Sluta hacka på Voi


För ett år sedan började man se dem i stadsmiljön – elscootrarna.

Som med ett smart inloggningssystem via QR-koder och en app där man registrerar sitt kreditkort gör att du lätt och smidigt när du går förbi en scannar för att kolla om den är ledig och har batteri och sedan låser upp den. Summan dras automatiskt från kortet sedan. 

Men under våren har det dykt upp en strid klagomål – ni har alla dessa gnällspikar i era sociala medierflöden. Scootrarna skräpar ner, är i vägen och borde ändå inte alla cykla ändå? 

Vissa politiker har lyft att man borde förbjuda dem för att en person (1) hittills dött.  Som om det inte varje vecka är olyckor med cyklar, ibland även dödsfall.  

En aspekt saknas dock i debatten om Voi – tryggheten. 

Helt plötsligt finns det ett transportmedel nästan alla har råd med som säkert efter mörkrets inbrott kan transportera dig till och från ett ställe i stan. 

Ska vi fokusera på det eller på att det ibland är en som vält och som råkar ligga lite i vägen för dig när du ska promenera?

Dessutom är skälet oftast att stöden är för klena, de blåser lätt ner av vind eller om någon går förbi. Inte att folk medvetet slänger dem på marken.

Detta löser man enkelt med kraftigare stöd, kanske dubbelstöd som MC-har. En ny marknad genomgår alltid en period av överetableringar och produktutveckling. Där är vi nu. Marknadsekonomin kommer inom kort lösa problemen med för många leverantörer och för klena stöd, var så säkra. 

Men man ska inte underskatta hur bra el-scootrarna löser ett existerande problem – säkra transporter i mörker. 

Det sker fem våldtäkter per dag i Stockholm. Fem. Inte sällan när det gäller överfallsvåldtäkter är det i nära anslutning till just kollektivtrafik, eller under transport hem gående. Unga människor blir rånade, och slås ner. Samma grupp som har lägst inkomster för att de antingen studerar och bor hemma eller precis börjat jobba. 

En taxi kostar flera hundra kronor även om det handlar om ett par kilometer men med en Voi tar du dig dörr till dörr samma sträcka på 5-10 minuter för en femtiolapp. Lika mycket som bara framkörningsavgiften är för en taxi. 

Alla har inte råd att åka säkert hem. Och får förlita sig på att gå eller åka kollektivt även om det är på natten. Även transporter till och från kollektivtrafik gör att man är utsatt.

Tack vare det smarta hyrsystemet via QR-kod och en app kan dessa personer nu öka sin personliga trygghet. En smart telefon är det enda som behövs. 

Personlig trygghet ska inte vara en klassfråga. 

Sluta gnäll på att det skräpar ner.

Kräv istället att företagen förbättrar stöden men ta ett kliv utanför er egen trygga miljö och de, mot bakgrund av det eskalerande våldet i samhället, är en förbättring. Inte en försämring. Man får tåla att en ny bransch även innebär några nackdelar och inkörningsproblem men fördelarna för el-scootrarna är oändligt mycket större. 

Jag vill inte bli en pinne i våldsstatistiken och gör vad jag kan för att undvika det, även om det finns en gräns för anpassningen.

Men att åka säkert hem är något alla tänker på, eller borde tänka på. 

Voi och deras konkurrenter har tack vare tekniken löst ett reellt problem. De ska ha tack. Inte skäll. 

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 0762096244

0 kommentarer till Sluta hacka på Voi

  1. Hej Rebecca
    För första gången håller jag inte med dig. Voj är farliga och för många personer åker på en och samma cykel. Dumma pappor med barn framför sig och nära styret.
    De ligger i mörkret i Stockholm hur som helst. Cyklisterna följer inga regler och åker var de vill. På trottoarer, gatan, i cykelfilen, på övergångsställen eller tvärsöver var som helst och vad det än det kan vara
    Tror du att pensionärer åker med Voj? Deras balans är för dålig.
    Daniel Helldens avskaffande av trafikregler för cyklister och gör därför dessa fordon mer olämpliga.
    Tycker Anna Lallerstedt

  2. He he, jag är den stolta ägare av en tysk ‘Tante Paula’ el-scooter, ärvd efter gammelgubben och den går väl +20 kmt och klarar kring en mil på en laddning.
    Nu har jag ingen smart telefon med en sådan symbol läser, bara en Caterpillar med knappar där enbart klarar 3 G-punkten, men håller ström i cirka 10 dagar.
    Det går faktisk att klara sig utan TV, Radio och Smartphone, använda kontanter i vardagen och äta hemlagad mat.
    Dock har jag Robotdamsugare, Dyson-fläkt med hepafilter och fjärr, Engelska Drottningen har en likadan har jag set på foto.

  3. De borde älska scootrarna eftersom de går på el och folk kanske väljer att ta scootern mellan a och b än att ta bilen och cirkulera för att söka efter parkering.

  4. Du missar helt det enorma resursslöseriet. Enligt Voi måste vissa cyklar skrotas efter bara två månader. Och ersättas med nytillverkade. Och sånt vurmar Miljöpartiet för…

  5. Jag håller i sak med dig. Problemet är inte slängda apparater om man inte har blindkäpp. Men de följer inte trafikreglerna. De kör på trottoarer med hög fart och kräver företräde. De kör mot rött ljus. De ger fan i att huvudled har företräde. De kör utan att stanna med full fart på övergångsställe för fotgängare. Det har blivit ett helvete att vara fotgängare eller att köra bil i Malmö med risk för olyckor varje gång man är ute och ändå är observant. Även om det lagligt inte skulle vara mitt fel så vad hjälper det när jag som gamling hamnar på ortopeden eller som bilist har krockat. Det tar veckor att läka ett benbrott och veckor att fixa buckla på bilen, om jag är helförsäkrad, för den som bär skulden har ingen försäkring. Den som säger att dessa problem ska lösas av polisen måste vara politiker.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap