Känd explosionsrisk för buss


Dagens explosion av en buss fick nog inte bara mig att direkt tänka terrordåd, med terrordådet på Drottninggatan i färskt minne och karavanen av IS-mördare som redan återvänt.

Det var “bara” en gasexplosion.

Redan 2013 fastnade en buss just i Klara-tunneln. Den gången blev det ingen explosion, av ren tur.

Samma år skrev Bussmagasinet att gasbussarna är rullande brandbomber.

“Allt fokus har varit på miljön, ingen har tänkt på säkerheten”

2014 skrev Bertil Sander en insändare till Ny Teknik om explosionsrisken med gasbussar.

“Hur hanteras en brinnande buss med ett tryck i gastankarna på 200 kg /cm2 om den skulle befinna sig några meter från ett daghem, en skola eller ett hus av trä?”

Det är inget nytt problem att gasbussar brinner eller exploderar. 2012 i Lund, 2015 i Västerås (gasläcka), explosion i Göteborg, 2012 i Helsingborg.

Vi hade 330 biogasbussar rullande i Stockholm enligt statistik från 2017. Redan 2004 var Sverige bäst i Europa på gasbussar, 5 % av bussarna var då gas (700 stycken).

Skälet?

De nya miljökraven. Jakten på de “fossilfria alternativen” har kommuner drivits på av miljörörelsen inklusive MIljöpartiet att snabbt byta ut dieseldrivna bussar till gas, utan att ta någon hänsyn till säkerheten.

Miljöpartiet, med av statsbidrag mäktiga lobbyorganisationer i ryggen, är de som utan konsekvenstänk drivit på för det här. De senaste åren har Centerpartiet hakat på i sin jakt på miljöpartiets väljare. Ingen har brytt sig om att ens reflektera över brandsäkerheten.

Jag har inte hittat få träffar på säkerheten, en av dem var en artikel i tidningen Brandsäkerhet från 2017.


Det här något typiskt svenskt. Vi (politiker) gör så här gång på gång – springer åt något håll för att antingen vara modern, inte få kritik eller något annat kortsiktigt skäl, utan att först utreda konsekvenser och ta beslut utifrån hela bilden.

Läsningen av Riksrevisionens granskning av migrationspolitik är ett deprimerande bevis för detta, när samtliga regeringar under 2000-talet fattat beslut utan att ta hänsyn till konsekvenser på ekonomi, kommuner, landsting, långsiktiga faktorer i statsbudgeten etc.

Det är tjänstefel om man som politiker inte i sitt uppdrag fattar beslut oavsett område på grundval av så genomgående faktaunderlag möjligt.

Det står utom allt tvivel att politiker som köpt in biogasbussar inte i närheten har tagit explosionsriskerna i det beaktande det kräver.

Att det ens är möjligt för en buss att komma så långt att de kör in i taket, en andra gång (första gången undveks explosion av ren tur) är chockerande tycker jag om nu en kraftig explosion med ett våldsamt brandförlopp där bussen är helt utbrunnen inom minuter är konsekvensen.

Det är ren och skär tur att inte en fullsatt buss exploderat. Eller en buss i en tunnel så att en boll av brinnande gas flugit genom tunneln och orsakat massiv död och skada på alla bilar och dess passagerare som har oturen att råka befinna sig i tunneln samtidigt.

Jag och många andra tänkte terrordåd. Och nu har landets hemvändande IS-mördare med blodsug fått ett gratis tips på terrorattack – kapa en fullsatt SL.-buss och styra bussen mot närmaste tunnel.

När ska landets politiker börja ta in beslutsunderlag för hela spektrat och inte negligera det som inte för dagen passar ens politiska ideologiskt grundade syften?

Jag är övertygad om att det kommer dyka upp många begravda hundar inom just miljöområdet där politiker fattat ogenomtänkta beslut, i värsta fall bara farliga för ekonomin, i värsta fall farliga för människors liv.

För att miljö är trendigt, det värsta en svensk vet är dessutom att hamna i något slags bråk och få kritik och miljörörelsen i Sverige är så curlad och proppmätt av statliga bidrag att den har en helt orimligt makt.

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 0762096244 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copy link
Powered by Social Snap