Kommunal sociala medier-bonanza

Allt en kommun gör betalas av skattepengar. Varje minut som läggs på något, även om det är utanför kärnuppgiften, är en minut betalad av en skattebetalare och en minut som inte läggs på något viktigare.

Och kommuner som är motsvarigheten till folk på socialbidrag (försörjningsstöd) är det ännu värre för. För de kommuner som varje år pungslår kommuner som kan hushålla med sina resurser och cashar in Robin Hood-skatten, som borde kallas Prins John-skatten i form av kommunalt utjämningsbidrag, lever dessutom inte bara på sina egna skattebetalare utan på resten av landets.

Malmö stad är värst i klassen. De verkar inte ens ha planer på att börja kunna tjäna egna pengar utan är nöjda med att vara Sveriges loser-kommun nummer ett varje år. Som måste tvinga till sig skötsamma kommuners pengar varje år och sedan slänger de på saker som ett operahus eller sophämtning med häst och vagn. Eller ett egen “Almedalen” som slutade i ekonomiskt haveri och försvunna miljoner.

Men som för alla sådana här skattemaximerande kommuner som inte verkar bry sig nämnvärt att de satt en slags skatteparasiterande i system som en intäktskälla, och skäms inte ens utan skryter om hur mycket “överskott” de har bestående av andra kommuners pengar, är symboler viktigare än innehåll. För att “sätta kommunen på kartan”. Det är ju ingen slump att just Malmö ofta figurerar i olika sådana här skandaler, som exempelvis Malmedalen blev.

En läsare tipsade mig om Malmö kommuns satsning på sociala medier. De finns listade på egen hemsida. 


Totalt ansvarar Malmö stad för 498 sociala medier-konton. Och varje konto ska ju uppdateras, tid som betalas av skattebetalare i kommunen men som sagt även av andra kommuner. 

Nog för att jag av alla personer, som skrivit en bok om sociala medier, förstår vikten av att även en kommun finns på sociala medier av olika slag men detta är ju absurt. Hur kan man som kommun anse att 498 konton är nödvändigt?

Till exempel att en massa förskolor har en eller flera konton, trots att man följer lagen att inte visa barns ansikten publikt. Så allt är ändå bara material etc. Varför anser man att varje förskola ska lägga ut sådant publikt och därmed tid? Det är ju bara föräldrar till barnen som har barnen där som är intresserade och de vill ju få mer detaljerade uppdateringar än bild på några kritor eller höstlöv ändå.

Eller Facebook-kontot Slöjd på Tingdammsskolan med drygt 150 följare som inte uppdaterat sedan förra året. Och då med den här bilden. Nu kan man tycka att skolan gör rätt i att låta bli att uppdatera kontot men varför ska de ens ha ett konto?

Andra konton är mycket aktiva.

För att de handlar om kommunal opinionsbildning istället. Något en kommun inte heller ska lägga dyra skattekronor på. Som kontot för Fairtrade City, som de nu mörkar handlar om det och har bytt till “Lätt att göra rätt i Malmö” istället. Så att läsarna ska luras tro att det inte handlar om LO:s opinionsbildning.

Som ni kan se är de mycket aktiva. Den här postades idag, med konsumtionskritik.

Det är inte ett kommunalt uppdrag att hålla på med faktiskt.

En kommun ska vara transparent och lättillgänglig. Sociala medier erbjuder en fantastisk snabb och gratis (för kanalen, inte för arbetstiden) möjlighet till det.

Men det betyder inte att det är okej att en kommun har nästan 500 konton som alla ska skötas av någon kommunalt anställd och som därför ska hålla på med att uppdatera kontot istället för något annat, viktigt. Som att ta hand om barn.

Någon borde ta sig en rejäl funderare på vad skattepengarna ska gå till i Malmö och rensa bort precis varenda konto som inte klarar svaret på frågorna “varför”, “vem är målgruppen” och “till vilken kostnad”……

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 0762096244 

Backa bokprojektet “Pampens historia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *