Med tält som kampanjmetod

Svenska tidningar har återigen gjort bort sig genom att okritiskt gå på en opinionsbildnings-kampanj. Historien om tältlägret i Solna är rakt igenom fake news.

Först av alla rapporterade Stockholm Direkt, den 2 november. Artikeln publicerades kl 21.17. Där står det att personerna förbereder en natt i tält. Men ingenting finns i tältet vare sig på den bilden eller de övriga bilderna på tält som visas i artikeln inklusive en på några barn som “testar” tältet men som själva alltså inte bor där utan de bor i lägenheterna.

Dagens Nyheter rapporterade också den 2 november, tidpunkt framgår tyvärr inte av artikeln. Där intervjuades Josef Alheraki.

Sveriges Radio P4 rapporterade sedan, den 2 november. kl. 23.04.  De intervjuar en Ahmad Wani som är en av dem som hävdar att han måste bo i tält.

SVT rapporterade den 3 november, också om att boende tvingats tälta.

Den andra artikeln i DN publiceras den 3 november. Då illustrerad med denna bild, som inte ens är en bra riggad bild. Alla ser att männen bara lagt sig för att posera. Och är det meningen att samtliga fyra vuxna män ska sova i samma tält? Dessutom undrar man om fotografen noterade badtofflorna? Mannen verkar ha promenerat från en lägenhet bara för fotograferingen. Eller tänker sig DN att han går omkring med badtofflor utomhus i november?

Den 4 november publicerar DN en ny artikel, med nya bilder på just Ahmad Wani och Josef Alheraki. Tagna vid samma tillfälle.

Även Expressen hade en artikel den 4 november och vem intervjuades om inte just Alheraki och Wani. På bilderna som illustrerar artikeln har de exakt samma kläder och poserar vant framför tälten men här är bilderna privata. Inte tagna av Lisa Mattisson som bilderna i DN trots att de måste tagits vid samma dag. Men tidigare på dagen, under dagsljus. Samma kläder som på bilden som illustrerar artikeln i DN den 3 november. Alltså kan man utgå från att bilderna togs tidigast 3 november och inte 4 november. Kanske ännu tidigare.

Som man kan se på de privata bilderna finns inga tillhörigheter i tältet. Det är tomt. Ingen bor där. I handen håller Josef en nyare modell av en smartphone, jag kan inte se vilket märke men har man internet kan man söka bostad online eller ta reda på adress till härbärgen.

Ahmad Wani intervjuas i flera av artiklarna oberoende media. Han figurerar i andra klipp online, som det här när han sökte praktik på Skanska. Artikeln är från 2016.

Och mycket riktigt, driftiga Ahmed Wani fick praktikplats 2017. Om man är så kompetent att man själv fixar praktikplats genom att bara fråga på bygget borde man kunna fixa en bostad. Tänker jag.

Och han fick uppenbarligen jobba kvar för i en artikel i Expressen bekräftar Ahmad Wani att han jobbar på ett byggföretag. Han har alltså jobbat sedan 2017 och har en regelbunden inkomst. Fantastiskt. Då borde ju just Wani vara den med minst problem här, eller hur?

Nyheten sprids i arabiska kanaler online, som Sweden Post på Facebook med 22 000 följare men där är nyheten förvanskad och påstår att det gäller familjer när bara vuxna män funnits på samtliga bilder och artiklar. Det finns inga som helst belägg för att barn bott i tälten.

Aftonbladet har låst in sin artikel i Plus men hade den här bilden.

På bilderna ser man bara fragment från när personerna sitter i tältet och när personen står framför tältet ser man inte in i tältet. Sedan har Aftonbladet valt att illustrera artikeln med två helt andra bilder helt uppenbarligen tagna inomhus, som bilden på barnet. Som alltså inte bor i tältet.

Varifrån kommer tälten?

Man får intryck genom kontext och egna slutsatser att det är Solna stad som köpt dem men läser man noga är det inte fallet. Solna har nämligen inget ansvar över deras bostadssituation längre utan kontrakten ges till andra nyanlända som fått uppehållstillstånd. Som alltså ingen kämpar för.

En ledtråd till tälten finns i DN från artikeln från 2 november, där tälten sätts upp.

Bilden är inte tagen av DN:s fotograf utan hänvisas till som “läsarbild”. En anonym läsare vill alltså inte ha sitt namn i tidningen, bilden är gissningsvis tagen med en mobilkamera givet kvaliteten. Denna anonyma läsare är garanterat också tipsaren till DN.

I DN-artikeln intervjuas Josef Alheraki igen och säger att “han tvingas” ta läxor till ett tvåmannatält. Men bilden visar ju inte var Josef bor utan när tälten sattes upp och han tvingas givetvis inte tälta. Det finns massa bostadslösa i Stockholm och ingen tältar i en park.

I vilket syfte har man tipsat om tältläger och skickat in en egen bild?

Det finns bara ett troligt: opinionsbildning. 

Noterade ni hur glada Josef och Ahmad ser ut när de på dagen poserar framför det tomma tältet? Inte alls som om de är bekymrade över livet. Och tälten är som sagt tomma, både när bilderna togs och när Nyheter Idags reportrar kollade den 4 november på kvällen. Artikeln publicerades den 5 november. 

Vem har då köpt tälten?

För de är alla köpta på samma ställe. Någon person eller organisation har uppenbarligen köpt tälten på samma ställe vid samma tillfälle eftersom de är likadana och nya. Som av en händelse är tältet det billigaste du kan hitta på Stadium just nu. 299 kr styck och det är sju stycken så total kostnad för tälten är 2 100 kr.

Passande nog heter det billiga tältet Revolution.

Det är inte Solna stad och det är inte de nyanlända själva, om de inte gick i grupp och pyntade 2 100 kr för sju likadana tält ingen sedan tänkt bo i. Mer troligt är att tälten tillhandahölls av någon annan, som också är de som tagit bilder, tipsat tidningar och skickat med sina privata bilder. Och som sett till att just Ahmad Wani är den som i samtliga artiklar intervjuas. Om det finns 15 personer där är det nämligen märkligt att samma person hela tiden intervjuas av olika tidningar. Media tenderar att vilja ha så unika reportage som det går, ändå är det samma person på  nästan samtliga bilder och många tagna samma dag.

Jag skulle sätta pengarna på att tältet kommer från någon förening som jobbar med opinionsbildning.

Och mitt första val är Ort till Ort.

Föreningen är helt anonym, det finns inga kontaktpersoner vare sig på Facebook eller på deras hemsida. Deras fokus är bostäder. Inte flyktingar. Men så hittade de en perfekt förpackning för påverkan mot bostadspolitiken – modulbostäder och de korttidskontrakt som kommuner får ge på 2 år. Det handlar inte vräkningar utan om att avtal löpt ut för att ta emot nya nyanlända. Två år får man på sig att fixa egen bostad.

Som ni kan se hade de en manifestation redan i mars mot modulhusen och att Solna kommun, precis som planerat, tänkte ge lägenheterna till nya nyanlända  nu i höst. 

Den 2 november kl. 22.50 delade Ort till Ort artikeln i DN. Där det finns privata bilder tagna från dagen, när tälten sätts upp.

De har delat varje artikel som skrivits om tältlägret sedan. Från ett inlägg där inslaget i radio P4 delades kommenterar bara en person – en Mohklef Kanaan.

Han dyker upp på ett annat ställe men då som Ahmad Ahlsson.

En person som heter Hero Amin la upp en film från tältlägret den 3 november där hon och en tolk intervjuade den påstått nyanlände Ahmad Ahlsson som pratar bra svenska själv.

Amin tillhör redaktionen för 24H Uppsala och är journalist, själv boende i Solna.

Men mannen heter alltså inte Ahmed Ahlsson eller Alhasson utan Mokhlef Kanaan och han är inte nyanländ.

Kollar man på hans bilder lämnade han Mellanöstern (varifrån han kommer ursprungligen framgår inte) via Beirut med flyg. Sedan tog de en färja i Grekland. Målet var Tyskland men först åkte han till Österrike och Wien för att hälsa på släktingar. Under vägen ändrar han sig för målet är inte Tyskland utan Sverige, dit han anländer i september via Rostock-färjan. Han sökte uppehållstillstånd i september 2015 och fick det beviljat i juli 2016.

Varför Kanaan som inte själv bor i tältlägret låter sig intervjuas i hennes videosnutt är oklart, och varför han ljuger om sitt namn. Jag kan bara dra slutsatsen att det inte är en slump. Uppenbarligen har Kanaan hittat till den 759 stora gruppen Ort till Ort.

Och i den låsta Aftonbladet-artikeln dyker Ort till Ort också upp.

Ort till Ort håller på med exakt samma sak som Jagvillhabostad.nu, Pennypodden och andra bostadsaktivister – de opinionsbildar för hyresrätter, emot ägda bostäder och ombildningar, mot nybyggen av bostadsrätter, mot renoveringar av hyresrätter som de kallar “renovräkning”.

I frågan om modulbostäderna kan de effektivt paketera den frågan – att ge tält till nyanlända blir ett lätt bete för tidningarna att skriva. Bevisligen, de har fått genomslag i stort sett varje stor tidning.

Det är bara att gratulera till framgångsrik kampanj. Tråkigt att media låter sig spelas så lätt bara men tack vare pigga privatpersoner online och uppstickaren Nyheter Idag som enda redaktion åkte till lägret kunde det snabbt bevisas att det inte finns.

……………………..

Bli en Patreon – välj valfri summa från 1 dollar per månad och ingen bindningstid

Swish: 0762096244 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *