessa gnällspikar i era sociala medierflöden. Scootrarna skräpar ner, är i vägen och borde ändå inte alla cykla ändå? 

Vissa politiker har lyft att man borde förbjuda dem för att en person (1) hittills dött.  Som om det inte varje vecka är olyckor med cyklar, ibland även dödsfall.  

En aspekt saknas dock i debatten om Voi – tryggheten. 

Helt plötsligt finns det ett transportmedel nästan alla har råd med som säkert efter mörkrets inbrott kan transportera dig till och från ett ställe i stan. 

Ska vi fokusera på det eller på att det ibland är en som vält och som råkar ligga lite i vägen för dig när du ska promenera?

Dessutom är skälet oftast att stöden är för klena, de blåser lätt ner av vind eller om någon går förbi. Inte att folk medvetet slänger dem på marken.

Detta löser man enkelt med kraftigare stöd, kanske dubbelstöd som MC-har. En ny marknad genomgår alltid en period av överetableringar och produktutveckling. Där är vi nu. Marknadsekonomin kommer inom kort lösa problemen med för många leverantörer och för klena stöd, var så säkra. 

Men man ska inte underskatta hur bra el-scootrarna löser ett existerande problem – säkra transporter i mörker. 

Det sker fem våldtäkter per dag i Stockholm. Fem. Inte sällan när det gäller överfallsvåldtäkter är det i nära anslutning till just kollektivtrafik, eller under transport hem gående. Unga människor blir rånade, och slås ner. Samma grupp som har lägst inkomster för att de antingen studerar och bor hemma eller precis börjat jobba. 

En taxi kostar flera hundra kronor även om det handlar om ett par kilometer men med en Voi tar du dig dörr till dörr samma sträcka på 5-10 minuter för en femtiolapp. Lika mycket som bara framkörningsavgiften är för en taxi. 

Alla har inte råd att åka säkert hem. Och får förlita sig på att gå eller åka kollektivt även om det är på natten. Även transporter till och från kollektivtrafik gör att man är utsatt.

Tack vare det smarta hyrsystemet via QR-kod och en app kan dessa personer nu öka sin personliga trygghet. En smart telefon är det enda som behövs. 

Personlig trygghet ska inte vara en klassfråga. 

Sluta gnäll på att det skräpar ner.

Kräv istället att företagen förbättrar stöden men ta ett kliv utanför er egen trygga miljö och de, mot bakgrund av det eskalerande våldet i samhället, är en förbättring. Inte en försämring. Man får tåla att en ny bransch även innebär några nackdelar och inkörningsproblem men fördelarna för el-scootrarna är oändligt mycket större. 

Jag vill inte bli en pinne i våldsstatistiken och gör vad jag kan för att undvika det, även om det finns en gräns för anpassningen.

Men att åka säkert hem är något alla tänker på, eller borde tänka på. 

Voi och deras konkurrenter har tack vare tekniken löst ett reellt problem. De ska ha tack. Inte skäll. 

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 0762096244

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap