Arbetsförmedlingen bränner dina pengar på ny logga

Är det någon som tänkt särskilt på Arbetsförmedlingens logga? Irriterat sig på att den är så ful? Inte det?

Men det har tydligen de gjort. För om man inte kan förmedla jobb, vad är väl roligare än att sätta in ett grafisk-profil-projekt?

Alla som spenderat några år på ett bolag vet att detta är ett mycket vanligt projekt, ofta initierat av någon som är uttråkad eller en marknadschef som behöver få uppmärksamhet av sin egen chef och känna sig viktig.

Missförstå mig inte, jag förstår vikten av att ha en bra grafisk profil. Men jag anser också att många företag och organisationer byter den för ofta faktiskt.

När jag frågade Arbetsförmedlingen om den nya loggan och begärde ut fakturorna fick jag detta till svar:

“Vi på Arbetsförmedlingen genomför just nu en förnyelseresa som syftar till att utveckla både vårt erbjudande till våra kunder, till samhället och vår verksamhet. Nu när vi kommit en bra bit in i det arbetet har vi sedan mitten av 2017 också arbetat med hur vi ska utveckla vår kommunikation för att spegla denna utveckling.

En del av utvecklingen har handlat om att arbeta fram en ny så kallad varumärkesplattform som ligger till grund för hur vi möter våra kunder med kommunikation på ett bättre sätt. Vi arbetar med att bli tydligare i våra digitala tjänster, vårt stöd till våra kunder och även i vår samhällskommunikation. I det arbetet har vi bland annat sett över den visuella delen av vår kommunikation.”

Vad kostade då denna förnyelseresa?

Jämfört med den nya hemsidan var den ett kap. För den hemsidan, som sedan inte lanserades, kostade 100 miljoner kronor.

Enligt mail från Arbetsförmedlingen blev total kostnad för den nya varumärkesplattformen 807 188 kr. Utöver det beräknar myndigheten att kostnaden för deras egen personal i projektet 117 500 kronor.

Total 924 688 kronor.

Av denna summa kostade den nya grafiska profilen 685 188 kronor plus arbetsinsatsen på förmedlingen.

Loggan gjordes av Gullers grupp, en PR-byrå där många nuvarande eller före detta folkpartister jobbar och som får många av de offentliga kontrakten.

Det var till exempel de som gjorde om Migrationsverkets logga 2015 enligt en granskning som Fokus gjort.

Dåvarande kommunikationsdirektör Mikael Hvinlund var beställare på Migrationsverket. Avtalet med Gullers reglerade en timkostnad på 700 – 1100 kronor per timme men saknade tak.

Migrationsverkets logga slutade med en total kostnad på 4 miljoner kronor.

Samma Hvinlund har varit beställare av Arbetsförmedlingens nya logga för det är han som anges som referens på fakturorna.

Enligt dem har Arbetsförmedlingen bland annat betalat 50 000 kronor för “rådgivning tolkning av grafisk profil”.

Man har också betalat 100 000 kronor för “analys och implementeringsplan av varumärkessamarbete”.

Totalt har Arbetsförmedlingen betalat Gullers Grupp 1,2 miljoner kronor inkl moms när jag räknar ihop fakturorna som de skickat. Långt ifrån de 800 000 kronor de uppgivit till mig i mail alltså.

Räknar man sedan in Arbetsförmedlingens uppgivna egna kostnader så landar slutsumman istället på 1,37 miljoner kronor.

Men givet att Hvinlund i sin gamla roll fick betala 4 miljoner kronor antar jag att i alla fall han är nöjd.

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 0762096244


5 kommentarer
  1. Politiker/tjänstemän HAR inte pengar. De TAR pengar -dock ej ur sin egen ficka.
    Tack för sedvanligt bulldogsaktigt grävande!

  2. Den nya loggan kommer med myndighetens namn på engelska. Men översättningen till SWEDISH PUBLIC EMPLOYMENT SERVICE är fel, den ger myndighetens roll en annan innebörd. Rätt namn borde vara SWEDISH PUBLIC EMPLOYMENT AGENCY. Service avser ett tillhandahållande, agency ett förmedlande. För folk som är ovetande ger namnet ett intryck av att myndigheten tillhandahåller jobb. På sätt och vis stämmer det, fast det är myndighetens anställdas egna jobb som tillhandahållandet avser. Var och en är sig själv närmst.

  3. Sedan tillkommer väl kostnaderna för alla nya skyltar, alla nya papper, kuvert, broschyr- & infomaterial som måste göras om och tryckas om, samt kostnader för kassering o utrensning av allt med gamla loggan — det är inte heller gratis!
    Är detta medräknat i kostnadsberäkningen ovan, Rebecca?

  4. Man förstår vad AF har för huvudsysselsättning när man kommer dit och ska ta kölapp. Valen är Integration och Övriga. Vi svenskar som lever och betalar skatt i Sverige och borde vara huvudaktörer i sammanhanget, är hos AF kallat Övriga. Sist jag var där så var jag ensam svensk och tio imigranter (inte flyktingar).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *