Arbetsförmedlingen läxar upp företagare


En klassiker tyvärr. Att myndigheter tar sig ton och försöker göra ner företagare, vi har ju hela Arbetsmiljöverket vars primära syfte verkar vara just det – att utmåla företagare som kassa människor. 

Arbetsförmedlingen (AF) har ett projekt för att få handikappade att få jobb, som de döpt till Gör Plats. Inget fel med intentionen. Det är utförandet som är fel. 

Alla arbetsgivare som är inskrivna hos dem och som regelbundet annonserar efter folk får ett nyhetsbrev och i det senaste hade AF med en annons för sitt projekt. 


Jag testade att göra en “ny sorts platsannons”.


Inspirerad av ett aktuellt exempel med en handikappad (döv) som sökte jobb i en reception valde jag receptionist. 


När jag skrev att det är nödvändigt att kunna se svarar programmet “Har du tänkt på att moderna hjälpmedel gör stor skillnad?”.

Absolut men de gör inte att blinda ser och en receptionist är också en slags säkerhetsgarant för de anställda, att inte obehöriga släpps in. Man ska ha bokat möte och man kontrolleras, ibland med leg, när man släpps in beroende på säkerhetsnivå. 

Över lag har Arbetsförmedlingen lyckats skapa en nedlåtande och dryg ton i sin “hjälp” till företag faktiskt. Bedöm själva. 


Nu vet jag att just receptioner faktiskt fixar rullstolsburna men jag ville göra ett exempel. 

Vad sägs om det dryga “På riktigt? Handen på hjärtat?”.

På riktigt? Härligt ändå när dryga programmerare och kommunikatörer på myndigheter tar sig friheten att läxa upp de som betalar deras löner, dvs den privata sektorn (jag vet att även offentliga arbetstgivare använder AF dock men alla som jobbar betalar skatt).

På kravet att man vill ha en social person svarar Arbetsförmedlingens anställda:

“Måste personen älska att fika? Verkligen?”

Som om social betyder det och inte till exempel socialt kompetent att kunna bygga relationer med kollegor så att alla trivs och vara trevlig mot kunder. Bygga relationer gör man alltså med annat än bara fika. Jag gillar inte att fika särskilt mycket men är ändå social.

Och söker man en receptionist måste man faktiskt gilla andra människor. Det ett grundläggande krav, du är företagets ansikte utåt. Men hey, låt inte verkligheten störa Arbetsförmedlingens världsbild. 

Så ja, Arbetsförmedlingen. Man måste verkligen vara social.


På frågan “Behöver personen kunna prata med munnen?” svarar Arbetsförmedlingen:

“Folk kan faktiskt kommunicera på olika sätt”. 

Och påstår sedan att inte kunna prata “gör arbetsplatsen mer innovativ”. Onekligen hade receptionen uppfattats som innovativ om gästerna som kommer till företaget varje gång måste prata med en teckenspråkstolk, eller skriva vad de vill. 

Jag säger inte alls att folk som inte kan prata inte ska eller bör jobba, bara att Arbetsförmedlingen är orimliga som vill hävda att alla jobb kan anpassas. När det inte är så. Alla jobb kan faktiskt inte det. Inte utan att inte transformeras till ett annat slags jobb helt och hållet. Det finns massa jobb som passar folk som inte kan höra eller prata eller se men inte reception. 

Som jag skrev innan kan man till exempel utan problem sitta i rullstol och göra ett utmärkt jobb som receptionist.

 

Är du öppen för någon som kan vara lättdistraherad?

Notera ordvalet “öppen”. Det vill säga till skillnad från stängd, som är motsatsen och ett negativt laddat ord. Istället för att till exempel använda ett icke värdeläddad ord som “intresserad”. AF sätter ribban redan i frågan. 

Svar: Aha, det är fullt fokus som gäller. 

Som om att begära att folk ska fokusera på sitt jobb är något extra ordinärt. Men hey, på Arbetsförmedlingen behöver man inte vara fokuserad. Det har vi andra redan förstått givet hur kassa resultat de levererar år efter år. Antingen köper de in IT-system för 100-tals miljoner som inte funkar eller så förmedlar de 1,5 jobb per person och månad. Mer fokus på myndigheten skulle inte skada. 


När sedan annonsen de påstår att de skapat i sin fiffiga verktyg kommer ur är den…..jättedålig. Givetvis. Inte alls som en jobbannons ska se ut eftersom de som jobbar på Arbetsförmedlingen inte har någon aning om hur man rekryterar folk, annars hade de ju varit bra på sitt jobb. Nu ska de istället tack och lov snart läggas ner. 

“I det här jobbet behöver du se som en hök”.

Ursäkta men nej? Det går jättebra om du har glasögon faktiskt. Även jättetjocka glasögon. Du kan vara blind på ett öga. Men du kan alltså inte vara helblind. 

Att “prata med munnen” är viktigt.

Ja? 

 

 

Jag blir så trött på myndigheter som glömt bort vad de har för uppdrag. De är alltså skapade för att ge service till OSS, vi som betalar deras löner via all skatt vi tjänar ihop.

Vi är inte till för dem. De är till för oss. 

Nu förväntar jag mig inte ett tack men det vore ju trevligt om de åtminstone kunna hålla god ton när de kommunicerar. Eller är det för mycket begärt?

 

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 0762096244

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap