Statlig opinionsbildning på fejk

Svanen är en av alla miljömärkningar som finns, som företag får betala dyra pengar för att först licensieras och sedan en årsavgift.

Men Svanen ägs av ett statlig helägt bolag.

Ändå ägnar sig staten i detta fallet åt att försöka sälja på kommuner, stat och landsting både sin egen men också kommersiella miljömärkningar. För Fairtrade och Bra Miljöval är det. Deras främsta syfte är att dra in pengar åt ägarna och Fairtrade ägs av LO och Svenska Kyrkan, Bra Miljöval ägs av miljölobbisterna Naturskyddsföreningen. De är stora och viktiga intäktskällor för dem att lägga på opinionsbildning bland annat. 

Skamlöst, är ordet jag vill använda här. Men inte nog med det, Svanen, som är mest aktiva dessutom i det samarbete de döpt till ModUpp20 med målet att alla offentlig upphandling ska kräva en av de inblandades miljömäkringar för att kunna upphandla, skickade i november ett pressmeddelande om att politikerna nu stödjer deras  krav. 

“Trots att nästan nio av tio svenska politiker vill ställa krav på märkningar och certifieringar svarar endast en tredjedel att de ofta används i offentliga upphandlingar”

Är det då nio av tio politiker som tycker så här?

Såklart inte. För enkäten de bygger påståendet på är inte statistiskt säkerställd. På svenska: den räknas inte. Den säger ingenting mer än att just dessa individer tycker så, det går inte att dra slutsatser utifrån dessa 208 individer som deltog på hela populationen “svenska politiker”. 

Ändå är det just det VD Ragnar Unge gör i sitt pressmeddelande. 

Så oseriöst att man baxnar. 

Samtidigt bedriver statliga Svanen intensiv opinionsbildning för att vi ska konsumera mindre. På vilket nu staten tjänar på det, statens inkomster är nämligen beroende av företag och deras inbetalda skatter så köper folk mindre kommer det in mindre moms och mindre skatt på bolagsvinster, företag kanske går omkull, arbetslösheten ökar, kostnaderna ökar, intäkterna minskar ännu mer och så vidare. 

Så Svanen tycker inte folk ska köpa saker men samtidigt lobbar de för att den offentliga marknaden, som handlar om att köpa saker, ska köpa mer. Av deras licensierade produkter. Så att de kan tjäna mer pengar. 

Allt handlar om pengar. Och Svanens makt, för ju viktigare företaget och ju mer pengar de tjänar desto viktigare blir ju deras VD och styrelse. 

Alltså passar de, i driven att få kommuner, stat och landsting att kräva att allt de köper är Svanenmärkt, eller åtminstone Faritrade eller Bra miljöval, att höja sina priser. Antar att de vädrar seger någonstans under mandatperioden kanske. För följande mail har nyligen skickats ut till licenstagarna. 

Har man alla fyra grupperna höjs avgiften från 2000 euro till 8000 euro per år för mindre företag. En ansenlig summa. 

Om syftet för statliga Svanen vore att fler företag skulle licensiera sig hade affärsmodellen handlat om att ha så långa licensavgifter det är möjligt, självkostnadspris för processen bara, så att man får så många företag att ha råd. Men istället fyrdubblar de i ett svep kostnaderna för små bolag så att de trycks ut ur systemet. 

Jag tycker inte staten ska driva bolag mer än i verkligt samhällsnödvändiga områden, som kraftnät och dylikt. Men definitivt inte på marknader som har kommersiella aktörer redan, som Naturskyddsföreningen som trots sin altruistiska framtoning är en säljmaskin av guds nåde och drar in en ansenlig summa pengar på aggressiv marknadsföring, av bland annat Bra Miljöval. Eller Faritrade som jobbar likadant men där de har bolagiserat licensintäkterna så att föreningen ska kvalificera sig för statliga bidrag. Trots att de har råd att betala sin egen opinionsbildning. 

Ska staten ens ha en märkning ska den vara ideell och kosta minimalt, bara täcka sina egna kostnader och ha minimalt med personal samt noll kronor på marknadsföring och PR. 

Lägg ner eller sälj Miljömärkning i Sverige och märkningen Svanen. Det finns solklart kommersiell framgång här och det kan inte vara svårsålt för hugad spekulant så kan staten återgå till saker de ska syssla med. 

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 0762096244

Backa bokprojektet “Pampens historia”

2 kommentarer
  1. Ytterligare en intressant aspekt på Svanen är att organisationen, när den tidigare ingick i SIS Standardiseringen i Sverige var aktiv i utvecklingen i den globala standarden för miljömärkning typ 1, ISO 14020, som man nu trots detta engagemang på väsentliga punkter bryter mot. Man bryter också mot grundprinciperna inom standardisering att hålla standardutveckling och certifiering helt åtskilda för att inte riskera intressekonflikter där kravnivåerna hålls nere eller rentav sänks för att driva licensintäkter, vilket det finns historiska belägg för, se t ex //ecoprofits.blogspot.com/2018/12/om-naturskyddsforeningens-deltagande-i.html?view=magazine. Nu ligger hela verksamheten i en och samma organisation. Och allt detta på statens, d v s medborgarnas uppdrag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *