Den gröna pyspunkan


Det har varit mycket snack om klimatproblemet ett år och 16-åringen med flätorna har fått enorm uppmärksamhet. Precis som hennes föregångare Severn Suzuki fick tidigt 90-tal. Då var det 12–13 åringar. 

Exakt, ingen kommer ihåg henne idag. Inte henne heller. 

En av flera gånger miljörörelsen försökt och lyckats få ett barn som talesperson. Det är för övrigt vänsterns äldsta trick, jag är uppvuxen på 70-talet och 80-talet. Det var fullt med barn i TV som fick prata om hur oroliga de var för krig, miljöförstöring, fill in blank. 

Media bidrog rejält med att sätta klimat och miljö på dagordningen.


Miljöpartiet trodde alltså att saken var biff, de skulle ha vind i seglen inför Europaparlamentsvalet 2019. All energi de satsat på att lyfta 16-åringen och debatten skulle belöna dem rikligt. Och hjälpen från media. 

Förväntningarna var stora på en revansch också. 

De fick ju bara 4,3 % i senaste valet, trots värmen i somras och försöken att göra den finaste sommaren i mannaminne till ett dåligt samvete för svenskarna. Vem gör ens så? Sjukt tycker jag. Men miljörörelsen har alltid älskat att skapa ångest. 

Men den gröna ballongen sprack. Redan i september.

De tappade ca 30 % av sina väljare, trots att de försökte göra klimatet till valfråga. 

Trots draghjälp lyckades de alltså med konststycket att tappa ca 150 000 väljare. Imponerande ändå. 

Faktum är att 290 302 fler väljare än 2014 valde M, KD eller SD. Det som idag utgör oppositionen. Högern stärkte alltså sitt grepp om opinionen, trots det blev det ändå socialister i Rosenbad. 

Sedan valet 2018 har MP fått rejäl draghjälp av media som velat göra det valet till ett val om miljö och klimat. Olika tidningar har påstått att det är den viktigaste frågan för väljarna, jag har hört åtskilliga journalister häva ur sig det i vitt skilda program, som Malou efter 10 och Tilde de Paula i Efter fem till exempel. 

Ändå tappade just Miljöpartiet 2,5 % från förra EP-valet. 

Rösterna räknas så bilden kommer bytas ut i övermorgon.


Miljöpartiet halverar alltså sina mandat och går från fyra till två mandat, under en period när klimat och miljö dominerat i media och de haft all tänkbar media-PR de kan få. 

Så varför lyckades det inte?

För att det inte är den viktigaste frågan för väljarna, det här valet heller. 

2009 var miljö nummer två på listan. 


Men valet efter hade miljöfrågorna halkat ner till plats tre.

 


Och inför detta valet stod miljö kvar på plats tre. Strax ovanför jämställdhet.

 

 

Trots detta försöker alltså Miljöpartiet kämpa med att sätta bilden av seger. Idag på deras Instagram-konto påstår de att de är “en del av en växande rörelse”. 


Men Miljöpartiet växer alltså inte alls, de tappar i andra valet i rad. Och tappar mycket. De halverades. 

Kollar man på hela parlamentet växer visserligen den gröna gruppen men det beror nästan uteslutande på att Die Grüne i Tyskland gjorde ett kanonval, för att de utgör det största oppositionspartiet till regeringen där ihop med högerpopulisterna AFD. S och KD regerar ihop, vilket gjort många missnöjda och då blir följden att oppositionen växer. 

Miljöpartiet kan verkligen inte ta cred för det, de tappade ju två mandat. 


Faktaresistensen genomsyrar verkligen det där partiet. De vill inte förstå. 

För den växande rörelsen i Sverige är inte grön. Den är blå. 

Högern i Sverige gjorde ett ännu bättre val än förra EP-valet och såväl M som KD växer, och SD. Medan vänstern och de gröna tappar, rejält. 

Centerpartiet vill gärna nu framhäva att liberala gruppen ALDE växer men det är inte på grund av deras enda extra mandat utan för att Macrons parti valt Alde. 

Rösterna är inte räknade så vi vet inte hur många fler personer som valt att rösta höger men givet att det ungefär kommer vara 3,7 miljoner som röstat och ca 10 %-enheter fler röster på högern handlar det om flera hundra tusen människor. 

Medan just Miljöpartiet och vänstern tappat. 

Den gröna vågen finns inte, det är en myt. Vågen som gäller i svensk politik är blå. 

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap