Ingemar Rentzhog och kontakterna

Detta är en fortsättning på inlägget tidigare om We don´t have time. För jag känner plötsligt ett visst ansvar över att sparare inte ska slänga bort sina pengar på det här projektet och som den ekonom jag är, i kombination med mitt jobb som digital opinionsbildare, kan jag inte släppa det här riktigt än. Att han byggt Gretas varumärke som klimatguru (och Jesus…) handlar mer om hur seriöst man ska se hennes påstådda briljans. Jag tycker mest hon är söt och det säger jag inte för att utöva härskarteknik utan för att jag kunde varit hennes mamma. Hennes engagemang är äkta, hennes roll som expert är det som är en saga. Hon har inte åstadkommit annat än att skapat sig en plattform, en förutsättning för att påverka på riktigt. Om hon lyckas får tiden utvisa, opinionsbildning är ett maratonlopp. Inte en sprint. Ingemar Rentzhog byggde varumärket för att han själv fick en hävstångseffekt av kommunikationen, en term han är väl bekant med som fd finansbranschföretagare – när hennes värde på PR-marknaden exploderade kunde hans bolags varumärke haka på. En klassisk win-win. Vem är då Rentzhog? Ja, fram till 2017 var han en helt vanlig finanskille, som drev bolag. Bolaget Laika arbetade bland annat med finansiell kommunikation och hade flera egna kanaler för finansiell kommunikation. Bland annat Investerarbrevet, som även kommunicerat hans nya bolag We don´t have time:s nyemission för övrigt. Laika hjälper också kunder att ta in pengar, precis det som alltså We don´t have time vill göra just nu. Det var garanterat via det här han fick idén till nya bolaget. Hans produkter i Laika byggde på prenumeranter i en utvald bransch som publicerade finansiell information av olika slag, intäkterna kommer från företagen som får betala för att finnas med på det vare sig de kommunicerar nyemission, bolagsstämma, nyheter eller något annat.
När Rentzhog behövde pengar till nya bolaget valde han en crowdkampanj via Fundedbyme.  De fick in nästan 10 miljoner kronor.  Men pengarna de fick in januari 2018 verkar alltså redan vara slut. Under kampanjen verkar han ha suttit i förhandlingar med Fundedbyme för i april 2018 såldes Laika Consulting till dem. I augusti 2018 blev Rentzhog invald i Fundedbyme:s styrelse. 

Läser man vidare i prospektet blir det i allt fluff tydligt, när man läst den ett par gånger, att det är någon slags helt ny sociala medier-plattform han tänkt sig att skapa. Just nu satsar bolaget i stora Facebook-annonssatsningar globalt, på att bygga en stor följarbas på befintliga plattformar.

Men om annonser säger Rentzhog givetvis inte ett pip om i en nyligen gjord intervju från oktober i år, i Miljö och Utveckling. Då är det “hårt arbete”.
Planen för bolaget är att bygga upp en lika stor sociala medieplattform som Facebook, och få användarna att flytta sin aktivitet dit. Oklart vad man ska locka med mer än klimatengagemang och därmed en härlig så kallad filterbubbla av likasinnade, men man ska kunna posta “klimatinitiativ”, som underskriftsinslamlingar och aktioner i klimatet namn i alla fall.
. Tillväxten är mycket optimistisk – de tror att den nya plattformen kommer ha 1 miljard användare om tre år.
Som jag slog fast i förra inlägget bygger alla deras beräkningar om grunden till detta på att de har en stor Facebook-sida, och att det vid något enstaka tillfälle vid en kampanj som hade en film, garanterat offensivt annonserad på Facebook- haft 18 miljoner i räckvidd. Men ingen seriös aktör kan använda en enskild kampanj som grund för en sådan beräkning, du kan nästan få vilka siffror som helst beroende på hur mycket pengar du lägger på annonseringen. Och vid inlägg med filmer gör autostarten av filmerna att även om du scrollar förbi filmen räknas den som 1 view i statistiken. Det som saknas genomgående i det ambitiösa prospektet är engagemang. Och det har de inte. Man får nämligen inte engagemang genom köpta siffror, oavsett om följarna är köpta fejk eller köpta verkliga som du fått genom aggressiv marknadsföring. Inte heller finns någon seriös analys om svårigheterna med att få folk att byta eller lägga till ytterligare en sociala medie-plattform. Vilket kräver att man är först i en nisch tekniskt. Instagram har bilder, Youtube filmer och så vidare. Då konkurrerar man inte med varandra till 100 % utan fungerar som en del av ett pussel för användarna när de väljer hur de vill konsumera sociala medier. Pengarna har de tänkt främst ska komma från annonser. Och provision från försäljning av utsläppsrätter, som de köper från ett företag, får en provision på och sedan slänger bolaget rätten så att den försvinner från handeln. Nyligen gick det stora finansbolaget Söderberg & Partners ut och meddelade att man köpt tjänsten klimatkompensation just från We don´t have time. Att koncernens VD Gustaf Rentzhog är bror till Ingemar och sitter i styrelsen för bolaget fanns inte att läsa.
Samtidigt är Gustaf Rentzhog även ägare av We don’t have time. Han äger enligt prospektet 70 000 B-aktier, motsvarande 0,52 %. Teckningskursen för emissionen är 10,50 kr per aktie, vilket skulle ge ett värde på hans innehav på 735 000 kronor efter en emission. Notera namnen på de övriga ägarna. Bob Persson, Marja Persson, Anna Persson. Vanligt namn, från en ovanlig familj. De kommer nämligen alla från Sven O Perssons släkt, den mest kända är hans dotter Kristina Persson som var framtidsminister i Stefan Löfvens regering en kort period. 
Sven O Perssonär en av Jämtlands mest framstående företagare, han dog 1990 och lämnade efter sig tre miljarder till sina fem barn. Han var son till hästhandlare, som gjorde första delen av förmögenheten på att sälja bilar – Volvo. Miljöfokuserade Kristina Perssons förmögenhet bygger alltså på miljöbovar – gamla Volvo-bilar. Sven O var även kommunpolitiker för moderaterna. Att Ingemar Rentzhog i maj 2018 utsågs till ordförande för Kristina Perssons privata tankesmedja (den finansieras av henne) är alltså ingen slump alls. Familjerna Rentzhog och Persson har nämligen långa och starka band, båda från Jämtland. Sten Rentzhog, pappa till Ingemar, Björn och Gustaf, är en känd man i museikretsar, inte minst för att han som chef över Jämtlands länsmuseum (Jamtli) satte museet på kartan. Sven O skrev en bok som Persson Invest betalade och var i samarbete med Jämtlands Länsmuseum. Persson Invest har länge varit sponsor av Jamtli.
Bob Persson, som äger 0,52 % av Ingemars bolag, klev för några år sedan av som koncern-VD för Persson-imperiet. Han ersattes av Ingemar Rentzhogs bror – Björn Rentzhog. I oktober 2010 fick den då 41-årige Björn nya jobbet.

Även Marja Persson och Anna Persson är delar av Persson Invest-släkten, de är barn till Bob Persson. David Olsson som också är ägare är Kristina Perssons son. Hans syster Amanda Högberg fick jobb på UD 2015 när mamma var minister. David är alltså kusin med Anna och Marja.

Slutsatsen är således att We don´t have time säljer nyemissionen på av Facebook-annonser uppdriva siffror men att inga belägg finns för något slags engagemang. Att inte ens nämna engagemang, som är valutan digitalt, visar hur oseriöst projektet är. De förstår inte marknaden. Räckvidd är ett värdelöst mått om det inte kombineras med andra variabler, som visar engagemang. Rentzhogs framgång bygger genomgående på bra kontakter, även i karriären inom finansbranschen. För läser man Söderberg & Partners årsredovisning från 2016, där ena brorsan är VD, har bolaget köpt tjänster av Laika Consulting för 3,5 Mkr det året. Flera år på raken har Söderberg & Partners en not om just det.
När Rentzhog ville byta bransch vände han sig till familjevännen Kristina Persson för plattform, och valdes i maj 2018 till ordförande för hennes tankesmedjea inom miljö. Det är inte svårt att räkna ut att hon kan ha hjälpt till att matcha in honom som föreläsare inom miljö heller, som före detta minister har hon givetvis mycket bra kontakter. Hon är garanterat en fantastisk dörröppnare för någon som på kort tid vill etablera sig från okänd till känd miljödebattör, som Rentzhog lyckats göra på två år. Det nya bolaget We don´t have time finansierades av vännerna Bob, Anna och Marja Persson från Persson Invest, där hans andra bror Björn är VD. Den tredje brorsan Gustaf gick också in med pengar. Om de köpte aktier innan eller i samband med crowdfundingen vet jag inte. Fundedbyme:s affärsidé är just att erbjuda bolag som vill sälja aktier att göra det, det bygger inte på att ovillkorat ge bort pengar som vanlig crowd gör. När sedan We don’t´have time framgångsrikt hjälpt Greta bygga plattform och själva åkt med samt köpt nästan en halv miljon följare på Facebook via annonsering blev Söderberg & Partner deras första kund inom klimatkompensation, lagom till att nyemissionen startats. Som marknadsfördes bland annat via Rentzhogs förra bolag Laikas produkt Investerarbrevet. Allt bygger på sociala nätverk. Men inte digitalt utan Ingemar Rentzhogs privata. Med fokus på en av landets rikaste mest kända familjer – miljardärerna Persson. Ena brorsan är VD på bolaget som i åratal köpt tjänster av hans förra bolag för flera miljoner per år och är själv ägare av det nya. Det nya bolaget får gratis PR genom att Söderberg & Partners även blir första kunden. Den andra brorsan är VD i bolag, där ägarfamiljen är vänner till familjen och går in som ägare i det nya bolaget. Ingemars egen plattform hjälper Kristina Persson till med, också vän till familjen En annan aspekt av det här bolaget och den grandiosa självbilden bolaget har, där grundlösa målsättningar om en miljard användare ska få privatsparare att riskera sina pengar. Människor som inte ens har med måttet engagemang i prospektet har ingen chans att lyckas inom digital opinionsbildning.  …………………………… Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid Swish: 0762096244 Backa bokprojektet “Pampens historia”
4 kommentarer
  1. Läst detta på “Det goda samhället” , dvs det luktar mycket illa kring “PR-geniet”

    Patrick Engelau:

    “Låt mig ge ett exempel som inte inträffade i min sfär utan i stället är ganska färskt. I våras försökte finansbolaget Laika kränga aktier för 12 miljoner kronor i segelbåtsföretaget Ocean of More till allmänheten. Laika förklarade:

    Stark tillväxt, fulltecknade orderböcker och attraktiv värdering. Att Ocean of More – som tillverkar, hyr ut och sköter om segelbåtar – har vind i seglen är uppenbart. Nu tar bolaget in det kapital som krävs för att producera båtarna som har beställts för kommande år.

    – Våra böcker är mer än fulltecknade och vi har tvingats tacka nej till ordrar. Med kapitalet från emissionen kan vi öka produktionen kraftigt, slår bolagets vd Einar Halldin fast.

    När någon lovar nästan garanterade vinster vaknar min inre blodhund, och i detta fall med rätta, för sex månader senare hade Ocean of More gått i konkurs. Sannolikt hade Laika långt tidigare fått sin provision på aktieemissionen till allmänheten.

    I dagarna inbjuder mannen bakom Laika till nya äventyr, den här gången i ett företag som han själv äger och driver, We Don´t Have Time AB. Tillsammans med bland andra klimatgurun Greta Thunberg, 15 år, och en sjuttonårig amerikansk kollega till Greta har han tänkt ut följande affärsidé för att ”sätta stopp för klimatkrisen” (och förhoppningsvis göra sig en hacka). Jag hittade ärendet via en helsidesannons i Svenska Dagbladet den 6 december där finfina aktier utbjöds. ”We Don´t Have Time har nått globalt momentum” var rubriken. Att bolaget har vind i seglen är uppenbart.”

  2. Ha! Klimathysteri. PK-“Träsket”. Nepotism. Vilken soppa.
    Stora företag som snart måste köpa avlatsbrev från dessa organisationer och Svenssons som sitter på facebook och gillar “för klimatets skull”.
    Allt medan herr Rentzhog och hans gelikar jetsetar runt på klimatkonferenser och går på galor och skålar champagne. För de är ju goda människor som bryr sig, till skillnad från klimatkättarna. De jobbar ju med att rädda VÄRLDEN från undergång!

    Masspsykosen är nära förestående…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *