Moralkakan Max

Max Burgers har seglat upp i hård konkurrent till Oatly och Postkodlotteriet som Sveriges mest irriterande företag. Nej, jag gillar inte alla företag. Men väldigt många. 

Dessa toppar dock den andra listan. 

Max har gått ifrån roliga entreprenörsdriven uppstickare till olidligt politiskt korrekt, ett alternativ för den ängsliga medelklassen med flygskam och klimatångest.

Och mästare i Moralkake-SM. 

För tyvärr har de anställt en klimatfanatiker, Kaj Törek, som “hållbarhetschef”. Eller överstepräst. 

Sådant här står inte jag ut med. Jag har givetvis röstat med fötterna för länge sedan, jag förbjuder familjen att stanna på Max.

Vi äter på ett ställe som inte dedicerat sin kommunikation till köttskam och företagsmässigt självhat. 

För jag förstår inte hur en kedja som tjänat miljarder, och allt jämt gör det, på att sälja processat kött i faktiskt dålig mat, som all snabbmat är jämfört med att laga själv, kan ägna sig åt att kött-skamma folk? 

Igår publicerade Aftonbladet nyheten, insåld av Max PR-byrå såklart, att “de ökat sin försäljning med 1000 %” på vegoburgare.

Låter ju härligt. Tusen procent?

Men då “glömmer” ju Kaj Törek här att redovisa andra siffror för att sätta det i ett sammanhang. Till exempel hur mycket fler hamburgare de sålt på tre år. Eller hur många fler restauranger de nu har. 

Kollar man på en artikel från 28 januari 2015 öppnade Max då restaurang nr 100. 

För det finns inget annat sätt att ta reda på detta. Max är som Ikea ett icke publikt företag så de gör ingen detaljerad årsredovisning som börsbolag. Mycket praktiskt, då kan man ju påstå vad man vill. Eller hur?

Idag har Max 143 restauranger enligt deras hemsida. 

Så under samma tid som deras vegoburgare ökat med 1000 % har de ökat antalet restauranger med 43 %. 

De har gått från 2 % av omsättningen till 20 %. 

Men 2015 hade de dessutom bara en enda vegoburgare. Idag har de nio burgare som är vego. De har 11 av kött. 

Sortimentet har alltså samma period antalet restauranger gått från 100 till 143 gått från EN burgare till nästan halva sortimentet. 

Är det inte konstigt att Max inte säger något om att de trots att nästa halva sortimentet utgörs av olika vegogrejer bara säljer 20 % vego? 

Mot denna bakgrund förstår jag att de vill att vegosortimentet ska motsvara 50 %. 

De har inte 2018 års bokslut publikt ännu men hävdar på sajten att omsättningen 2018 var 3,5 miljarder. 2015 var den 2,2 miljarder. 

Under samma period som omsättningen av vego ökat har också totala omsättningen ökat med 1,3 miljarder eller 60 %. 

I snitt har varje ny restaurang från 2015 till 2018 inneburit att omsättningen ökat med 30 miljoner kronor per restaurang. 

Antalet vegoburgare har samma period gått från en burgare 2015 till 9 stycken 2018. 

De tjänar alltså 700 miljoner på vego och övriga 2,5 miljarder på köttburgare idag. 

Ta in den summan och se om det rimmar med det Max sänder ut i sin kommunikation om kött. 

2,3 miljarder varje år i färska köttpengar. 

Klassiskt exempel på att lura läsare med att hala fram cherrypickade statistiska mått utan att ge hela bilden. I den här kontexten vore det jättekonstigt om inte omsättningen av vegoburgare ökat, de har som sagt ökat antalet med 900 % samma period. 

De “vill fasa ut köttet” av klimatskäl. 

Om nu deras mål är att folk ska äta mindre kött, varför tar de inte och löper linan ut redan nu och tar bort allt kött?

Men det är ju roligare att tjäna pengar på kött samtidigt som man slår köttskammen i huvudet på sina kunder. 

Knock yourselves out. Ta hela vegomarknaden. Och allt kötthat. 

Men jag rekommenderar alla som inte uppskattar att köttskammas av krängare av dåligt processat snabbmatskött att välja en snabbmatskedja som själva inte hatar kött. Jag har redan för ett år sedan valt att aldrig mer besöka Max just av det skälet. 

Dessutom är inte ens deras burgare särskilt goda. Tacka vet jag Burger King. Eller KFC. De står i alla fall för att de tjänar sina miljarder på kött. 

Allra bäst är förstås de man gör själv. 

Mina kronor får inte Max längre. 

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 0762096244 

 

 

4 kommentarer
  1. De gånger jag äter ute så vill jag veta att det jag äter ska vara gott. Vill inte chansa på någon vegobiff. Och speciellt inte till barnen!

  2. Max har nog alltid sålt på en “känsla”.

    De har sitt ursprung i NORRLAND Större och fetare hamburgare och “vi skall se till så att MacDonalds inte klarar någon etablering norr om Dalälven”.

    För kompisarna i jaktlaget blev det en solidaritetshandling att köpa sina burgare på Max.

    Nu har de hittat en annan (tok)-vind att hissa segel i.

  3. kossorna äter gräs, alltså är de vegetarianer. Vad är det då för fel att äta en god filé av dessa djur?

  4. “Dessutom är inte ens deras burgare särskilt goda.”

    Svårt att förstå varför du väljer att inte äta på Max när du påstår att deras burgare inte är “särskilt goda”. Kritiserar du deras PR eller deras hamburgare? I’m confused. Inte så smart att blanda in dessa två saker i samma artikel.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *