Strejk-PR


Jag har just nu kontakt med en brittisk journalist från Daily Mail som läst mina inlägg om Thunberg och allt runt omkring. I dialogen med honom kom jag plötsligt ihåg att jag på väg hem från Paris i påskas av en slump noterade Malena Ernmans bok i Pocketshop.

Den om klimatet.

För den som kom ut i augusti, som av en händelse precis samma vecka som Greta Thunberg inledde som strejk, hade det här omslaget: en närbild på kändisen Malena Ernman och det står tydligt att det är hon och maken som skrivit den.

Som ni vet har hon bestämt förnekat något som helst samband mellan strejken och boken, eller kopplingar till hjälp med PR.

Och ändå väljer Ernmans/Thunberg att byta ut bilden på boken när den kom ut som pocket, och dessutom ändra författarna.

För idag ser boken ut så här:

Dessutom har Malena Ernman skrivit ett nytt förord, där boken uttryckligen är en beskrivning av allt det som sedan blev skolstrejken.

Om boken inte hade något med klimatstrejken eller tajmingen för den att göra, eller vice versa, varför ändrar man då omslagsbild, förord, och författare?

Jag köper att man vill maximera sin försäljning av boken, jag är marknadsförare i grunden och jobbar ju själv med PR. Men det jag vänder mig emot är att Malena Ernman et al så kategoriskt förnekar bakomliggande motiv och all hjälp de fått. Stå för det istället. Att försöka blåneka när allt är så genomskinligt är det som åtminstone jag reagerar på.

……………

Uppdatering kl. 17.45:

Samma oärlighet går igen hela tiden. Idag publicerade Aftonbladet en artikel om Greta Thunberg, där en Helena Ilse förnekar att det finns en PR-byrå bakom Greta Thunberg.

Kritiken från i höstas vad gäller PR rör för övrigt det faktum att Ingemar Rentzhog från We don’t have time tidigare drev en finansiell PR-byrå och därför besitter mycket goda PR-kunskaper.

Annika Strandhäll, som alltid har en sällsynt fingertoppskänsla just kring vad som är sant och osant (hon tenderar att fokusera på det senare), publicerade en slags verbal spya på sin Facebook precis:

För Helena Iles påstår ju som synes att hon inte alls sysslar med PR. Märkligt då att hennes byrå heter Iles PR.

Och består av tre PR-konsulter.

Och allt hon säljer är exakt det som en traditionell PR-byrå säljer, som textproduktion, press, mediehantering, krishantering etc.

Men jag tänker att man får vanan inne att påstå att en spade inte är en spade när man som Helena Iles varit pressansvarig på just statliga mediebolaget Sverige Radio innan.

Så vi kan alltså konstatera att det är redan fastlagt att Greta Thunberg först fick pro bono-hjälp av Ingemar Rentzhog, som själv ägt och drivit en PR-byrå innan han blev aspirant på Klimat-Jesus inom sociala medier, och att hon idag har en pressansvarig som är av fd pressnansvarig på SR och sedan 2010 PR-byråägare – Helena Iles.

Om Iles hade säg drivit en skrädderifirma eller ett tvätteri hade man absolut kunnat tänka sig att hon helt ideellt bokat pressförfrågningar åt Greta Thunberg. Utan något egenintresse.

Men det klingar ju inte så lite falskt när ett pressproffs från statlig media som äger en egen PR-byrå hävdar att hon gör det på sin fritid. Vilket tid då undrar jag? Den tiden som inte ägnas åt exakt de saker hon hjälper Thunberg med som hon ändå spenderar dagarna med?

Jag tror absolut att Iles gör det utan ersättning. Just nu. Men när Greta börjar tjäna pengar på det hela lär den ideella delen ersättas av fakturor från antingen denna PR-byrå eller någon annan. Pro bono-hjälp av ett PR-proffs till en klimataktivist, och det tänker inte jag ifrågasätta alls. Alla är fria att donera sin expertis bäst de vill, jag har till exempel hjälpt GAPF.

Men det är faktiskt lögn att påstå att det inte finns en PR-byrå bakom Greta Thunberg idag.

Det finns det. Den heter Iles PR.

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 0762096244 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap