Gröna pengar


Miljörörelsens stora kampanj om klimathotet säger de själva handlar om “en annan värld”, “ett nytt ekonomiskt system”.

I själva verket handlar en del av kampanjen om gröna pengar och om att tillskansa sig en större del av den befintliga ekonomin. Att med hjälp av miljöhot och via politik få fördelar ekonomiskt.

Ett av många exempel är klimatkompensation. En ny bransch. Som tjänar på att ju större klimathotet utmålas vara och ju mer ångest folk och företag känner desto bättre business.

Klimatkompensera.se säljer just detta. Sajten ägs av aktiebolaget Tricorona AB.

Tjänsten är momsbelagd så även staten tjänar 25 % på omsättningen.

Året då svensken fick klimatångest var good for business, så att säga.

Tricorona omsatte 12 miljoner kronor. Mer än 4 miljoner mer än året innan.

Detta gav ägarna klirr i ladan. Utdelningen var 950 000 kronor. Utöver en på 750 000.

Med en vinstmarginal på 26 % är det bara att gratulera.

Det är bra löner till de anställda. Mer än 800 000 kronor per år inkl sociala avgifter.

Exakt vad som gått till projekt är oklart men i alla fall handelsvaror borde vara det. En del av externa kostnader också kanske men i den posten måste även företagets rörelsekostnader ingå, som representation, IT, mobiler etc.

I styrelsen hittar man VD:n för C-tankesmedjan Fores, själv med ett förflutet i Miljöpartiet, Mattias Goldmann.

Han är även deras Klimatambassadör. En bra person att ha draghjälp av då Goldmann av Aktuell Hållbarhet utsågs till mäktigast i hållbarhets- Sverige.

Han driver i sin roll som VD bland annat frågan om avdrag för klimatkompensation, dvs som det slags gåvocertifikat Fridays for Future använder.

Syftet är givetvis inte bara altruism utan att bolag som Tricorona ska få högre omsättning. Win win.

Och bolaget får valuta för sin investering att välja in Goldmann i styrelsen.

Egenintresse alltså, även om jag givetvis inte har något emot att folk engagerar sig i bolag. Det är Goldmans fulla rätt. Det jag pekar på är att gröna pengar vill ha mer pengar och de använder klimat via politiker att få tillgång till dem.

Klimat och opinion. Som leder till makt och pengar och mer makt och mer pengar.

Tricorona har dessutom varit miljökonsulter åt…..SVT.

För pengarna Tricorona får in satsar de på projekt. Ett är kraftverket Sri Balaji i Indien.

Även andra företag vill vara del av den gröna ekonomin så KPMG har genom Tricorona satsat i samma projekt.

Grönt har blivit mainstream. Ett sätt visa att man hänger med.

Green money. Green business.

Egenintresse ljuger aldrig och många kommer vilja ha en del av kakan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap