Almedalens räddning

Att Almedalen som politiskt arrangemang är på dekis har varit känt länge. Färre och färre politiker åker dit och veckan har mer eller mindre fullständigt tagits över av näringsliv och offentlig sektor. 

Borta är öppenheten, de spontana otvungna mötena mellan politik och andra sfärer och det som gjorde Almedalsveckan unikt. 

In kom FinTech, storbanker och managementkonsulter, kända bloggare, VIP-hylla på Strand för medieeliten och ett Donners fullt av okända tjänstemän från myndigheter och kommunala bolag. Och ett mini-Stureplan på Kallis där olika medelålders konsulter, ekonomer och mellanchefer får känna sig coola till dåliga DJ:s och billigt rosévin i plastglas. 

Nu åker till och med arrangörerna av veckan till Stockholm och vädjar till partierna om mer intresse, vilket de gjorde inför årets Almedalsvecka. 

Ska veckan ha en chans som politisk event och inte ätas fullständigt av näringslivet med enorma resurser som drivit upp priser på precis allt måste Region Gotland som äger evenemanget bestämma sig – vill man rädda Almedalen som politiskt event eller inte? 

Gör man inget kommer det självdö och bara bli en partyvecka för medelålders medelklass från Stockholm. Som en Stockholmsvecka +40 inklusive linnekostymer. 

Jag har några tips. 

Att varje parti ska ha en dag är en kvarleva från tiden då veckan bara var politik. Idag består “dagen” av några pressmeddelanden, peppigt ungdomsförbund och ett tal inklusive media på det för partiledaren med stab. 

Region Gotland får välja – pengar eller politik?

För alla utrymmen de förfogar över inklusive gatuplats kan användas för att vända veckan tillbaka. 

Gör om konceptet. Låt söndag, måndag, tisdag och onsdag vara fokus politik och resten av veckan näringsliv.

Partierna delar dag och ett tal hålls kl 14 och ett kl 19 varje dag med start söndag kl 14. Samma roterande schema gör att de partier som fick kl 14 ena året får kl 19 andra året. 

De flesta kommer ändå söndag. Veckan kan lika gärna börja söndag kl 14 och inte söndag kl 19.

Reservera all mark i och runt själva Almedalsparken till politik söndag till onsdag och sänk priserna de dagarna så att partier och resten inom politik har råd att hyra. Partier, NGO:s och andra påverkare är de som får hyra. Inga företag, myndigheter etc.

Gör en deal med Wisby Strand Congress att partierna får tider för ekonomiska seminarium där söndag till onsdag. Så att allt just blir koncentrerat till området runt Almedalen.

Resten av veckan kan näringsliv et al få och alla annan plats i stan utom just detta utvalda område. 

Gå ifrån principen om veckohyrning och låt platserna i politikområdet Almedalsparken med omnejd, som första halvan reserverats till politik och opinion övergå till andra hyresgäster del två av veckan. 

Media, som fullständigt tagit över Almedalsområdet, hänvisas till andra platser. De sänder TV, rent krasst kan de vara var som helst då omgivningen inte syns i bild.

2006 var mitt första år. Då hade SVT en typ husvagnsstudio, SR gick runt med en mobil sändning på ryggen och TV4 hade det största “tältet” vid parken.

Det var aldrig meningen att Almedalsparken skulle förvandlas till Mediaplaneten. Bara Expressen har enligt sig själva 115 programpunkter under veckan. Det säger något om hur urspårat det blivit. Media är en av många viktiga aktörer men idag har de tagit över helt.

Gå tillbaka till ursprungsidén och reservera parken till politik.

På det här sättet skulle politiken återigen vara i fokus under Almedalen utan att man stänger ute näringslivet, som kan husera i resten av Visby men bara inte i och i närmaste området just kring själva parken.

Och genom att komprimera veckan och dela på dagarna kommer fler bli intresserade inom politik att åka dit. Just för att det blir koncentrerat.

Om politik och opinion prioriterades, och det är ett bredare paraply än bara partierna, och koncentrerades fysiskt skulle synergieffekter återigen uppstå där.

Arrangörerna är inte maktlösa här. De har möjligheter att återigen göra Almedalsveckan till en politisk arena men då måste de också agera och dessutom tacka kortsiktigt nej till maximala intäkter för att långsiktigt tjäna mer i form av ett bevarande av det demokratiska öppna samtalet veckan haft som ledstjärna.

Och tjäna mer i framtiden, bland annat på att veckan inte försvinner som politisk arena och därefter långsamt självdör då färre företag också väljer bort det då poängen försvinner. 

Tänk om. 

Och tänk utanför boxen. 

Eller så kommer Almedalsveckan om ett antal år fortsätta vägen den är på. Vägen mot utplåning. 

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *