KRAV ställer krav


Ni vet säkert redan att KRAV är en märkning för mat och att den handlar om ekologiskt. Ni kanske tror att det till exempel är staten som står bakom, som Livsmedelsverket eller så. Nyckelhålet är nämligen deras märkning. Svanen är statlig. 

Men så är det inte utan KRAV är en lobby-organisation med 28 anställda.

Som ägs av bland andra Naturskyddsföreningen, Ekojordbrukarna samt en grupp livsmedelsföretag som själva har ekologiska egna märken och därför vill sälja mer av det då marginalerna är bättre på de egna märkena än att köpa in andras produkter. De tjänar mycket pengar på eko-trenden. 

Ordförande är Linus Källander, som jobbar i Regerinskansliet och själv kandiderade till Gnesta kommunfullmäktige för Miljöpartiet i valet 2018. Han fick tre personkryss.  Han driver även Facebook-gruppen Dyraremat.nu sedan 2010.

Det är som lobbyorganisation de ska ses. Inte som något annat. Och dessa lobbyister skrev idag en debattartikel på Expressen där de krävde mer fokus på eko. Såklart. 

Det går bra för KRAV. 

Och själva poängen med föreningen är att opinionsbilda för ekologisk mat. Då ökar efterfrågan av ekologisk mat till deras medlemmars förtjusning och kassa-klirr. Dessutom – ju fler som vill märka med KRAV desto högre licensintäkter. Ju högre intäkter desto fler kan man anställa för att bedriva lobbying, och runt runt i samma ekonomiska incitamentshjul. 

2011 omsatte föreningen 26 miljoner kronor. En rätt stor summa i sig. 2014 hade summan stigit till 31 Mkr. 

2016 hade summan ökat till 46 miljoner kronor. En ökning på 74 % på 5 år (mellan 2011 och 2016).

Men sedan hände något. Och för första gången minskade omsättningen plötsligt 2017.

KRAV förklarar det själva i sin årsredovisning för 2017:

“Det sammanlagda PR-värdet stannade på 88 Mkr, en minskning med 20 % vilket bedöms vara ett resultat av ett förändrat medie-samhälle samt ett minskat intresse för ekologiskt i media.”

Med andra ord, röster har kommit fram som ifrågasätter nyttan med eko. Som inte finns vare sig för klimatet eller hälsan. Tidigare kunde KRAV och andra lobbyister för eko utan problem få vilken tidning eller kanal som helst att publicera helt okritiska hyllningar för ekomat.

Det går inte längre. Tack vare sociala medier bland annat. 

Glädjande nog har detta inneburit att KRAV också tappat kunder. En stor kund, de säger inte vilken, slutade helt att märka sina produkter med krav 2017. Vilket såklart drog ner deras resultat. 

Ju mindre pengar, desto färre anställda lobbyister. 2013 hade KRAV 19 personer anställda, 2016 slog de rekord med 35 men fick sedan dra ner till 30 personer 2017 för att intäkterna minskade. 

Här har vi skälet varför KRAVs VD idag går ut och kräver att regeringen fokuserar mer på eko – ökningen har mattats av. Det är inte längre en gräddfil opinoinsmässigt och med rätta ifrågasätts eko-doktrinen. 

I samma artikel kan man läsa att hela 20 % av arealen idag är ekologisk men att offentlig sektor köper 38 % eko. 

Trots att ekologiskt är 30-50 % dyrare. Här har vi alltså svarta hål i budgeten bara för att lobbyisterna på bland annat KRAV lyckats skapa en politisk kostnad att inte ha eko för att man lurat folk att det är bättre. 

Här finns pengar att spara för alla hugade politiker som vågar bygga beslut på fakta och inte känslor framgångsrika lobbyorganisationer lyckats skapa. 

Jag förstår verkligen att KRAV nu vänder sig direkt till regeringen om hjälp för att öka omsättningen igen. 


En viktig anledning varför eko har ökat i Sverige är de dyra statliga subventioner som Miljöpartiet och andra partier som bygger sin miljöpolitik på fluff avsatt, en dopad bransch helt enkelt. 

Däremot förstår jag inte hur ett företag som Arla kan vara medlemmar i KRAV då den verksamheten lobbar mot resten av Arlas medlemmar. Hur motiverar de detta? Arla påstås ju ägas av sina bönder, och de flesta bönderna driver inte eko-verksamhet. Ändå anser Arla att det är rätt att vara medlem i en förening som aktivt försöker få bort majoriteten av deras medlemmar från marknaden. 

Oavsett varför så är det åtminstone goda nyheter – det lönar sig att granska eko-bluffen. 

Ju fler som gör det desto mindre blir media sugna på att fortsätta okritiskt ge eko-branschen gratis PR och deras makt och intäkter minskar. 

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap