Var är pengarna, Paragraf?

Magasinet Paragraf har övertagit rollen som vänsterns skitkastarhusorgan när mer seriösa publikationer som Politism lagt ner och ETC, som i alla fall inte har som affärsidé att förtala folk, låst in samtliga artiklar bakom betalvägg så man slipper läsa dem i flödet. 

Magasin är fel ord, de är en slags opinionsblogg.

De driver enligt egen utsago kritik mot polis, åklagare, rättsspykiatrin, domstolar och kriminalvården. Paragraf anser att “allt för många” poliser och åklagare bryter mot regler och lagar. De kräver ett annat sätt att överklaga än det som finns och de kräver kortare och mildare straff. Antirasism är också en fråga. 

De är ingen tidning, de är en opinionssajt på sin höjd. De tar mig veterligen inte emot kulturtidskriftsstöd eller har utgivningsbevis. 

Jag förstår helt ärligt inte hur rimliga personer kan låna ut sig till denna snaskiga förtalsblaska som ägnar sig åt ren personförföljelse värre än något annat online inklusive rasse-media. 

Avpixlat och Nordfront framstår som sansade i jämförelse. 

Varför delar personer som Saco-förbundet SSR:s näringspolitiska chef Ursula Berge den, och dessutom bidrar till att sprida en bild på en sexualsadist som mördade en ung svensk journalist, i Danmark?


Hur de bedriver sin faktagranskning och “research” är intressant. För i en artikel försvarar Dick Sundevall en felaktig publicering med att personen som skrivit läst Aftonbladet…… Säkert ledaren, som ju i sin tur är samma sorts publikation som Paragraf – åsikter. Inte fakta. 

Skribentens namn är dold då jag inte vill legitimera honom och det han skriver. Han ska inte få gratis publicitet, det är det han lever för. 


Något annat som är intressant är årsredovisningen. För det finns ett aktiebolag som heter Magasinet Paragraf som ägs av medarbetaren Nina Silventoinen. 

Men det finns inga som helst pengar i bolaget.

Vart hamnar Swish-intäkterna? Och annonsintäkterna? 

Kollar man på kreditupplysningen kan man se att bankgironumret Paragraf anger på sin sajt för att stödja verksamheten är samma som bolaget äger.

Det finns ingen annan tidning med det namnet, Silventoinen äger inga andra bolag och Dick Sundevall finns inte alls, vilket brukar innebära att personen har skyddad identitet. Han verkar dock inte äga tidningen för när man har skyddad identitet brukar det ändå stå på bolaget att en person till äger, men sedan är namnet inte synligt. 

Här är bankgirot på sajten:

Hur seriöst är det här?

En opinionssajt som kallar sig magasin men som inte har utgivarbevis och som vid granskning inte har någon omsättning. De registrerade sig 2019 för att betala arbetsgivareavgifter. Varifrån har lönerna betalats fram till nu?

Var är pengarna, Dick Sundevall? Betalar du ut svarta löner? Har du ett hemligt bolag? Hur bedrivs verksamheten?

Det hoppas jag fler undrar. Annonsörerna till exempel. 

Eller vänta, det finns kanske en helt logisk förklaring här. Dick Sundevall är exakt så här dålig på att bedriva bolag. 

Totala intäkter av annonser, Swish och månadsprenumerationer till bankgirot blir 100 000 kronor per år.

Men man kan väl inte begära mer av en kommunist. 

Dick Sundevall var organisationssekreterare i Kommunistiska Förbundet Marxist-Leninisterna (idag Sveriges Kommunistiska Parti) när de bildades 1967. Det var en pro-kinensisk utbrytning ur VPK. Andra fd medlemmar är Jan Guillou, Jan Myrdal. Mats Gellerfeldt, Göran Rosenberg, Peppe Engberg, Robert Aschberg, Marita Ulvskog och Klas Eklund.

Sundevall är inte ens utbildad journalist utan “lärde sig skriva när han var engagerad in FNL-grupperna”. 

Antingen kommer intäkter in via någon annan kanal, vid sidan om de officiella, eller så omsätter opinionssajten Paragraf bara 100 000 kronor per år. 

Vilket av det är det, Sundevall?

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *