Bo Thorén – spindeln i nätet

Ju mer man granskar klimatstrejken desto längre bort från huvudpersonen kommer man. Att Ingmar Rentzhog spelat en avgörande roll för framgången är inte bara hans skryt, det är så. Det är bara att se händelseförloppet.

Men Bo Thoréns roll är större än jag först trodde.

För redan för drygt ett år sedan var nämligen Thorén igång och ringde folk. Han var otålig, tyckte inte att det fanns något “momentum” i klimatfrågan och nu var han på jakt efter ungdomar. För att de når fram bättre. Smart kille.

Så han mailade PR-byråer i jakt på gratis hjälp och även ett gäng såväl miljöprofiler som andra, som ställde upp på att komma till ett möte den 1 februari 2018. Ber om ursäkt för kvaliteten på bilden men jag skriver nedanför den vad som står.

Mailet ovan skickades till ett antal personer. Med på mötet var:

  • Per Schlingman
  • Åsa Stenborg, moderator, Hippodrome
  • Anja Frey, Fryshuset
  • Isak Stoddard, Uppsala Universitet
  • Carl Horn, Granular, grundare Non smoking generation
  • Johan Kuylenstierna, Stockholm Environment Institute
  • Henrik Grape, Svenska kyrkan
  • Jonna Bornemark, Södertörns högskola
  • Mattias Goldman, Fores
  • Anders Wijkman

Hur många som deltog i slutändan har jag inga uppgifter på men dessa personer var inbjudna till mötet.

I mailet stod:

“Här är en inbjudan till ett möte för att diskutera hur vi kan involvera och få hjälp av ungdomar för att öka takten i omställningen till ett hållbart samhälle. Huvudfokus kommer vara klimatfrågan men även andra aspekter av ett hållbart samhälle kan beröras, som t ex hur vi kan säkerställa en stabil demokrati och fungerande välfärd i tider av ökad migration på grund av förändrat klimat och minskad sysselsättning på grund av automatisering.

En konkret idé som kan öka engagemanget hos ungdomar är försäljning av klimatkompensation för att t ex finansiera skolresor. Förutom att tjäna pengar får ungdomar på så vis ökad insikt i klimatfrågan och bidrar samtidigt till folkbildning i frågan när de säljer.

En annan idé kan vara att öka kunskapen bland bloggare om klimatfrågan. Många ungdomar väljer idag att inte äta kött av hänsyn till djur och klimat och bloggare har bidragit till denna utveckling. Men att välja bort kött av klimathänsyn och samtidigt gärna flyga utomlands går inte ihop eftersom flygets klimatpåverkan är desto större.

Kan en ökad insikt hos bloggare för flygets klimatpåverkan resultera i att ungdomar inte bara väljer bort kött utan även flyg?”

Han hymlar i alla fall inte med att syftet är att utnyttja ungdomar som spridare av opinion i en oskyldig förpackning av att sälja saker till skolresor.

“Förutom att tjäna pengar får ungdomar på så vis ökad insikt i klimatfrågan och bidrar samtidigt till folkbildning i frågan när de säljer.”

Inbjudan gick ut under de första två veckorna av januari 2018. Han ringde även till folk och just Malena Ernmans val att inte flyga hade imponerat på honom.

Redan i februari planerade alltså Bo Thorén att försöka hitta just ungdomar att föra fram budskapet och opinionsbilda. Att han föreslog att klasser skulle sälja klimatkompenstion är ingen slump.

Det hade han fått sin egen dotter att göra i Dalsland.

Det var även här Bosses idé, och jag skulle bli förvånad om det inte var han som dessutom nominerade klassen till Telge energis pris som de sedan fick.

Thorén är en engagerad klimataktivist. Han är en vanlig konsultkille som plötsligt fick ett mycket stort klimatengagemang.

Enligt en intervju jag hittat från juni 2013 lanserade han 2013 Fossilfree Sweden, en internationell kampanj för att bland annat få bort alla investeringar i fossila bränslen genom “deinvestera”, dvs dra tillbaka investeringar. Eller som man också kan säga, byta placering.


Redan 2013 var Thoréns egen ambition klar – att bli en slags ledare inom klimatrörelsen i Sverige.

Men strategin verkar vara att inte bli det formellt utan hela tiden stå i bakgrunden. Någon vilja att själv synas kan åtminstone inte jag se utan hans grej verkar vara att vara en kraft som för fram andra.

Fossilfri Swedens twitterkonto har inte riktigt lyft. Sedan 2013 har man bara lyckats få 1 779 följare.

Men engagemang och energi är det inget fel bo, Thorén har sedan 2013 jobbat hårt för att sätta dagordningen.

Det är i ljuset av detta man ska se såväl mötet han fixade på Fryshuset förra vintern och när han kontaktade Malena Ernmans dotter, som han uppmärksammade under våren 2018. Och fick napp.

Hans analys om att Sverige behövde barn och ungdomar som “katalysatorer” för klimatfrågan var smart. Det visar ju gångna hösten.

“Här är en inbjudan till ett möte för att diskutera hur vi kan involvera och få hjälp av ungdomar för att öka takten i omställningen till ett hållbart samhälle.”

Men det hade kunnat bli vem som helst. Nu råkade Malena Ernmans dotter delta i SvD:s uppsatstävling i maj 2018, om det var där han upptäckte henne det vill säga.

Den 28 april 2018 publicerade nämligen Svenska Dagbladet en stor intervju med Malena Ernman, om just Greta och hennes klimatångest. Och att de skrev en bok för att hantera problemen.


Vad är det som säger att inte Bo Thorén läste denna stora intervju och då kontaktade Greta?

Han var ju redan på vintern på jakt efter ungdomar som kunde sälja hans budskap. Hon var redan djupt engagerad i klimatfrågan, precis som han var. Och dotter till en kändis. En perfekt kombination.

Så han kontaktade henne. Det har såväl Ernman som Thunberg själva bekräftat. Att han hörde av sig spontant och föreslog skolstrejk.

SvD är en av landets största tidningar och Thorén hade redan på vintern tydligt berömt just Ernman för sitt klimatengagemang och att hon inte flyger längre. Det är knappast någon slump att han några månader kontaktar just hennes dotter, som hon själv valfritt exponerat i SvD genom den stora intervjun och genom beslutet att skriva en bok om döttrarnas psykiska problem.

Det är ju synd att man hela tiden måste ha en brasklapp men återigen, Greta Thunbergs engagemang är det inget som helst fel på och jag tycker såklart som opinionsbildare att det är toppen om ungdomar engagerar sig politiskt.

Och hennes engagemang är garanterat djupt och genuint. Att hon fått ta emot hat och elakheter är förstås helt orimligt, men tyvärr en baksida av jobbet.

På grund av mina granskningar av förloppen kring strejken kallas jag själv barnhatare, mobbare och dålig förälder, empatislös, störd och annat av folk som samtidigt säger sig vara emot näthat. En slags ironi i sig kan jag tycka.

Det är allt bakom klimatstrejken som intresserar mig.

För att det redan från början var märkligt hur fort det gick. En okänd tonåring borde trots sociala medier inte kunna bli världskänd på blott två månader, ändå blev hon det. Och det är ju nu ställt bortom allt tvivel att det inte heller var en slump. Hennes tweet blev inte alls viral av sig själv, som hon själv påstår. Hon fick hjälp.

Det är ju det här som blev fel. Att hela familjen Thunberg från start påstått att allt var hennes idé, att hon skapade all uppmärksamhet på egen hand och att var en one-man-show av en 15-åring.

Det tog ända till 7 januari innan familjen berättade att det inte alls var hennes idé och att de fått hjälp, ideellt givetvis.

Den valutan man jobbar med inom opinion är verkligen inte bara pengar. Och det finns inga gratis luncher, som fallet med engagemanget från Rentzhog ju bevisat. Gratis för Greta Thunberg innebär ändå förtjänster hos andra.

Media är en av de största stakeholders här, de uppmärksammar och hyllar henne för att tjäna pengar och den dagen det inte genererar klick kommer de gå vidare och sluta skriva. Men många har velat och vill ha del av Greta-kakan, tills den inte ger något värde längre.

Men just nu finns det ju bara vinnare här. Än så länge.

Greta Thunberg fick hjälp att bli världskändis på 2 månader, Bo Thorén hittade efter lång tids sökande äntligen en ungdom som kunde katalysera hela hans och klimatalarmisternas engagemang och Ingar Rentzhog fick enligt egen uppgift 10 miljoner till den andra nyemissionen hans nystartade bolag We don’t have time haft. Den första fick de också in 10 miljoner kronor, i januari 2018.

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 0762096244 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *