Bensinuppropet

Det är så roligt varje gång det händer. När en person inte förstår ett dyft om hur politisk kommunikation fungerar för att de är säg en känd “kolla hur jag bor”-bloggare, som Malin Wollin.

Hon försökte ge sig på att skriva en politisk krönika, och skåpade därför ut Facebook-gruppen Bensinuppropet som en gapig gubb-grupp. Och att det inte är en mänsklig rättighet att bo i på landet. 

Då hade Bensinsuppropet 150 000 medlemmar. För fem dagar sedan.

Jag har slutat länka till de i media som slentrianmässigt låser in artiklarna, vad är poängen med att länka till ursprungskällan om ingen ens kan läsa den? Så ingen mer gratis trafik från mig, låser ni in sidan får ni inte någon länk. 


Det roliga är att Malin Wollin, som för övrigt gjort sig en karriär på att definiera sig själv som någons fru (hennes blogg och hennes bolag heter Fotbollsfrun. Vem denna fotboll hon är gift med är förtäljer inte historien), själv har två hus och två bilar. Kul att hon kan gå överallt i Kalmar men de som mina svärföräldrar inte bor i en centralort utan 8 mil på landet måste ha bil till precis allt. 

Men detta är inte min poäng.

Utan att tack vare att Wollin irriterade sig så mycket på denna grupp och kände sig nödgad att försöka göra den till en irrelevant gubbgrupp har den på bara fem dagar ökat till nästan en halv miljon. 


För så här fungerar politisk kommunikation, bortom bilder på fåtöljer, nytvättade hundar, söta barn i distat motljus och Instagramfilter. Jag hade ingen aning om gruppens existens ens men nu är även jag medlem sedan i fredags. Det roliga är att gruppen inte köpt någon annons. Malin Wollins enda krönika, eller snarare sågning, gav dem allt gratis. För nu vet alla om gruppens existens. 

Och tack vare hennes krönika fick jag inspiration att skriva det här inlägget. 

Vänstern tycker liksom Wollin att bensinen kan bli ännu högre och så dök det upp Schyffeconomics i form av jämförelse av GB-glassar. Den höll lika bra som de brukar, som Fanta och pizza-liknelsen. Henrik Schyffert hade ingenting med denna jämförelse att göra ska tilläggas, han ska inte lastas för dumheter han inte gör. 

Enligt en beräkning Teknikens värld gjort så fick du nästan 4 000 liter mer bensin för lönen bara för tre år sedan. 

För tack vare Centerpartiets nya vänner har bensinskatten utvecklats så här. Deras vänner S och MP har höjt bensinskatten fem gånger sedan de fick nycklarna till Rosenbad. Den kraftigaste utvecklingen kom från 2017 då bränselskatterna indexerades.

 

Ändå sitter Per Bolund och ljuger i Agenda och påstår att det är den svaga kronan (även deras fel då den handlar om att andra länder tappat tilltron till svensk ekonomi för att de misskött landet) som höjt bensinpriset.

Makalöst ansvarslöst och oförskämt mot alla svenskar som är beroende av bilen. 


Han ljuger dessutom på ett annat sätt: råoljepriset är lägre nu än tidigare. Det är bara att kolla på Svenska Petroleum och Drivmedelsinstitutets hemsida som offentligt mäter olika priser. 


Men Bolund vill som alla miljöpartister inte så för sin politik. Det är hans fel att bensinpriset håller på att knäcka landsbygden, då skyller han på marknaden.

Stå åtminstone för din kassa politik. Ni vill avskaffa all bensin, stänga alla mackar och tvinga alla i landet oavsett inkomst att cykla eller åka elbil. Trots att andra politiska beslut av just MP kommer leda till elbrist redan i vinter i Stockholm. Det är bara en tidsfråga innan det blir nationellt. 

Det är bara att kolla på skatternas andel av bensinpriset och dieselpriset. 2015 kostade bensinen 13 kronor litern. Då var skatten 5,58 kr och momsen 2,53 kronor. Av 13 kronor gick 8,11 kronor till staten. 

Bilderna hämtade från Svenska Petroleum och Biodrivsmedelsinstitutet

Idag tar staten 9,82 kronor för samma mängd bensin. Och det kommer bara öka eftersom den automatiskt höjs varje år. 

Samma med dieselskatterna. 

Många på landet kör olika sorters dieselfordon, 2015 var skatten 7,05 kronor per liter. Idag är den 7,78.

Att produktionskostnaden för diesel ökat så mycket beror på flera saker, bland annat för att i just svensk diesel är inblandningen av förnybart störst och detta är dyrare. 


Beninsprisfrågan ska inte underskattas som mobiliseringskanal för väljares engagemang. Det blir också så tydligt att Centerpartister styrda av Stureplanscentern och Miljöpartister, som inte satt sin fot utanför tullarna, är de som driver på utvecklingen medan det drabbar vanliga människor med vanliga jobb och liv. Långt borta från en tillvaro där man cykla överallt. 

Där bilen eller annat fordon krävs för allt, för vissa till och med att hämta posten på vintern.

Utan en dieseldriven traktor som kan skotta kommer folk ingenstans. Man använder bilen till jobb, för att barnen ska komma till skolbussen, till fritidsaktiviteter och till vänner. Bilen är helt central i många människors liv. 

Och där macken har blivit många människors främsta serviceställe, där man handlar Ipren åt sjuka barn, köper frukostmjölken och godis på lördagen. Eller lunchkorven. 

Attackerna på bilar och drivmedel kommer till slut driva mackarna till nerläggning och massa människor förlorar den sista affären. Mackarna har blivit dagens lanthandel. 

Men vi har bara sett början på protesterna.

Se på Paris. Bensinuppropet där med gula västar har gett Emmanuel Macron stor huvudvärk och fått hela hans gloria att tippa. 

Jag tror att det vi ser bara är början på en stor folkrörelse som handlar om fler frågor än bensinpriset men där bensinpriset, och då bensinskatterna, blir symbolen för framför allt klyftan mellan stad och land.

Men också en symbol på att det räcker. Vanliga väljare har fått nog av den totala tondövheten, för att den största klyftan går inte mellan stad och land. 

Den går mellan politikernas åsikter och majoritetens.

 

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *