PR-spinnet bakom Greta Thunberg

Den här historien är för bra för att inte även mina läsare ska få ta del av den, även om det inte är jag som grävt utan journalisten Andreas Henriksson. Som på ett förtjänstfulltsätt rullat upp hela PR-maskineriet hur en okänd 15-åring med kända föräldrar på ett par månader lyckats bli någon frontalfigur för klimatrörelsen. Utan att ha gjort något annat än att ensam sitta med en handmålad skylt utanför riksdagen några dagar i augusti-september. 

Den 20 augusti inledde Greta Thunberg sin klimatstrejk utanför riksdagen. Fyra dagar senare lanserades hennes och mamma Malena Ernmans bok om klimatet. Samma dag la företaget We don’t have time upp en bild på Greta på sin Instagram och sin Facebook, det var grundaren Ingemar Renzhog som postade bilden. 

Andreas Henriksson avslöjade på sin Facebook att Ingemar Rentzhog samma dag la upp följande status, där han påstår att han bara gick förbi.

Aftonbladet, gissningsvis efter tips från Rentzhog, la 16.35 samma dag som skolstrejken inleddes upp en bild och helsidesartikel på Greta Thunberg. Artikeln startade sedan en kedjepublicering som varenda tidning hakade på. 

Dagens Nyheter publicerade den 23 augusti en stor intervju med Gretas föräldrar om den nya boken, illustrerad med stora bilder på Greta och skolstrejken. 

Rentzhog satte sig själv i strejken den 24 augusti och la upp bilderna på företagets Instagram och Facebook.

Men detta var inte Gretas första gång i offentligheten. Den 20 maj 2018 vann hon möjligheten till publicering i SvD:s talangtävling för debattartiklar om klimatet för unga. 


2017 startade Ingemar Rentzhog företaget We don´t have time AB.

Ingemar Rentzhog blev i maj vald till ny ordföranden för tankesmedjan Global Utmaning, helt finansierad av miljardären Kristina Persson, den före detta framtidsministern i Stefan Löfvens regeringen ni vet. Smedjan är full med sossar och LO för övrigt. 

Strax innan, den 4 maj 2018, var han och Malena Ernman, Greta Thunbergs mamma, deltagare på samma klimatkonferens – Klimatriksdagen. 

På Klimatriksdagen medverkade också Ernmans andra dotter Beata Ernman-Thunberg.

Den 2 september skrev Ernman en debattartikel tillsammans med bland annat Rentzhog och Kristina Persson från Global Utmaning. 


Först förnekade Rentzhog allting, men i en Facebook-tråd erkände han sedan att han hjälpt till med PR. Henriksson la upp denna bild på sin egen sida. Bolaget visar sig också ha med skolstrejken och PR kring den i material kring nyemissionen.

Kampanjen finns också med i PR-material bolaget producerat och som Henriksson hittade.

Företagets Facebook-sida är fascinerande. De startade sidan 2016 men verkar haft ordentligt aktivitet först hösten 2017 och har idag nästan 500 000 följare.

Hur är detta möjligt?

Tja, det finns olika tekniker för det faktiskt. Det går till exempel att köpa falska eller äkta följare. Man kan också genom att Facebook-annonsera mot bra utvald målgrupp byggd på liknande sajten online och genom att posta flera inlägg om dagen också bygga upp en sidas följarantal. 

Jag misstänker hur som hur som helst att det inte är organiskt byggt för sidan har alldeles för dåligt engagemang. Jag har 20 000 följare på min Facebook, alla organiska. Jag har inte annonserat för själva sidan mer än en gång tror jag. Wedonthavetime.org har som sagt 470 000. Men har bara 20 likes på sida poster. Min räckvidd maxar på 150 000 ett viralt inlägg men dessa har ofta över 1000 likes. Åtminstone många hundra.

Deras senaste inlägg har legat uppe i 15 timmar, och har fått fem likes och en delning. 

Scrollar man är det så klena siffror hela tiden, få inlägg får fler än kanske 20-30 likes. Trots alla följare. För mig är det är tydlig varningssignal att deras följarskara antingen är köpt, fejk eller både ock. 

Kollar man på vilka annonser sajten kör ser man tydligt att de har minst tre annonser som de kör mot en rad olika länder. Jag kollade bara de mest folkrika länderna: Indien (för att jag såg att en del av de få likes de fått kom från personer med indiska namn), USA, Storbritannien, Tyskland, Indonesien och Kina. 

På grund av gruppens enorma storlek på så kort tid i kombination med det extremt dåliga engagemanget på sidan, dessutom i en högengagemangsfråga online, gör det sannolikt för mig att gruppen byggts upp en bland annat hjälp av offensiv marknadsföring via Facebook-ads. 

I en intervju den 18 oktober berättade Rentzhog att hans sida har en räckvidd på 18 miljoner och att de växer med 10 000 följare per dag. Men listigt nog använder han inte ett enda engagemangsmått. Eftersom detta som sagt handlar om mikronivåer. Växer man med 10 000 per dag har man lagt en stor PR-budget, och ev kanske köpt hjälp på annat håll också

Den 26 november lanserade så det nystartade företaget en emissionsrunda i syfte att ta in nytt kapital. Perfekt tajmning, efter att Greta Thunberg och hennes bok lanserades i augusti, och vars skolstrejk Rentzhog drev PR kring. 

Affärsidén för Wedonthavetime.org är som jag kan förstå det annonser.

Att få 18 miljoner views på en film på FB som man hela tiden rullar annonser på är inte svårt eftersom filmer startar automatiskt och varje sådan automatstart räknas som en view. Med aggressiv annonsering kan du alltså i princip bara skörda views utan att någon egentligen sett hela filmen utan bara scrollar förbi. Återigen, det är engagemang som är valutan online. Inte unika besökare, antal följare eller views.

 I prospektet kan man se att mycket pengar redan lagts på just annonser, gissningsvis just FB-annonser och annan digital marknadsföring i syfte att få upp följarantalet.

De har utvecklat den digitala plattformen (hemsidan, Facebook, Insta och Twitter som jag kan se) för 1,1 miljoner kronor, där gissningsvis det mesta är lön eftersom plattformarna i sig är antingen gratis eller en vanlig hemsida utan särskild funktion. Utöver detta har de lagt 4,4 miljoner kronor på konsulter och bland annat marknadsföring och annonsering. 

Alla följare de fixar via aggressiv annonsering ska sedan generera annonsintäkter i förlängningen, är det tänkt. De har med denna lista som skäl varför de behövs. Så istället för att annonsera själva har Rentzhog tänkt att han, via sina hundratusentals följare, erbjuder företag som vill nå klimatengagerade personer ska annonsera via honom. Kanske genom att han skriver något eller delar något i sin grupp och antingen är detta själva tjänsten eller så köper han dessutom FB-annonser för just de inläggen. 

Efter kostnader för emissionen är betalt är maximala intäkten 16,6 miljoner kronor. 30 % av dessa har han tänkt att lägga på ännu fler annonser och marknadsföring. 

Klimatet i alla ära men Ingemar Rentzhog har tänkt att tjäna pengar. Tack vare Greta och PR-kampanjen så har han både lyckats bygga upp hennes varumärke och sitt bolags. Men bolagets följare består av ett stort antal via annonser köpta följare. Som inte engagerar. 

Jag vet inte hur han tänkt att affärsmodellen ska hålla för att få in 20 miljoner kronor när han inte kan uppvisa ett enda bevis på engagemang. Inte en enda person  borde investera i hans bolag tycker jag.

 Tydligt är dock att bygga kampanj, det kan han. 

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 0762096244

Backa bokprojektet “Pampens historia”

16 kommentarer
  1. Det förvånar inte. Jag har fått flera brev av Ingemar Rentzhog. Om detta nu är ett heltidsjobb bestod hans tidigare jobb på Laika, som refereras till ovan, att skapa intresse kring IPO:er (noteringar av företag på börsen) och/eller nyemissioner.

    Det kunde ske i form av ett kuvert hem, men också genom mingel med champagne, snittar, presentation av de bolag det handlade om resp. gång.

    Som du skriver – detta är hans jobb: att skapa ”buzz” kring nya företag eller företag som behöver pengar.

    ”We Don’t Have Time” passar sig inte särskilt väl för en börsnotering eftersom du svårligen kan räkna med något större intresse från marknaden som ju vill se åtminstone en möjlighet till att få ränta på sitt kapital. Enskilda aktörer är inte i branschen att ”rädda världen” (även om jag inte övertygats av bevisen för att den behöver räddas, men det är en annan fråga), möjligen med undantag för Bill Gates och Warren Buffett, utan de sköter sitt jobb.

    Då kom han på detta istället. Förstod jag det rätt om han inte var involverad i boken?

    I vilket fall som helst. Jag är alldeles för cynisk för att tro att bilden på den ensamma Greta, liksom fler bilder INTE är högst arrangerade. Det mesta kring detta verkar arrangerat. Boken kommer väldigt lägligt, dessutom.

    Kanske någon, t. ex Greta, är uppriktig, och när det gäller affärsidéer har haft fel förut, men det här slår mig inte som någon fantastisk idé. Om man inte kan lura andra krösusar att stoppa in pengar.

    Jag är dessutom cynisk nog att tro att Hugo Stenbeck är måttligt intresserad av klimatet. Han är nog intresserad av goodwill. Han är iallafall inte tillräckligt intresserad för att investera något mer än kaffepengar av sin ansenliga förmögenhet på detta jippo. Miljarder sitter han på, förstås.

    Så antingen har jag fel och det visar sig gå bra att tjäna pengar på ”We Don’t Have Time”, eller så vill de tjäna pengar men det går inte, eller så är syftet ett annat, mer dunkelt.

    Eller så är jag för cynisk: alla är goda människor med snövita motiv; allt kommer sluta lyckligt och Greta kommer, likt Sandra Bullock (eller var det den andra?) i precis sista stund rädda planeten, med bara sekunder kvar av vår existens. Sedan blir hon världspresident och regerar vist och godhjärtat och alla kommer att leva lyckliga i alla sina dar.

    Så kan det också bli.

  2. Det verkar finnas oändliga möjligheter att berika sig med klimathotssvindlerier. Det figurerar ju ovan en handfull personer som redan länge livnärt sig gott på avfall från UNs storbedrägeri om koldioxidens obevisade och ovetenskapliga effekter på jordens klimat. Al Gore avslöjades ju kvickt men hans efterföljare är smartare och frodas i all välmåga!

  3. Den 20 augusti? Hade inte skolan börjat då, en måndag, det är väl i sådana fall inte giltig frånvaro att strejka såvida hon inte gjorde det efter skolan istället för att göra läxor som små barn ska göra, kan någon kolla upp det, Lena Ernman som mamma är ingen ursäkt.

  4. Först skulle hon endast strejka fram till valdagen för att belysa klimatfrågan sedan ändrades det att hon ska strejka till alla uppfyller Paris avtalet….. Dvs” hon” sätter upp mål som är omöjliga att nå och kan då därför fortsätta att strejka. Någon annan ska agera och handla för att hon ska bli nöjd.

  5. Förstår inte att så många utan att blinka går på klimatbluffen. Det mesta runt klimatet är helt normalt. Jorden har under sina 7,5 miljarder år växlat mellan kalla och varma perioder. Dock ska man ju inte glömma att det finns lokala miljöproblem men inte i Sverige. Ändå ska vi satsa sånna enorma pengar på klimat och miljö. Verkar inte finnas mycket folk i alla miljörörelser som har någon utbildning inom klimat och våran jord. Exv där man studerat geografi, naturgeografi, geologi. Att bli känd och få många klick verkar vara det viktigaste för dessa “miljökämpar”

  6. Tack för en pedagogisk summering. Jag läste We don´t have time AB:s broschyr och såg detta på sidan 2:

    “Erbjudandet är inte avsett för allmänheten i någon annan jurisdiktion än Sverige. Varken aktierna eller teckningsoptionerna i Erbjudandet har och kommer inte att registreras enligt den vid var tid gällande
    U.S. Securities Act från 1933 (”Securities Act”) och inga aktier eller teckningsoptioner i Bolaget får erbjudas, tecknas, säljas eller överlåtas, direkt eller indirekt, i eller till USA, förutom i enlighet med tillämpliga
    undantag från registreringskraven i Securities Act (enligt dess senaste lydelse). Vidare är Erbjudandet inte riktat till personer som är bosatta i Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz,
    Singapore, Sydafrika eller i någon annan jurisdiktion där deltagande skulle kräva ytterligare prospekt, registreringar eller andra åtgärder än vad som följer av svensk lag. Prospektet, anmälningsblanketten
    och/eller andra handlingar relaterade till Erbjudandet får inte distribueras i eller till någon jurisdiktion där Erbjudandet kräver åtgärder enligt ovan eller skulle strida mot tillämplig lag.”
    //www.fi.se/en/our-registers/prospektregistret/GetFile/?id=3aaeeaf2-5653-4410-87ec-84860ae9131d&format=application/pdf&name=E:%5CProspektPublicering%5CWeDontHaveTime%20559126-1994.pdf

    Jag tolkar detta som att de uppräknade länderna anser denna typ av verksamhet vara bondfångeri och därför har regler för att deras medborgare inte ska bli lurade. Men inte Sverige.

    På sidan 7 ser man namnet på aktieägare, miljardären Bob Persson är med. Marja Persson och Björn Rentzhog sitter båda i styrelsen för Bilbolaget Nord AB och Wist Last & Buss AB.

  7. Gräv-journalistik är bra, och det är alltid intressant att analysera hur saker får “spinn”, dvs hur PR och media fungerar. Men tyvärr har Henrikssons grundligt researchade rapport använts av s.k. klimatskeptiker och andra som har intresse av att förringa problemet, dvs vad som händer med jordens klimat.

    Den som tror att Greta Thunbergs enorma genomslag, långt utanför Sveriges gränser, enbart beror på en “smart” företagare har helt missat den stora klimatoro som allt fler känner, i Sverige och globalt. Klimatförändringarna är på riktigt – och allt fler inser det. Det är *inte* en höger-vänsterfråga. Det är en överlevnadsfråga. Den vetenskapliga evidensen sammanställd av IPCC i otaliga rapporter är överväldigande.

    Så den som vill använda Henrikssons grävande som skygglappar är fel ute.

  8. Magdalena Ernmans produkt talar om sig själv i 3:e person i nyheterna. Hjärntvättad 15-åring berättar hur hon slutat: flyga, konsumera nya saker osv samtidigt som hennes kompisar inte märkt något! Hon promenerar givetvis ToR till klimatkonferensen i Polen – hela vägen från mamma på Kungsholmen.

    När mamma som har artistnamnet “Malena” blir bränd så blir dottern plan B, uppbackad av PR-byråer o köpta fb-likes
    Givetvis tonar man ned mammans agenda o lyfter fram pappan istället…

    P.S.
    Hon berättar att hon “inte gillar att vara i fokus”, så vi får ta det som en ren slump att hon talar från scenen i FN:s klimatkonferens, efter en uppfriskande promenix på 2×160 mil med pappan

  9. Först av allt vill jag understryka att min uppfattning är att jordens befolkning gemensamt måste vårda hav, land och luft men det kan knappast ske genom att olika intressen berikar sig själva.
    När historien om Greta Thunberg kom upp på löpsedlarna var det ganska enkelt att se kopplingar åt olika intressegrupper.
    Andreas Henriksson har med denna artikel visat att delar av miljörörelsen försöker att omvandla bekymmersamma miljöproblem till en näring.
    Liknande PR jippon skadar tilltron till de som seriöst arbetar för en hållbar miljö.
    Jag lyssnade till en intervju med Greta Thunberg där hon uppgav att en av de åtgärder som hon har gjort för att förbättra klimatet är att hon har slutat konsumera. Jag är tveksam om hon förstod vidden av sitt påstående. Jag kan hålla med om att en reducerad konsumtion är ett kraftfullt sätt att minska människors miljöpåverkan men är det politiskt accepterat?

  10. Jag hatar företag som enbart är ute efter att tjäna pengar på politisk propaganda och går så pass långt att de utnyttjar minderåriga.
    Ingemar Rentzhog skulle förmodligen sälja sin egen mor eller familj bara för att få in extra pengar. Man har bara en stor lust att både pissa och spotta på Wedonthavetime.org

  11. Skitsamma om någon bakom ingen tjänar pengar, hennes budskap till ”makthavarna” är bra, vi behöver få igång STOR förändring på hur vi handhaver jordens resurser

  12. jag vill bara tacka och gratulera – det finns många liknande bejublade aktioner nuförtiden som … luktar lika äckligt.
    Tack för upplysningen, avslöjandet och det vuxna närmandet till cirkusen!

  13. Det här var en fantastisk läsning och jag bugar och bockar. Jag har misstänkt att det är ett sådant här upplägg hela tiden! Men jag har inte vågat säga det till någon.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *