OS i Sverige – nej tack


Idag ska IOK bestämma sig om Sverige ska få vinster-OS 2026, det vill säga om sju år. 

Samma år har vi för övrigt riksdagsval i september. 

Och som alla gånger den mäktiga lobbybranschen idrott lyckas med något är siffrorna givetvis inte rimliga. För alla idrottsjippon kostar pengar och det är alltid någon annan som ska städa upp. Först låtsas idrottsrörelsen som kalkylerna håller och sedan får de arrangera något och oj då, bugeten sprack. Men då är det ju för sent. Någon måste betala och denna någon är alltid skattebetalarna.

Som friidrotts-EM i Göteborg 1995, som gick 60 miljoner back.  

De räknade, som SOK, med vinst men det bidde en stor förlust, som nästan skicka Svenska Friidrottsförbundet i konkurs. 

Eller hockey-VM 2013, där Sverige lyckades med konststycket att vara det enda värdlandet historiskt som inte gjorde vinst. Man gjorde 25 miljoner kronor i förlust istället och arrangemanget beskrevs som en ekonomisk härdsmälta. 

Skid-VM i Falun var samma sak. 

Men precis som alla idrotts-arrangemang gjorde de sitt bästa för att utmåla det som en stor succé, även ekonomiskt. Genom att helt enkelt inte berätta hela sanningen i sin kommunikation. 

Rubriker var “Ekonomisk succé”

Men Falun kommun fokuserade enbart på intäkterna i sitt eget bolag och struntade i att nämna att de innan VM betalat 175 miljoner kronor på en backhoppningsanläggning som nu står och samlar damm. De “beräkningar” de hade om att backen skulle användas i andra tävlingar i Sverige och träningar visade sig som oftast bygga på luftslott. 

I själva verket betalade kommunen totalt nästan en kvarts miljard, för att få göra en “vinst” på 25 miljoner, vilket var kommunens andel av vinsten. Resten fick skidförbundet. 

13 miljarder påstår OS-drömmarna att spelen kommer gå loss på. En otroligt liten summa i OS-sammanhang. Detta hävdar de med en dåres envishet inte kommer på något sätt drabba skattebetalarna, allt ska komma från IOK, TV-rättigheter, sponsring och biljettintäkter. 

OS i Sydkorea kostade 100 miljarder kronor, Sotji 320 miljarder kronor. 

Jag kollade på deras budget, som sagt enligt de själva innehåller noll kronor för skattebetalarna. 

En sak som transporter. SOK räknar med att all media, tävlande, deras entourage och alla besökare ska åka kommunalt. Eller cykla. 

Det står uttryckligen i deras ansökan. 

Dels ska folk åka pendel, tunnelbana och Bus Rapid Transit System, som är ett fint ord för blå stombussar, dels system som inte finns som förarlösa bussar. 

Och alla som jobbar med OS på något sätt ska åka gratis. Men den kostnaden för skattebetalarna, att tusentals människor under två veckor åker gratis i hela kollektivnätet, har såklart inte SOK räknat som en kostnad för skattebetalarna. Det skulle förstöra illussionen om gratis ju, att någon i slutändan betalar. 

De har också tänkt att tillhandahålla “elektriska bussar och bilar” till hela stakeholder-kåren inom OS. Oklart hur många. Alla bilar ska laddas gratis, för de som använder dem. 

Men SOK har också planerat att många kommer “följa normen i Stockholm” och därför även cykla (!). 

“Once here it is very easy and accessible for everyone to join in these healthy and environmentally friendly means of transportation”.

SOK verkar glömt bort att för ett ögonblick att vinter-OS alltså är i februari, en månad som i Stockholm präglas av obefintlig skottning, iskyla, snöstormar och glashala gator mellan töperioderna.

Men visst, otroligt cykelvänligt i teorin tack vare Daniel Helldéns alla uppgrävda gator, mil efter mil med nya cykelbanor och att han alltid först och främst ser till att just cykelbanorna är snöfria medan gamla tanter och små barn får bryta benen bäst de vill på stadens oskottade trottoarer och andra vägar. 

360 000 personer besökte totalt OS under de veckor senaste OS var i  Sydkorea. Det är detta som alltså ska rymmas i vår kollektivtrafik i Stockholm. Även om alla inte reser samtidigt och det är totalt antal under hela OS säger det något om storleksordningen. 

Har någon i SOK åkt tunnelbana och pendeltåg i februari i Stockholm under rusningstid? Den period på året flest åker just dessa färdmedel då det ju som bekant inte är cykel- eller gångvänligt. Eller springvänligt för den delen. 

Bara de mest entusiastiska cyklarna har dubbdäck och ger sig ut på vägarna i just februaris otroligt ogästvänliga väder. 

Jag kan säga en sak – ståplats är ett för litet ord. Du ska vara glad om du ens får plats på vagnen, vare sig det är pendeltåg eller t-bana. Många pendeltåg ställs in pga fel. Folk kommer för sent till jobbet många dagar på grund av strulen med transporterna. 

I detta befintliga kaos räknar alltså SOK med att hundratusentals personer ska åka fram och tillbaka i samma transportslag som idag inte fungerar optimalt på just vintern och som redan idag är hårt belastade av mycket folk vissa tider på dygnet. 

Alla som betalar dyra månadskort och ska till jobbet ska alltså få sällskap av tiotusentals personer som……åker gratis. För alla som jobbar med OS och alla som har en biljett ska få åka gratis.

Men hey, ingen kommer ju betala en enda krona extra vare sig själv eller via skattesedeln utan SOK kommer trolla med sitt magiska trollspö och fixa alla problem. 

Att SLL finansieras av såväl skattebetalarna i länet som de som betalar biljetter ingår som sagt inte i kalkylen som “någon annan betalar”. Det bara finns där, gratis för SOK att utnyttja. 

De har också tänkt att alla dessa el-bilar och el-bussar med VIP från OS ska lägga sig i bussfilerna. 

Var alla vanliga bussar ska åka är oklart, SOK har som sagt nog aldrig varit i Stockholm. 

Stefan Holm satt nyss i TV i en debatt på länk från Värmland och försökte försvara budgeten med argumentet “vi har ju inga sponsorer ännu eftersom vi inte fått spelen, det får vi jobba med när vi fått det”. När Skattebetalarna hade synpunkter på just att alla OS, utom ett tror jag, har spräckt sina budgetar och kostat skattebetalarna massa pengar. 

Men det är inte bara transporterna som är ett enormt frågetecken. Ta en sak som säkerheten. 

Det handlar om 3500-4000 poliser. 

Hälften tänker sig SOK ska “tas från andra delar av landet”. Vi har redan en överbelastad poliskår som inte mäktar med att ens utreda inbrott, stölder eller ens våldtäkter, som dignar under trycket av skjutningar och spräningar. Och ändå tänker sig SOK att 4000 poliser på heltid ska tas från hela Sverige och enbart ägna sig åt att bevaka spelen?

Utan kostnad såklart för den kostnaden förväntas landets skattebetalare ta.

Finns den posten då i budgeten? Men nej, såklart. Då kan man ju inte stoltsera med en nolla för skattebetalarna i kronor, så detta har man helt enkelt ignorerat. 

Nedan ser ni fokus på övre delen av kostnadsbudgeten så att man ser tydligare. 

Som att total kostnad för boende för alla förväntas bli 80 miljoner kronor och att säkerhet budgeteras till 500 miljoner kronor. 

Men den säkerheten utgår jag från att man budgeterat för ordningsvakter, eller är det en faktura för polisens arbete man förväntar sig betala?

500 miljoner kronor är en Peter Pan-siffra. För sju miljarder är vad Vancouver betalade för sin säkerhet, och det är statens som tar notan. 

Och precis som för Falun Skid-VM måste Stockholm bygga flera nya anläggnignar och rusta upp befintliga. 

Som en stor skridskoanläggning  för 600 miljoner kronor och en skidskytteanläggning för 400 miljoner kronor. 


Den här budgeten håller inte. Det ser alla. Och i vanlig ordning har idrotts-lobbyisterna ignorerat en massa faktorer och kostnader, för att skönmåla projektet till fullbordat faktum. 

Vi borde fått folkomrösta som Calgary fick. De sa nej. 

Ett stort svart hål i våra plånböcker väntar om inte förr så 2026. 

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap