Det finns inga gratis-seglatser


Jag skulle ha skrivit igår om att båten Thunberg seglar med sponsras av BMW men så orkade jag inte, och lika bra egentligen.

Jag är inte media och drivs inte av att komma först och få klick. Det gör däremot Expressen och SvD. Om jag skrivit kanske de inte skrivit för att de inte var först. Och det är bättre att de kallas barnhatare än jag, det börjar bli tröttsamt. 

Nedan är för övrigt en skärmdump jag tog på deras sociala medieflöden som research i måndags, för att kunna jämföra med siffrorna senare. 

Bilden gäller Yacht club de Monaco som sponsrar teamet. 

För min poäng är inte att vara den som avslöjar utan jag tycker att diskussionen är viktigast – man är inte oberoende om man tar emot saker i gåva. Då är man köpt. 

Det gäller alla. Det är därför vi (inga andra jämförelser dock) till exempel har mutlagstiftning – du som politiker eller företagare får inte ta emot gåvor av ett för stort värde utan att de betraktas som muta. 

Nu är Thunberg varken företagsledare eller politiker så det är inte poängen, att hon på något sätt skulle vara mutad utan att det inte finns något som heter gratis. 

Hon behöver visserligen inte betala med valutan pengar. Men hon betalar i annat – valutan PR. 

När man är en av världens mest kända 17-åringar är man värd massor i PR. Nyheten om hennes seglats citerades omedelbart i världens medier. 

Detta är vad hon betalar med. Att hon seglar med just Malizia 2 vet nu hela världen och hon har inte satt sin fot på båten än. Båten är redan världskänd, i vissa kretsar var den garanterat det ändå men nu vet betydligt fler vanliga människor om den. 

Ett enormt värde för ägarna av båten såklart. 

Båtens team leds av Pierre Casiraghi, barnbarn till furst Rainer som styr Monaco och barn till prinsessan Caroline av Monaco. 

Båtens huvudsponsor är Yacht Club de Monaco, som grundades av hans farfars far och som furstefamiljen fortfarande leder, Casiraghi är vice ordförande. 

Båten har sedan två andra stora sponsorer – investmentbanken EFG och tyska biltillverkaren BMW. 

Detta berättade SvD om tidigare idag. 

Utöver detta har båten sedan en uppsjö tekniska partners då att segla en sådan här stor komplicerad racingbåt kräver mycket teknik. 

Detta innebär att EFG och BMW betalat en avsevärd summa pengar till teamet Boris Hermann Racing. 

Inte som Greta Thunberg hävdar, att de “bara” är sekundärpartner”. 

Thunberg missar helt vad det handlar om att sponsra en segelteam. Loggor på själva båten är långt ifrån det enda sättet man kommunicerar sponsorskapet. 

I april 2018 la BMW upp den här filmen på Youtube där man bland annat ser bilar och loggor. 

BMW gör elbilar och tycker därför, såklart, att detta sammanhang, med en segelbåtssatsning som själva lyfter fram klimatet och som nu lyckats få klimat-Greta som ambassadör för båten, att det är toppen för business. 

Teamet kör såklart BMW.

För att ha råd att tävla i jorden-runt-seglingar som Malizia gör krävs otroligt mycket pengar. Teamen är stora, många ska ha lön. De som inte seglar flyger (såklart) till alla destinationer båten kommer till. Pressteam. teknikteam. assistenter, hälsoteam etc etc. Det är bara att kolla på vilka funktioner teamet har på Boris Hermanns sida 

Vad BMW betalar vet jag inte men summan är garanterat inte liten. Och satsningen är långsiktig, i alla fall från 2018 till och med 2020. 

Att nu världens mest kända klimatperson åker med båten från Europa till USA i november är en stor vinst. För BMW och för de andra sponsorerna. 

Den monetära valutan uteblir – Greta bjuds på resan – men betalningen sker med valutan PR. 

Det har redan betalat sig.

Kollar man på teamets Instaflöde fick bilden med Greta 2 138 likes. Givetvis tog de en av de mest kända bilderna. 

 

Några av de föregående fick 101 och 413. 

 

På Facebook har de idag 1973 följare.

När de den 29 juli annonserade att de fått Thunberg att acceptera inbjudan att åka med gratis lanserade de hashtaggen #sailing4future. 

Smart. 

Vi kommer garanterat få se den taggen följa dem i alla flöden framöver för tack vare att Thunberg nu associeras med båten och teamet kan de åka med på Fridaysforfuture-varumärket som jag skrivit om tidigare ägs av tyska klimataktivister nära kopplade till tyska Miljöpartiet. 

Det finns inga gratisluncher. 

Och det finns heller inga gratis-seglatser. 

Just i det här fallet tjänar inte bara BMW och investmentbanker på det utan även furstefamiljens varumärke putsas i kanten. Det är bara att gratulera till smart PR-aktivitet. 

Detta är en del av de gröna pengar jag skrivit om tidigare. 

Jag är också glad att se att någon i svensk media verkar ha brutit doktrinen att allt som rör klimatstrejkerna är heliga och börjat göra sitt jobb. 

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap